کد خبر: ۲۲۴۹۴

کارشناسان بیش از یک سال است که نسبت به شیوع بیماری واگیر «یون» در بین گوزن های قرمز پارک جنگلی گرگان هشدار می دهند. این در حالی است که محیط زیست، به تازگی آزمایشات مقدماتی را آغاز کرده است.

مردم گرگان برای گذران اوقات فراغت وقتی می خواهند به اطراف شهر بروند، یکی از مکان هایی که به ذهن‌شان می‌رسد پارک جنگلی قرق است. این پارک در ۱۵ کیلومتری شهر گرگان است.

مرال از گونه هایی است که در طبیعت ایران تعدادش بسیار اندک شده، بر این اساس جمع آوری و نگهداری تعدادی از آن در چنین مکانی باید زیر نظر دامپزشک حیات‌وحش انجام شود، اما در پارک جنگلی قرق که زیر نظر منابع طبیعی گرگان اداره می شود، هیچ دامپزشکی برای نظارت بر این جانوران چه از نظر جیره غذایی و چه از نظر مساحت و فضای زندگی و چه از نظر وجود بیماری حضور ندارد. با این حال نزدیک به یک سال است که کارشناسان و فعالان محیط زیست نسبت به شیوع بیماری یون در بین این مرال ها هشدار می دهند؛ بیماری‌ای که واگیردار است و گستره آن جهانی است.

آن‌طور که یکی از اعضای ارشد انجمن حمایت از حیوانات می گوید: یکی از راهکار های رایج برای مقابله با بیماری یون، همراه کردن جیره غذایی جانوران با مکمل‌های غذایی و ویتامین است که به این ترتیب مقاومت گونه ای مانند مرال در برابر این بیماری بالا می‌رود و شیوع آن در بین آنها کمتر می شود.

«نرگس روحانی» به بازدید سال گذشته خود از مرال های پارک جنگلی قرق اشاره می کند و ادامه می دهد: اما در جیره غذایی مرال های پارک جنگلی قرق نه تنها مکمل غذایی و ویتامینی وجود ندارد، بلکه حتی نخ‌های بسته هایی یونجه ای که در بین این جانوران توزیع می شود، بخشی از جیره غذایی آنها را شامل می شود که در مواردی موجب انسداد روده های این جانوران می شود.

عضو انجمن حمایت از حیوانات تاکید می کند: بیماری یون از طریق مدفوع انتقال می یابد و عامل آن مایکوباکتریوم پاراتوبرکلوزیس است که 18 ماه در خاک می ماند، بنابراین راه حل از بین بردن این بیماری حذف دام‌های آلوده نیست و تقویت جیره غذایی مرال ها، توجه بیشتر به این گله و تیمار آنها توسط دامپزشک حیات وحش تنها راهکار نجات و حفظ گوزن های قرمز پارک جنگلی قرق است.

اگرچه محیط زیست و کارکنان پارک جنگلی برنامه های حفاظتی و مطالعاتی برای گونه های جانوری و حیات وحش این پارک دارند، اما از آنجایی که تغذیه حیوانات این پارک از وضعیت مناسبی برخوردار نیست و به ویژه با توجه به اینکه نزدیک به یک سال است بیماری یون در محوطه نگهداری مرال ها شیوع پیدا کرده، باید هرچه سریع‌تر مراحل نمونه برداری و جداسازی افراد سالم تا پیش بروز تلفات در میان مرال های ارزشمند این پارک و انتقال این بیماری به پارک های مجاور از جمله النگ دره انجام و مقدمات قانونی حضور دائم یک دامپزشک در این پارک فراهم شود.

 

 

نظر شما
ادامه