کد خبر: ۲۲۲
از جمله این موارد انتصاب افراد کم تجربه در راس مسئولیهای کلان مجموعه دامپزشکی به صرف وابستگی به مسئولین و یا تعهدات انتخاباتی، می باشد. یا اینکه بر خلاف معمول یکی از دامپزشکان کم سابقه و تقریبا" ناشناخته در بین غالب دامپزشکان که به عنوان عضو انتصابی دولتی در شورای مرکزی نظام دامپزشکی معرفی شده بود، به سمت رئیس بزرگترین تشکیلات غیر دولتی منصوب می گردد...
اهمیت و نقش دامپزشکی در توسعه اقتصادی کشور، امنیت غذایی و حفظ و تامین بهداشت عمومی و سلامت جامعه بر کسی پوشیده نیست. این نقش اساسی از طریق ارایه خدمات مناسب بهداشتی درمانی به مجموعه های دام وطیور کشور، صنایع تولید فراورده های پروتئینی، کمک به تولید و افزایش بهره وری در صنعت دامپروری کشور، تلاش در پیشگیری از بیماریهای مشترک با منشاء دامی و اعمال قوانین و مقررات قرنطینه ای در تجارت بین المللی فراورده های دام و طیور تحقق خواهد یافت. وظایف و مأموریتهای فوق العاده حساس حوزه دامپزشکی ایجاب می نماید که قوانین حاکم بر این بخش و تشکیلات و نحوه مدیریت اجرایی حاکم بر آن، متناسب با زمان مورد بازنگری، اصلاح و تقویت قرار گیرد. ولی جای تاسف است که در طی 4 سال اخیر به علت عدم توجه به این امور و اعمال مدیریتهای نامناسب بر مجموعه دامپزشکی، سبب تضعیف تدریجی جایگاه آن، لطمه اساسی به روند ارائه خدمات و افزایش هزینه های تولید فراورده های دامی و غیر اقتصادی شدن تولید و همچنین به خطر افتادن سلامت مردم و بهداشت  عمومی گردید ه است.

حرفه دامپزشکی یک مقوله کاملا" فنی-تخصصی می باشد و حفظ شأن و کارآمدی آن منوط به رعایت امور کارشناسی، حمایتهای مستمر قانونی و تدوین ضوابط و مقررات شفاف می باشد. لیکن با شروع فعالیت دولت نهم اکثر معیارها و اصول علمی و کارشناسی مورد نیاز در مدیریت یک تشکیلات تخصصی، مورد بی توجهی قرار گرفته شد.  از جمله این موارد  انتصاب افراد کم تجربه در راس مسئولیهای کلان مجموعه دامپزشکی به صرف وابستگی به مسئولین و یا تعهدات انتخاباتی، می باشد. یا اینکه بر خلاف معمول یکی از دامپزشکان کم سابقه و تقریبا" ناشناخته در بین غالب دامپزشکان که به عنوان عضو  انتصابی دولتی در شورای مرکزی نظام دامپزشکی معرفی شده بود، به سمت رئیس بزرگترین تشکیلات غیر دولتی منصوب می گردد. همچنین، بی توجهی به جایگاه قانونی دامپزشکی و ارائه طرح ها و لوایح غیر کارشناسی و خلق الساعه از طریق دولت و مجلس شورای اسلامی برای تضعیف جایگاه قانونی آن و عدم توجه به مسولیتهای خطیر دامپزشکی، خطر حذف نقش نظارتی این مجموعه در مسائل بهداشتی را بدنبال داشته است. ادامه این وضعیت می تواند روند تولید را به مسیر عدم امکان نظارت بهداشتی،  تهدید سلامت جامعه و ناتوانی در دستیابی به بازارهای خارجی، بدنبال داشته باشد.

زیر پا گذاشتن معیارهای علمی و کارشناسی در مدیریت تولید فراورده های بیولوژیک تنها موسسه تولیدی کشور یعنی موسسه رازی را پس از 80 سال تلاش سازنده و قابل عرضه در سطح بین المللی به طرف ورشکستگی سوق داده است. بنحوی که تولید واکسن های انسانی پس از 65 سال خودکفائی با توقف تقریبی تولید مواجه شده اندو نیاز کشور از طریق واردات واکسن توسط وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی تامین می شود. کاهش تولید واکسن های طیور از 8/3 میلیارد دوز به حدود 5/1-2 میلیارد دوز افزایش چشمگیر واردات آن و سقوط مقدار و کیفیت  واکسنهای دامی مهم از قبیل تب برفکی و بروسلوز، کاهش فعالیتهای تحقیقاتی و توقف بسیاری از پروژه های عمرانی در موسسه رازی، همگی دال بر وجود نابسامانی و عدم کفایت مدیریتی در این حوزه می باشد. در بخش آموزش دامپزشکی نیزاین بابسامانیها و سیر قهقرایی کمتر از بخشهای دیگر نیست. افزایش بی رویه ظرفیت دانشکده های دامپزشکی و دو نوبته کردن آنها و صدور مجوزهای بی رویه تأسیس آموزشکده ها و دانشکده ها در سفرهای استانی رئیس جمهور، سبب پایین آمدن کیفیت آموزشی و ارائه بیش از نیاز دانش آموختگان گردیده است.  ورود بیش از حد دانش آموختگان و فقدان گرایش های تخصصی لازم، منجر به عدم بکارگیری مطلوب آنها در بخش خدمات دام و طیور و دیگر بخشهای خدماتی گردیده و بیکاری خیل عظیم تحصیلکرده ها را به  همراه داشته است. با توجه به افزایش بی رویه دانشجویان در مقطع دکتری عمومی و همچنین ایجاد مقاطع متعدد و مختلف تحصیلات تکمیلی و پذیرش تعداد زیادی دانشجو در این دوره های تحصیلی، توجه به ارتقاء ساختار تشکیلاتی و اجرایی دانشکده های دامپزشکی را ضروری می سازد. اما نه تنها اقدامی در این جهت صورت نگرفته، بلکه بر خلاف انتظار اخیرا" با موضوع غیر منتظره قرار گرفتن  امور آموزشی و تخصصی یا سابقه ترین و بزرگترین دانشکده دامپزشکی کشور یعنی دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران. در زیر مجموعه یک پردیس غیر مرتبط با دامپزشکی را شاهد بوده ایم. به نظر می رسد این اقدام مقدمه ای برای قرار دادن دانشکده دامپزشکی در تحت مدیریت تشکیلاتی غیر مرتبط با دامپزشکی باشد. انتظار این بوده است که در این چند سال اخیر با گسترش گرایشهای مختلف رشته دامپزشکی، توسعه کمی و کیفی گروههای آموزشی- پژوهشی و ایجاد مراکز تحقیقاتی، نسبت به توسعه کیفی رشته دامپزشکی اقدام میگردید. اما متأسفانه اقدامات انجام شده بر خلاف این روند و در جهت تضعیف ساختار اجرایی و آموز شی این دانشکده و سیر نزولی آموزش بوده ایم. از جمله این موارد انحلال بعضی از گروههای آموزشی و بلاتکلیفی آنها از نظر ساختار اجرایی و مدیریتی می باشد. این درحالی است که اخیرا" حکم ریاست این دانشکده بر خلاف نظر رسمی و کتبی حدود دوسوم اعضای هیئت علمی و علی رغم اذعان مدیریت دانشگاه دانشگاه مبنی بر وجود ضعف و بی کفایتی در مدیریت دانشکده، تحت فشار شدید فردی غیر مسئول، تمدید گردیده است.

 

با توجه به این موارد، تمامی صاحبنظران، آگاهان و بطور کلی مردم عزیز و شریف ایران اذعان خواهند داشت که داشتن دید گاههای ناصحیح و استفاده از روشهای غیر کارشناسی و نابخردانه در مدیریت کشور در تمامی امور کشور ازجمله دامپزشکی، تأثیرات نامطلوب خود را بر جای گذاشته است. بدین منظور تغییر روند جریان حاکم بر امور اجرایی کشور از طریق انتخاب رئیس جمهور صالح و کارآمد، وظیفه ملی و دینی هر ایرانی غیور برای نجات کشور از وضعیت فعلی می باشد. بدین منظور ما حامیان آقای مهندس موسوی در حوزه دامپزشکی کشور ضمن دعوت از تمامی اقشار جامعه برای شرکت پر شور در انتخابات از آنها میخواهیم با رأی خود به آقای مهندس موسوی نه بزرگ و تاریخ ساز خود را در جهت نفی وضع موجود اعلام نمایند. در همین راستا در نظر داریم در بیانیه های بعدی  ضمن ارائه تحلیل  های تفضیلی از روند فعلی در حوزه دامپزشکی، راهکارهای و برنامه های مورد نیاز برای برون رفت از این وضعیت را به اطلاع هموطنان عزیز برسانیم. بدین لحاظ از تمامی اندیشمندان، صاحبنظران و کارشناسان محترم در خواست می نماییم مارا با ارائه نظرات، پیشنهادات و آمار و گزارشات مستند یاری دهند.

 

ستاد حامیان میرحسین موسوی در حوزه دامپزشکی

 

 

نظر شما
ادامه