کد خبر: ۲۱۹۶۴
تعداد نظرات: ۱ نظر

خراسان جنوبی در تولید و پرورش شتر دومین استان کشور است اما در زمینه فرآوری تولیدات این صنعت سهمی ندارد.

مدیر کل دامپزشکی در گفت و گو با «خراسان جنوبی» می گوید: سرمایه گذاری صنعت شترداری استان در نقطه کور است به طوری که با وجود این که این منطقه دومین استان کشور در تولید و پرورش شتر است اما همچنان این صنعت با روش های سنتی پیش می رود.

به گفته «دکتر رفیعی پور» لبنیات، گوشت و... شتر خام عرضه می شود در حالی که با ایجاد کشتارگاه صنعتی مجهز می توان از گوشت، شیر، کوهان، کرک و...این حیوان چند برابر شرایط موجود درآمد کسب کرد. وی تصریح می کند: گرچه ذبح و کشتار شتر تحت نظر دامپزشکی و با رعایت اصول بهداشتی و شرعی است اما به اقتصاد استان کمکی نمی کند.

وی ادامه می دهد: در حال حاضر 26 هزار شتر در مالکیت مردم پرورش می یابد اما حلقه های بعد از این صنعت در استان وجود ندارد به همین دلیل برای ایجاد کشتارگاه و شرکت های بسته بندی پیگیری می شود.

به گفته وی، شیر شتر نیز کیفیت بالایی دارد که برای فرآوری آن به احداث کارخانه ها نیاز است ضمن این که گوشت شتر هم در اتحادیه اروپا مورد توجه و تایید قرار گرفته و در حال حاضر از کشورهای عربی به اروپا صادر می شود.

وی به طرح دامپزشکی با عنوان «شتر موهبت الهی» در استان اشاره می کند که برای تصمیم گیری و اجرا به تیم اقتصادی استان ارائه شده است.

به گفته وی، در این طرح علمی پرورش، تکثیر، کشتارگاه، بسته بندی و... دیده شده که اجرای آن می تواند اقتصاد استان و این صنعت را متحول و استان را به قطب شترداری کشور تبدیل کند.

دکتر «رفیعی پور» می گوید: اجرای این طرح منتظر تصویب در دفتر اقتصادی استانداری است.

 

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
دکتر آشوری
|
-
|
۰۱:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۰
0
0
با اهدا سلام
طرح پیشنهادی جناب دکتر رفیعی پور به قول استاد ارجمند مرحوم دکتر گنجی و دکتر بسکی طرح بسیار سازگار با محیط زیست و همسو با اقتصاد منطقه کویری است و استفاده ای زیرکانه و هوشمند از پتانسیل های استان کم آب و در گیر با خشکسالیهای متوالی خراسان جنوبی است . با شناخت کاملی که از این استان دارم متاسفانه به جای پرورش گاو و گوسفند بهترین دام در این استان شتر و بز می باشد که نسبت به گرما و حداقل های تغذیه ای بسیار اقتصادی تر می باشند در هر حال برای ایشان و کلیه همکاران ارجمند فعال در ان استان آرزوی موفقیت دارم . با تشکر
نظر شما
ادامه