کد خبر: ۲۲۰۹۳
تعداد نظرات: ۱ نظر

مدیرکل دامپزشکی استان قزوین از کشف 34 هزار قطعه ماهی پرورشی آلوده به ماده شیمیایی مالاشیت گرین در شهرستان البرز خبر داد.

به گزارش ایرنا روز شنبه به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان قزوین، بهمن نقیبی افزود: مصرف مالاشیت گرین در آبزی پروری از سال 1991 توسط سازمانهای بین المللی غذا و دارو ممنوع اعلام شده و در کشور ما نیز استفاده از این ماده شیمیایی ممنوع است اما با وجود آن در برخی موارد شاهد مصرف این ماده سرطان زا در مزارع پرورش ماهی هستیم.

وی در خصوص اثرات زیانبار استفاده از این ماده غیرمجاز اظهارکرد: از این ماده شیمیایی به عنوان موتاژن (جهش زا) و کارسینوژن (سرطان زا) یاد می شود که می تواند موجب اختلالاتی نظیر شکستگی و به هم چسبیدن کروموزم ها شود.

نقیبی بیان کرد: این ماده شیمیایی پس از نمونه برداری و انجام آزمایشات مربوطه ثابت شده که پس از تشکیل پرونده، فرد متخلف به دلیل انتقال غیرمجاز ماهی و استفاده از مالاشیت گرین جهت بررسی به مراجع قضایی ارجاع و و تمامی تولید آلوده آن واحد تولیدی با حضور پلیس اطلاعات و امنیت شهرستان معدوم شد.

نقیبی افزود: پایش و نمونه برداری از استخرهای پرورش ماهی به صورت منظم ادامه دارد و در صورت مشاهده نتایج آزمایشگاهی مبنی بر آلودگی استخرهای ماهی به این ماده غیر مجاز، این اداره با هماهنگی مراجع قضایی در کمترین زمان نسبت به معدوم سازی ماهی های آلوده اقدام خواهد کرد.

بر اساس این گزارش رییس اداره دامپزشکی شهرستان قزوین نیز گفت: در پی تایید وقوع بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در یکی از استانهای شمالی کشور گروهی از کارشناسان دامپزشکی برای بررسی وضعیت بهداشتی طیور منطقه به بخش الموت مراجعه کردند و با بررسی های انجام شده از مرکز بخش و چند روستا به خصوص روستاهایی که اقدام به خرید و فروش دام و طیور می کنند، خوشبختانه علایمی دال بر وجود هرگونه بیماری تنفسی فوق حاد و یا حاد در منطقه مشاهده نشد.

عیسی غیاث یزدی افزود: در راستای همین اقدام مکاتباتی با مسوولین بخشداری الموت، پاسگاه انتظامی و مراکز بهداشت منطقه نیز انجام شده تا در صورت بروز هرگونه تلفات و یا انتقال خارج از سیستم قرنطینه طیور، نسبت به برخورد با موارد پیش آمده آمادگی لازم را داشته باشند.

وی اظهارکرد: علاوه بر آن بازدیدهایی توسط همکاران این اداره از سایر بخش های تابعه نیز صورت گرفته است و با پاسگاههای انتظامی و بخشداری های مربوطه و مراکز بهداشت، هماهنگی های لازم به عمل آمده است.

غیاث یزدی در پایان افزود: بیماری آنفلوآنزای فوق حاد طیور، به عنوان یکی از بیماری های مشترک انسان و حیوان حایز اهمیت است و همچنین در صورت شیوع، موجب خسارات جبران ناپذیری در صنعت طیور خواهد شد.

استان قزوین دارای پنج دامپزشک متخصص، 165 دامپزشک عمومی، 15 کارشناس ارشد، 23 کارشناس، 90 کارددان و 15 تکنسین دامپزشکی است.

 

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
-
|
۱۶:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
0
0
سلام .بفرمایید این نیروها متعلق به بخش دولتی هستند یا بخش خصوصی . تشکر
نظر شما
ادامه