کد خبر: ۲۲۴۹۷
تعداد نظرات: ۱ نظر

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان هرمزگان نتایج حاصل از تحقیقات درباره مرگ و میر دسته‌جمعی ماهیان در ساحل بندرعباس را تشریح کرد.

«مجید وفادار» در گفت‌وگو با مانا در بندرعباس با اشاره به مرگ تعدادی ماهی (ریز و سطح‌زی) در ساحل بندرعباس، اظهار کرد: این اداره‌کل در همان زمان اقدام به بررسی علت مرگ این آبزیان کرد.

وی افزود: با توجه به جمع‌بندی نتایج حاصل از آنالیز آب دریا در منطقه مورد بررسی، به نظر می‌رسد از آنجایی که شرایط افزایش جمعیت و شکوفای مضر جلبکی دیاتومه Pseudo-nitzschia با توجه به مقادیر فسفات و همچنین افزایش دما و شروع پیک بهاره فراهم بوده، مرگ و میر ماهیان کوچک جثه می‌تواند ناشی از این پدیده باشد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان هرمزگان خاطرنشان کرد: با توجه به عدم وجود سامانه آنلاین در آبهای ساحلی بندرعباس و خصوصا خروجی کانال خور گورسوزان (نزدیک به محل مرگ و میر ماهیان)، اطلاعات مربوط به مقدار اکسیژن محلول آب دریا در زمان حادثه، قبل و بعد از آن وجود نداشته است.

وفادار خاطرنشان کرد: از آنجایی که حوضچه مذکور نسبت به مناطق آبی آزاد، از تبادل دمایی کمتری برخوردار است، و با توجه به عمق کم آن، کاهش مقادیر اکسیژن می‌تواند یکی از دلایل بروز پدیده مرگ و میر باشد.

وی تصریح کرد: با توجه به مسئولیت اداره کل دامپزشکی استان و همچنین پژوهشکده اکولوژی خلیج‌فارس، در کمیته مقابله با پدیده بلوم جلبکی، به نظر می‌رسد اطلاعات تکمیلی در خصوص میزان توکسین در بافت ماهی‌های مرده و همچنین وضعیت دقیق‌تر پارامترهای آب دریا باید توسط دستگاه‌های مذکور نیز تعیین و به اطلاع اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان اطلاع داده شود.

 

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
-
|
۲۰:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۶
0
0
تمام ساحل بندر عباس را ورودی های فاضل آب پر کرده به طوری که سازمان بهداشت در مورد شنا در خط ساحلی به دلیل آلوده بودن آب دریا به فاضل آب به مردم هشدار داده اند.
نظر شما
ادامه