کد خبر: ۲۱۸۲
حکیم مهر -  سه دختر جوان با سه نژاد مختلف کوله‌پشتی‌های خود را بستند، سوار بر خودرویی شدند که به طرز عجیبی رنگ‌آمیزی شده بود و راه افتادند تا به مردم مالزی بگویند: تخم‌‌لاک‌پشت مساوی است با ادامه زندگی. این سه تن دنبال جمع‌کردن یک صد هزار امضا بودند، امضاهایی که بالای آن افراد تعهد اخلاقی می‌دادند تخم‌لاک‌پشت را نیمرو نکنند.

لطفا این جانوران را میل نکنید!

 گریس دورایسینگام  (Grace Duraisingham) هندی، نلیسا عمر (Nelleisa Omar) مالایی و چونگ ‌هوی می (Chong Huey Meim) چینی با هدف و آرمانی مشترک گروهی به اسم رنجرها (Telur Rangers) را تشکیل دادند؛ اولی شاغل در سازمانی مشهور به صندوق جهانی طبیعت (WWF) است و دو نفر دیگر کارمند شرکتی تبلیغاتی، ماجراجو و علاقمند به محیط‌زیست هستند.

 درباره پیشنه طرح نجات تخم لاک‌پشت‌ها، شیوه کار، انواع لاک‌پشت های دریایی شناخته شده دریایی و حامیان مالی و معنوی با نلیسا عمر، عضو مالایی این گروه سه نفره گفت‌وگویی کرده‌‌ایم که می‌خوانید:

 - چه شد که به لاک‌پشت‌های دریایی علاقمند شدید؟

وقتی من و هوی متوجه شدیم که این لاک‌پشت‌ها شرایط نامطلوبی دارند و در حال انقراض هستند تصمیم گرفتیم برای آنها کاری بکنیم. در واقع جمعیت آنها مرتب در حال کاهش است پس باید اقدامی می‌کردیم برای آن که فروش آنها و مصرف تخم‌شان تا حد ممکن کم یا متوقف شود.

- یعنی دو نفری شروع کردید؟

برنامه‌ریزی برای فعالیت‌ها، مسیرها، مقصدها، محل‌های اقامت یک ماه طول کشید. بعد با صندوق جهانی طبیعت تماس گرفتیم و با کارشناسان آن جزییات را در میان گذاشتیم. در این مدت گریس هم به ما ملحق شد. آن سازمان خیلی کمک کرد و همواره بابت این کمک‌ها  سپاسگزارش خواهیم بود. 

 - مهمترین خطری که لاک‌پشت‌های را در مالزی تهدید می‌کند چیست؟

 مردم برخی مناطق تخم لاک‌پشت‌ها را از لذیذترین غذاها می‌دانند. در واقع مصرف و خوردن تخم‌ها یکی از مهمترین تهدیدهاست که هیچ کنترلی هم روی آن نیست. توسعه نوار ساحلی به منظور مصارف توریستی مشکل دیگری است که بقای لاک‌پشت‌ها را به خطر می‌‌اندازد. لاک‌پشت‌ها جایی تخم می‌گذارند که به دنیا آمده‌اند اما در ساحلی که تغییر شکل داده یا امنیت و آرامش آن را انسان به هم زده باشد عملن تخمگذاری با مشکل مواجه می‌شود. اسیر شدن در تورهای ماهیگیری و شکار مستقیم آنها برای استفاده از لاک‌شان در وسایل تزئینی از دیگر مخاطراتی است که این جانوران دریایی با آن روبه‌رو هستند.

 این موضوع وقتی غم‌انگیزتر می‌شود که بدانیم از هر یک هزار تخم لاک‌پشت فقط یکی به دوران بلوغ و باروری می‌رسد.

 - ...و برنامه شما برای کاهش این خطرات چه بود؟

تصمیم گرفتیم در شبه جزیره مالزی سفر کنیم و در بیش از 20 شهر توقف داشته باشیم برای جمع‌آوری 100 هزار امضا و افزایش آگاهی مردم. با این شعار که  تخم لاک‌پشت مساوی است با ادامه زندگی. این امضاها را سازمان صندوق جهانی طبیعت به عنوان ابزاری حقوقی به مقامات مسول مرتبط نشان خواهد داد با تاکید بر این موضوع که مردم از حفاظت قانونی لاک‌پشت‌ها و تخم‌ آنها حمایت و پشتیبانی می‌کنند.

 - یعنی هدف شما تصویب قانونی برای حفظ لاک‌پشت‌هاست؟

 هدف ما افزایش آگاهی عمومی است و هشدار دادن که این جانوران چه وضعیت نگران کننده‌ای دارند. در نهایت رسیدن به نقطه‌ای که مردم آگاهانه از مصرف و تجارت تخم لاک‌پشت‌ها در مالزی خودداری کنند.

- در این صورت از تلاش‌تان احساس رضایت خواهید کرد؟

 گرچه ایده‌ها در این ارتباط متفاوت است اما پشت این سفرها و این برنامه، دنبال چیز خاصی نیستیم. همین که مردم تشویق بشوند سمت تخم لاک‌پشت ها نروند می‌تواند برای ما راضی‌کننده باشد.

 - پس برای همان افزایش آگاهی عمومی که اشاره کردید فیس‌بوک و وبلاگ راه اندازی کردید؟

 دقیقن. می‌خواستیم مردم بدانند ما کجا رفتیم و چه می‌کنیم. داستان ما را دنبال کنند، در نقاطی که توقف داشتیم به دیدن‌مان بیایند و امضا بدهند. به هر حال استقبال از صفحه علاقمندان به لاک‌پشت‌ها در فیس‌بوک و بازدید‌ها و نظرات وبلاگ بسیار امیدوارکننده بود.

 - غیر از صندوق جهانی طبیعت، چه کسان دیگری شما را حمایت کردند؟

 فامیل و دوستان‌مان، همکاران‌مان در محل کار که در بلاگ کامنت گذاشتند همه حامیان ما بودند.

 

نظر شما
ادامه