کد خبر: ۲۱۶۱۶

اولین نشست کمیته مشترک کشاورزی جمهوری اسلامی ایران و فرانسه پس از دو روز، با امضای تفاهم‌نامه‌هایی میان شرکت‌های دولتی و خصوصی دو کشور پایان یافت و قرار شد با سرمایه‌گذاری مشترک شرکت‌های فرانسوی و ایرانی، اولین مزرعه مشترک شیلات و آبزی‌پروری در قشم افتتاح شود.

به گزارش خبرنگار ایسنا، در این نشست که با حضور مسئولان کشاورزی ایران و فرانسه برگزار شد،‌ تفاهم‌نامه‌هایی در زمینه حفظ نباتات، ایجاد زمینه‌های تسهیل تجارت، صنعتی سازی تولید گوسفند و تولید اسپرم دام و ... صورت گرفت.

همچنین در روز نخست این نشست دو روزه مسئولان آزمایشگاه مرکزی دامپزشکی ایران و آزمایشگاه ملی دامپزشکی فرانسه تفاهم‌نامه‌ای را به امضا رساندند. در زمینه آبزی‌پروری نیز توافقی برای ارتقای مرکز تکثیر و پرورش آبزیان کلاردشت و تبدیل آن به مزرعه بزرگ پرورش قزل‌آلا به امضا رسید.

همچنین طرفین در حوزه باغبانی و فراهم‌سازی زمینه صادرات محصولات ارگانیک کشور به اروپا، همچنین واردات اقلام جدید میوه از جمله سیب، گلابی و انگور، سرمایه‌گذاری مشترک برای احداث باغ، کاشت گیاهان دارویی و زیستی و قارچ‌های گلخانه‌ای توافقاتی داشتند و شرکت‌های ایرانی و فرانسوی نیز در این زمینه تفاهم‌نامه‌هایی امضاء کردند.

حسن رکنی - معاون وزیر جهاد کشاورزی - در این نشست با اشاره به امضای شش سند همکاری در بخش کشاورزی با فرانسه از واردات پنج نوع بذر به کشور خبر داد.

رکنی با اشاره به امضای شش سند همکاری در بخش‌هایی شامل تکنولوژی محصولات کشاورزی، انتقال محصولات متعدد، همکاری‌های اجرایی و حمایت از بخش‌های خصوصی و آشنایی با مقررات تجارت، واردات و صادرات محصولات کشاورزی گفت: طبق توافقات صورت گرفته قرار است بذرهایی را به عنوان بذر‌های اصلاح شده از کشور فرانسه وارد کنیم.

وی ادامه داد: نخستین بذری که در نظر داریم وارد کنیم بذر کلزا است که در برابر خشکی و ریزش مقاوم است و بازدهی مطلوبی برای کشاورزان خواهد داشت. همچنین جزو بذرهای دیررس به حساب می‌آید. دومین بذری که به کشور وارد خواهیم کرد ذرت است که بذری میان‌رس یا کوتاه‌رس است و صرفه‌جویی آب بالایی دارد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به واردات گندم از فرانسه خاطر نشان کرد: گندم برای مناطق گرم و بهار عملکرد خوبی دارد و به بیماری‌هایی همچون زنگ زرد مقاوم است. بذر آفتابگردان نیز از جمله بذر‌های مدنظر برای واردات از فرانسه است.

رکنی در پاسخ به این‌که آیا با توجه به کمبود میزان بارش‌ها در سال آبی گذشته میزان برداشت محصول دیمی کاهش خواهد یافت، گفت: در بخش‌هایی مثل بوشهر، خوزستان و بخش‌هایی از کهکیلویه و بویراحمد با مشکلات جدی به لحاظ کم آبی روبرو بوده‌ایم، چرا که این مناطق حدود دو ماه و نیم هیچ بارشی نداشته است. در بوشهر 80 هزار هکتار گندم زیرکشت دیم داریم و تنها نگرانی موجود بابت همدان است که کمی با مشکل روبرو بودیم، اما به‌طور کلی در زمینه گندم و جو در کشور مشکل جدی نداریم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: البته زمین‌های دیم استان‌های کردستان، لرستان و کرمانشاه سال گذشته خسارت جدی دیدند اما با همه این اوصاف کاهش محسوسی در محصولات دیمی نخواهیم داشت.

وی یکی از برنامه‌های جدی این وزارتخانه را تجدیدنظر در ترکیب کشت محصول خواند و گفت: به دنبال تعیین جایگاه محصولات در مناطق مختلف با در نظر گرفتن دو شاخصه پایداری و امنیت غذایی محصولات هستیم.

وی با اشاره به تغییراتی که در جامعه مدیریتی، مصرفی و تحقیقاتی در زمینه کشاورزی اکولوژیک در کشور رخ داده است، اظهار کرد: بنای ما بر تولید محصول سالم تر و غنی‌شده است. رویکرد دیگر نیز استفاده از مواد آلی و غیرشیمیایی و کنترل مواد خسارت‌زاست.

همچنین در این نشست فتحی - مدیر کل دفتر امور بین‌الملل در سازمان‌های تخصصی وزارت جهاد کشاورزی - اظهار کرد: قرار است طرفین در رابطه با ساماندهی امور زنان دو کشور در بخش کشاورزی و تبادل اطلاعات فنی در زمینه نحوه واگذاری اموال دولتی به بخش خصوصی با یکدیگر همکاری کنند.

وی همچنین از برگزاری دومین نشست کمیته مشترک کشاورزی جمهوری اسلامی ایران و فرانسه خبر داد.

 

 

نظر شما
ادامه