کد خبر: ۲۲۴۲۲

مدیر‌‌کل دامپزشکی استان کرمانشاه گفت: واکسیناسیون بیماری تب مالت در استان کرمانشاه تا پایان مردادماه به اتمام می‌‌رسد.

 به گزارش روابط عمومی اداره ‌‌کل دامپزشکی استان کرمانشاه، «دکتر نادر پرور» با اعلام خبر فوق گفت: امسال با همکاری استانداری و سازمان دامپزشکی کشور برای نخستین بار در راستای کاهش مضرات اقتصادی و بهداشتی ناشی از تب مالت، طرح واکسیناسیون صد در صد‌‌ی دام‌‌های سبک و سنگین استان در مقابل بیماری تب مالت تا پایان مرداد ماه انجام می‌‌شود.

وی با اشاره به اینکه منابع مالی طرح واکسیناسیون توسط سازمان دامپزشکی کشور و استانداری کرمانشاه تامین می‌‌شود، خاطرنشان کرد: واکسیناسیون جهت مقابله با بیماری تب مالت به صورت چهار نوع واکسن در انواع دام‌‌های سبک و سنگین استفاده می‌‌شود.

پرور بیان کرد: با همکاری مرکز بهداشت استان، مدیرکل دفتر امور روستایی، د‌‌هیا‌‌ر‌‌ان و بهورزان خانه‌‌های بهداشت روستایی از ابتدای شروع واکسیناسیون تاکنون حدود 63 درصد از دام‌‌های سبک و30 درصد از دام‌‌های سنگین استان توسط بخش خصوصی و با نظارت دامپزشکی استان واکسینه شده‌‌اند.

وی با بیان اینکه تب مالت یکی از بیماری‌های خطرناک قابل انتقال به انسان‌‌ها است، عنوان کرد: به دلیل اینکه وجود این بیماری در دام سبب کاهش تولیدات دامی‌‌‌‌‌، سقط جنین دام‌‌ها شده از نظر اقتصادی دارای اهمیت ویژه‌ای است.

مدیر‌‌‌‌کل دامپزشکی استان کرمانشاه با بیان اینکه فصل‌ بهار و تابستان درگیری تب مالت بیشتر است، بیان کرد: هر ساله تعداد قابل توجهی از افرادی که به دلایل گوناگون با دام‌‌‌ و فرآورده های خام دامی آلوده ارتباط دارند در سطح کشور به این بیماری مبتلا می‌شوند.

پرور با اشاره به پیگیری جدی برنامه‌‌های پیشگیرانه بیماری‌‌های دامی‌، خاطرنشان کرد: هزینه واکسن و واکسیناسیون دام ها در مقابل این بیماری را دولت تقبل کرده است و هیچگونه وجهی بابت این اقدام مهم از دامداران اخذ نمی شود و از تمامی دامداران خواستار‌‌یم‌‌‌‌‌ همکاری لازم را جهت واکسیناسیون دام‌‌های خود برای مقابله با بیماری تب مالت داشته باشند.

وی به مصرف کنندگان عزیز توصیه نمود که گوشت قرمز مورد نیاز خود را از مراکز معتبر و مجاز و با مهر و تاییدیه بهداشتی دامپزشکی تهیه نمایند و از تهیه گوشت مورد نیاز از اماکنی که به شکل غیر مجاز اقدام به عرضه گوشت غیربهداشتی می نمایند جدا خودداری نمایند، همچنین از مصرف شیر بصورت فله ای و بدون بسته بندی خودداری نمایند و جهت مقابله با بیماری‌‌های دامی قابل انتقال به انسان از فر‌‌آورده‌‌های لبنی پاستوریزه استفاده نمایند.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه در پایان افزود: واکسینه دام‌‌ها در مقابل انواع بیماری‌‌های دامی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ از جمله بیماری تب برفکی‌ که هر ساله در سه نوبت انجام می‌‌شود، از جمله برنامه‌‌های پیشگیرانه‌‌ای هستند که سازمان دامپزشکی همواره در دستور کار خود قرار می‌‌دهد.

 

 

نظر شما
ادامه