کد خبر: ۲۱۹۹۴
تعداد نظرات: ۱۸ نظر
برخلاف نظر ایشان، شفافیت و اطلاع‌رسانی سریع، اجتناب از امنیتی کردن موضوع و اقدامات قرنطینه‌ای مناسب را می‌توان از نقاط قوت سازمان دامپزشکی در جریان شیوع آنفلوانزای اخیر تلقی کرد ...
26

حکیم مهر - دبیر انجمن صنفی تولیدکنندگان جوجه یکروزه مازندران از آمادگی تولیدکنندگان برای مناظره با سازمان دامپزشکی با توجه به شایعات اخیر مطرح‌ شده خبر داد و گفت: طبق اظهارات مسئولان سازمان دامپزشکی، حتی یک مورد آلودگی در مرغ صنعتی وجود ندارد.

به گزارش خبرگزاری فارس، سیدحمزه درواری، رئیس کانون کارفرمایان استان مازندران به سؤالات خبرنگاران درباره مشکلات اخیر پیش‌آمده در مورد سلامت مرغ‌های گوشتی تولیدشده استان پاسخ داد.

وی با اشاره به اینکه بیماری آنفلوانزا بیش از واقعیت در مازندران بزرگ نمایی شده است، اظهار داشت: اظهارات عجولانه و مبهم یک مسئول سازمان دامپزشکی کشور بر بحرانی‌شدن این موضوع کمک کرد.

این نماینده فعال کارفرمایی با بیان اینکه بیماری موجود فقط در بخش مرغ‌های بومی مشاهده شده است که از سوی شهرهای دیگر همچون ورامین به استان ارسال شد، افزود: این موضوع بیانگر کوتاهی سازمان دامپزشکی کشور در شناسایی به موقع و ممانعت از ورود آن به مازندران است.

درواری با اشاره به اینکه با بررسی‌ فنی و دقیق تاکنون هیچ آثاری از بیماری در مرغ های صنعتی مشاهده نشده است، گفت: متأسفانه بیان نارس، مبهم و و چند پهلو از سوی سازمان دامپزشکی به گونه‌ای بود که زمینه ایجاد شایعات دردسر آفرین برای صنعت طیور مازندران فراهم شد، تا این حد که باور عمومی بر این بنا شد که مرغ صنعتی مازندران غیربهداشتی و ناقل بیماری است.

دبیر انجمن صنفی تولیدکنندگان جوجه یک روزه مازندران گفت: مازندران به دلیل برخورداری از بهترین اقلیم برای پرورش مرغ، امکان صادرات به دیگر شهرها را ندارد و این ممنوع‌سازی شائبه‌های فراوانی را برای تضعیف جایگاه صنعت ایجاد کرده است.

وی در ادامه تأکید کرد: در دنیا دولت‌های باتدبیر معمولاً منطقی‌ترین و کم هزینه‌ترین راهکار را برای برخورد با وقایع این‌چنینی اتخاذ می‌کنند، اما در کشور ما آسان‌ترین کار یعنی محدودسازی لحاظ می‌شود.

درواری تصریح کرد: اگر دولت قصد ممنوعیت دارد، قطعاً باید زیان های وارد شده از این تصمیم را به تولیدکننده بپردازد، چرا که هم اکنون فروش جوجه یکروزه و مرغ گوشتی در پایین‌ترین قیمت خود انجام می‌شود.

وی با ارائه آماری از میزان تولید جوجه یکروزه کشور گفت:‌ هم‌اکنون مازندران 35 درصد از جوجه یکروزه کشور را تولید می‌کند.

رئیس کانون کارفرمایان استان مازندران با اشاره به وضعیت صنعت طیور مازندران به نکات مهمی پرداخت و گفت: اعتقاد ما در وضعیت بحرانی صنعت در مازندران این است که سازمان دامپزشکی به جای شفاف‌سازی درست، ابهام‌گویی کرده است.

وی افزود: برای خروج مرغ گوشتی از مازندران به دیگر استان‌ها ممنوعیت وجود دارد، در حالی که هنوز هیچ سند دقیقی از آلودگی مرغ گوشتی صنعتی وجود ندارد.

درواری گفت: تا به حال سازمان دامپزشکی براساس شایعات و اظهارات بی‌اساس رأی به ممنوعیت خروج مرغ از مازندران داده است و اگر مبنا چنین است، چرا در سایر شهرها این قانون اجرا نشده است.

وی با بیان اینکه سازمان دامپزشکی باید کانون آلودگی را در استان مشخص کند، گفت: باید سؤال کرد که آیا کل مازندران و یا بخشی از آن در شعاع مسافتی مشخص کانون آلودگی است و اقدام ممنوعیت خروج تنها در کانون آلودگی اعمال شود.

دبیر انجمن صنفی تولیدکنندگان جوجه یکروزه مازندران تأکید کرد: شرکت پشتیبانی امور دام، تنها مرغ‌های تا سایر 2 کیلو و 300 گرم را به کشتارگاه‌ها مجوز کشتار داده است و اکنون با شرایط پیش آمده به دلیل قرار گرفتن مرغ در شرایط وزن‌گیری، این مرغ‌ها به بیش از 3 کیلوگرم رسیده‌اند و از سایز مشخص‌شده عبور کرده‌اند.

وی گفت: اگر ممنوعیتی برای خروج مرغ مازندران وجود دارد،‌ آیا جامعه انسانی مازندران دچار بیماری نخواهند شد؟ بنابراین، اگر منشأ این بیماری بر فرض محال در مازندران باشد، باید همان منطقه و بخشی از استان قرنطینه شود.

درواری گفت: اطلاعات فنی انجمن صنفی نشان می‌دهد که کانون آلودگی از سایر شهرها است و سازمان دامپزشکی باید کم‌کاری خود را در کنترل بیماری در شهرهای مبدأ جبران کند و اقدامات پیش‌گیرانه انجام دهد تا مرغ‌های آلوده به مازندران نیاید.

دبیر انجمن صنفی تولیدکنندگان جوجه یکروزه مازندران از آمادگی خود برای مناظره با مسئولان سازمان دامپزشکی کشور خبر داد و گفت: هرگونه مناظره با این افراد برای شفاف‌سازی شرایط فعلی وجود دارد.

_____________________________________________________________________________________________

حکیم مهر - برخلاف نظر ایشان، به نظر می رسد یکی از عملکردهای مثبت سازمان دامپزشکی در جریان شیوع آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در مناطقی از استان مازندران، شفافیت و اطلاع رسانی نسبتاً سریع به جامعه بوده است.

این اطلاع رسانی و شفافیت علاوه بر اینکه سبب حساس شدن مردم به رعایت اصول بهداشتی و پیشگیری از ابتلا به موارد انسانی آن می گردد، بلکه توجه سایر مسئولین را به اهمیت موضوع جلب نموده و سبب جذب بودجه مناسب و بسیج امکانات کشور برای کنترل آن می گردد.

در سال های گذشته شاهد بودیم که با بروز سویه H9 آنفلوانزای پرندگان، فضای امنیتی در مورد این بیماری حاکم شده و اعلام بروز آن در کشور کاملاً محرمانه تلقی شده و مرتباً انکار شد که از عواقب آن بومی شدن بیماری در کشور و لطمه جبران ناپذیر به صنعت طیور کشور بوده است.

در مورد انجام اقدامات قرنطینه ای هم به نظر می رسد سازمان دامپزشکی به طور مناسبی عمل کرده و تمام تلاش خود را برای جلوگیری از انتشار بیماری به سایر استان ها به کار برده است.

علیرغم احترامی که برای تولیدکنندگان محترم طیور در استان مازندران قائل هستیم، باید توجه آنها را به این نکته جلب کرد که نباید توجه به منافع کوتاه مدت، موجبات ایجاد مشکلات غیر قابل کنترل و عدیده برای صنعت طیور کشور و سلامت عمومی جامعه گردد.

 

 

انتشار یافته: ۱۸
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
دامپزشک بخش خصوصی
|
-
|
۱۷:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۲
0
0
حکیم مهر جان !کجای این تصمیم و اینکار دامپزشکی علمی، پسندیده وقابل دفاع هست که شما متعصبانه وچشم بسته از آن دفاع میکنی. با تمام احترامی که برای شما و سایت شما قایل بودم بشدت ازشما دلسرد و ناامید شدم
روح اله
|
-
|
۱۸:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۲
0
0
باسلام قطعا فرمایشات آقای درواری درست است البته ازدید تولید کننده وآن هم مازندرانی. کارسازمان دامپزشکی کشور که متولی سلامت مردم است بهترین کار درکوتاه ترین زمان ممکن است ،بیماری منتظرکسی که فکرمنافع خاص است نمی شود وهمانند اطلاعات داخل کتاب هم نیست. آقای درواری بهتراست یکذره ازدید منافع عام نگاه کند وبگویدبهترین کارچه بوده که سازمان انجام نداده؟سازمان همانند کشورهای موفق در کنترل این بیماری عمل کردودراین مورد بایدحرف مرغداری های استان همجوار راکه موافق این عملندشنید! بجای تضعیف بیجا حمایت درست انجام بدهیم وژست علامه دهرنگیریم .تیم آقای دکترخلج بهترین کارراانجام داد1- اطلاع سریع ومخفی نکردن هیچ بیماری مثل (لمپی اسکین)2- افزایش سطح آگاهی 3- غرامت به مرغداری های آلوده احتمالی.بهتراست بجای این حرف ها به مردم استان مازندران آگاهی وفهم صحیح مطلب داده شود.
ناشناس
|
-
|
۱۸:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۲
0
0
جناب درواری بهتر است بجای مناظره باسران دامپزشکی بایک دانشجوی ترم اول ph.D بیماری های طیور صحبت بکنند ،ایشان قانع خواهند شد
ناشناس
|
-
|
۱۹:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۲
0
0
کاردامپزشکی تا الن خوب بوده ولی بدون غرامت وبودجه کدوم مرغداری گزارش میده
ناشناس
|
-
|
۲۳:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۲
0
0
بدون شک حرف ايشون درسته ومتاسفانه سازمان دامپزشکی بدنه فنی خصوصا معاونت بهداشتی قوی نداره. مثل خیلی از موارد یا اعلام نمیکنه یا غیر علمی اظهار نظر میکنه. اون هم دلیلش غیر علمی بودن و سیاسی بودن سازمان هست.
ناشناس
|
-
|
۰۴:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۳
0
0
لامپی اسکین رو .......... اعلام نکرد. نفر قبلی بود. خیلی چیزای ديگه رو پنهان کرد. مثل کشف گوشت بوفالو با تقلب گوشت گوساله و عدم پیگیری قضایی متخلفین. سندش موجوده خواستید ميگم. بگم. بگم. بگم....
ناشناس
|
-
|
۰۵:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۳
0
0
اقا مردم ما خوب هستند بدون غرامت اعلام می کنند . ! حالا دامپزشکی پول هم نداد مهم نیست .
صالح
|
-
|
۰۶:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۳
0
0
این بیماری یک زئونوز هست و علاوه بر سازمان دامپزشکی ، سازمانها یا ارگانهای دیگری نیز مانند وزارت بهداشت در موضوع دخیل هستند. ایشان فکر میکنند که اگر قرنطینه نمی شد خوب بود؟ اون وقت اگر بیماری به سایر استانها می رفت ، همین تولید کنندگان ، بزرگترین مدعیان علیه سازمان دامپزشکی میشدن. به نظر من همه کارها منطقی پیش رفته.
ناشناس
|
-
|
۰۶:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۳
0
0
جانب داری حکیم مهر تا اونجاست که بجای اسم دکتر خلج ..... میذاره و یک تولید کننده رو تخطته میکنه . چرا نمیخوایین قبول کنین .تیم فنی سازمان دامپزشکی سیاسی هست واز همین جا داره ضربه میخوره .والا آن مرد رفته .ولی رفتار سازمانی اون دوره کماکان تکرار میشه .حکیم جان دلیل اینهمه مونوپل بودنت چیه .بخدا مشکل سازمان صرفا کمبود نیرو و اعتبارات نیست .اونقد نیرو واعتبار داره هرز میره که اون سرش ناپیداست .فقط یه لحظه چشماتونو ببندید وبه اتفاقات مربوط به سازمان فکر کنید .سازمان دامپزشکی رو یه عده ببخشید ......... دارن داغون میکنن. ........................ برای خودشون حکومت دارن و با بی درایتیشون دارن تیشه به ریشه دامپزشکی میزنن.حکیم جان تلاش کردم چیزسی ننویسم مشمول سانسور بشه.
ناشناس
|
-
|
۰۶:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۳
0
0
آقای روح اله بنظرتون حمایت از تولید و ایجاد وبهبود فضای کسب وکار منافع عام نیست . شما از کجا خبر دارید همین سازمان ........ بدون نظارت بهداشتی و ذبح شرعی مجوز ورود مرغ منجمد با قایق ولنج از امارات رو داد وآب از آب تکون نخورد برادر دلسوز منافع عام. و بسیاری مسایل دیگه که از بازگو کردت اون عرق شرم روی پیشونی دلسوزان میشینه و بی تفاوتی دستگاه های نظارتی رو به همراه داره.یکم به حافظه و سوادت رجوع کن .کانتینر کانتینر گوشت بوفالو وارد میشه ریپک میشه وبه اسم گوشت گوساله وبا قیمت گوساله توزیع میشه وباز آب ازآب تکون نمیخوره .روح اله جان اگر دامپزشکی برات متاسفم ولی اگه یه آدم عامی هستی ازت توقعی نیست .
ناشناس
|
-
|
۰۶:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۳
0
0
سردبیر محترم یکم پنجره دیدت رو از اتاق کوچیک سایتت باز تر کن .بیا تو جامعه دامپزشکی تا بفهمی چه اتفاقاتی توسط سازمان دامپزشکی داره رقم میخوره .اینقد طرفداری کورکورانه نکن .مگه هزینه سایت شما از محل یارانه سازمان دامپزشکی پرداخت میشه .؟
ناشناس
|
-
|
۰۸:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۳
0
0
با یک گل بهار نمیشه
dvm
|
-
|
۱۱:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۳
0
0
وقتی که از این اقدام سازمان دامپزشکی حمایت و از جذب بودجه صحبت میکنید آیا شما بازگشت ضرر و زیان تولید کنندگان را هم تظمین میکنید؟؟؟
ناشناس
|
-
|
۱۱:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۳
0
0
همکارانی که سازمان را غیر فنی تلقی میکنن ، به کجای کار اعتراض دارن؟ اگه قرنطینه و معدوم سازی نمیشد ، خوشحال میشدین!!!!!
همکار
|
-
|
۱۶:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۳
0
0
یک سایت خبری صرفا وظیفه انتشار خبر را بدون هیجگونه اظهار نظری را دارد اگر نه می تواند اصلا خبر را منتشر نکند .
tg
|
-
|
۱۹:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۳
0
0
با سلام خدمت دوستان محترم

آقای درواری به نکته جالبی اشاره کردند و سازمان دامپزشکی رو مقصر گرفتند ( چرا جلوی مرغ آلوده از ورامین به مازندران توسط دامپزشکی گرفته نشد !!!!!!!!!!!! ) . حالا همین آقا توقع داره قرنطینه در مازندران اجرا نشه . اگه استان دیگه ای درگیر بود آیا آقای درواری راضی به ورود مرغ و جوجه از اون استان به مازندران میشد ؟؟؟؟؟؟؟ دوستان عزیز لطفا مسائل بهداشتی را با مشکلات اقتصادی کمرنگ نکنید .
همکار
|
-
|
۲۱:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۳
0
0
سلام، اتفاقا به نظر من این دفعه سازمان دامپزشکی شهامت به خرج داد و نتیجه ی آزمایش رو اعلام کرد و کار درست هم همینه و نباید مردم رو از این بیماری مشترک کشنده بی خبر گذاشت.
دامپزشك
|
-
|
۱۷:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۵
0
0
خدمت آقاي درواري كه تخصصي در زمينه طيور ندارن و صرفا مديرعامل هستند و حتي واحد پرورش هم ندارند و حقوق از واحدهاي مادر دريافت ميكنند عرض كنم مباحث علمي و قرنطينه اي رو به عالمان علم دامپزشكي بسپاريد در عِوَض مديريت و كنترل كنيد واحدهاي تابعه شما قانون و دامپزشكي رو دور نزنند و به واحدهاي غيرمجاز يا بيش از ظرفيت واحد ها جوجه ندهند.
نظر شما
ادامه