کد خبر: ۲۲۰۱۲
دام و طیور مازندران در قرنطینه دو بیماری مشترک

بیماری آنفلوآنزای فوق‌حاد پرندگان و تب خونریزی‌دهنده کریمه کنگو این روزها از استان مازندران شیوع پیدا کرده و دامداران و مرغداران این بخش را جزو گروه‌های حساس قرار داده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، صنعت دام و طیور روزهای سختی را پشت سر می‌گذارند، به‌گونه‌ای که هنوز پایین بودن قیمت مرغ و تخم‌مرغ به پایان داستان خود نرسیده بود که آنفلوآنزای فوق‌حاد پرندگان ظاهر و موجبات قرنطینه محصولات پروتئینی تولیدشده در استان مازندران را باعث شد؛ به‌گونه‌ای که در حال حاضر تخم‌مرغ استان مازندران که به عراق و جمهوری آذربایجان و سایر کشورهای منطقه صادر می‌شد، ممنوع‌الخروج شده و علاوه بر آن، سازمان جهانی بهداشت دام (OIE) اعلام کرده که خروج هرگونه دام نیز از این استان به‌دلیل بیماری تب خونریزی‌دهنده کریمه کنگو ممنوع است و مرغداران و دامداران نیز در این بین برای حل مشکلات خود گاهی دست به تحصن می‌زنند، به‌گونه‌ای که امروز جمعی از مرغداران استان مازندران درب استانداری تحصن کرده‌اند.

مدیرعامل صندوق حمایت از صنعت دام و طیور کشور در این باره می‌گوید: ممانعت از خروج دام و طیور از استان مازندران امری طبیعی است، زیرا سازمان جهانی بهداشت دام در مواقع حساس بیانیه‌ای صادر می‌کند که برای جلوگیری از اشاعه بیماری‌ها، هیچ ورود و خروجی انجام نشود.

معدوم‌سازی جوجه‌های یک‌روزه ربطی به آنفلوآنزا ندارد

مهدی پورثمر می‌افزاید: با وجود آنکه محدودیت‌هایی در استان مازندران وضع شده است و بیماری آنفلوآنزای فوق‌حاد پرندگان تنها در مرغ‌های بومی استان وجود دارد و تمامی واحدهای صنعتی پاک از این بیماری هستند، اما شاهد آن هستیم که ورود و خروج محموله‌های خام دام و طیور انجام می‌شود که البته کار درستی نیست.

وی درباره معدوم‌سازی جوجه‌های یک‌روزه توسط یکی از واحدهای تولیدکننده نیز خاطرنشان می‌کند: به‌دلیل نوسانات قیمت جوجه در بازار و برای تبادل و ثبات بازار، این واحدها مجبور به معدوم‌سازی جوجه‌های خود شده‌اند؛ زیرا به گفته یکی از این تولیدکنندگان، افت قیمت جوجه از یک هزار و 150 تومان به 300 تومان چیزی بالاتر از ضرر است.

مدیرعامل صندوق حمایت از صنعت دام و طیور کشور ادامه می‌دهد: در حال حاضر قیمت گوشت مرغ درب مرغداری سه‌هزار و 700 تا سه‌هزار و 800 تومان است؛ بدین‌ترتیب معدوم‌سازی جوجه‌های یک‌روزه کار درستی است.

پورثمر تصریح می‌کند: در بخش مرغ مادر نیز بالای یک میلیون جوجه ریخته شده و در این بخش هیچ حذفی از گله‌های مرغ مادر انجام نشده است و اگر واحدی اقدام به حذف کرده، مربوط به حذف گله‌های پیر بوده است.

وی درباره مشکلات پیش رو در صنعت دام و طیور کشور یادآور می‌شود: معاونت امور دام وزارت جهاد کشاورزی وظیفه مربوط به جوجه‌ریزی را به تشکل‌ها و بخش خصوصی واگذار کرده است و تشکل‌های این بخش باید خود به‌گونه‌ای عمل می‌کردند که بدین‌ترتیب مازاد تولید به‌وجود نیاید.

پورثمر تأکید می‌کند: در بحران به‌وجودآمده در صنعت مرغداری و کاهش قیمت‌ها، تشکل‌های مربوطه باید به‌گونه‌ای مدیریت می‌کردند تا دود ناشی از کاهش قیمت به چشم خودشان نرود.

دبیر کانون سراسری مرغ تخم‌گذار کشور نیز درباره وضعیت صادرات تخم‌مرغ به سایر کشورها می‌گوید: در شرایطی که آنفلوآنزای فوق‌حاد پرندگان به‌وجود آمده، لازم است که برای جلوگیری از نشر آلودگی‌ها از نقل و انتقال مرغ به استان‌های دیگر جلوگیری شود و در این راستا صادرات تخم‌مرغ به کشور عراق نیز تا زمانی که این بیماری به‌صورت کامل از بین نرود، ممنوع شده است.

فرزاد طلاکش می‌افزاید: انتقال مرغ زنده از مازندران به دیگر استان‌ها نیز ممنوع بوده و لازم است مرغ کشتارشده حرارت ببیند تا هیچ مشکلی از لحاظ بیماری به‌وجود نیاید.

وی خاطرنشان می‌کند: اگر تخم‌مرغ با زرده سفت خورده شود، هیچ مشکلی ایجاد نمی‌کند، اما درباره مرغ زنده، احتمال آلودگی‌های ثانویه وجود دارد.

اطلاعیه سازمان دامپزشکی برای جلوگیری از نشر دو بیماری مشترک

در این بین، سازمان دامپزشکی کشور توصیه‌هایی را برای جلوگیری از بیماری آنفلوآنزای فوق‌حاد پرندگان صادر کرده و علاوه بر آن در این استان تب کریمه کنگو نیز گزارش شده است.

این سازمان همچنین در اطلاعیه‌ای از مردم و به‌ویژه گروه‌های در معرض خطر شامل دامداران، کارکنان کشتارگاه‌ها، قصاب‌ها، کشاورزان و به‌ویژه روستاییان و عشایر که به نحوی با دام زنده سر و کار دارند، خواسته است که مراقب سلامت خود باشند و به نکاتی همچون خودداری از کشتار دام در خارج از کشتارگاه‌ها، رعایت اصول بهداشتی و استفاده از وسایل حفاظت فردی توسط کارکنان زنجیره کشتار، انتقال و عرضه‌کنندگان گوشت، نگهداری لاشه حداقل به مدت ۲۴ ساعت پس از استحصال در اتاق سرد در کشتارگاه، خودداری از خرید گوشت‌های بدون مهر دامپزشکی، خودداری از مصرف گوشت تازه (گوشت خریداری‌شده باید به مدت حداقل ۲۴ ساعت در یخچال صفر تا چهار درجه سانتی‌گراد، نگهداری و سپس، مصرف شود) و خودداری از مصرف جگر به‌صورت خام (جگر خریداری‌شده باید به مدت حداقل ۴۸ ساعت در یخچال صفر تا چهار درجه سانتی‌گراد، نگهداری و سپس، مصرف شود) توجه کرده و علاوه بر آن، استفاده از دستکش، هنگام خرد کردن گوشت در مراکز عرضه و نیز منازل، اجتناب کودکان و روستاییان و دامداران از بازی و یا ملامسه کنه‌های ماده تخم‌ریزی کرده و...، خودداری از جدا و له کردن (کشتن) کنه‌ها توسط شیردوشان و دامداران، خودداری از پشم‌چینی دام‌ها، بدون استفاده از تجهیزات و لوازم ایمنی و حفاظت‌کننده، اجتناب از استراحت در مراتع و کوهستان‌ها بدون رعایت استفاده از وسایل ایمن و سم‌پاشی منازل و اصطبل‌های روستایی جهت کاهش جمعیت کنه‌ها را در دستور کار خود قرار دهند.

گفتنی است، تب خونریزی‌دهنده کریمه کنگو و بیماری آنفلوآنزای فوق‌حاد پرندگان مشترک بین انسان و دام بوده و لازم است جمعیت‌های در معرض خطر توجه بیشتری به موارد بهداشتی داشته باشند.

 

 

نظر شما
ادامه