کد خبر: ۲۱۳۵۷

خبرگزاری فارس: خلج: نشت فاضلاب به آب‌های جاری از آفت‌های پرورش آبزیان است است

رئیس سازمان دامپزشکی کشور با بیان اینکه نشت فاضلاب برخی از روستاها به داخل رودخانه‌های بکر از آفت‌های پرورش آبزیان است گفت: ماهیان قزل‌آلا در مجتمع‌های پرورش ماهی استان‌های کردستان و کرمانشاه در معرض خطرند.

به گزارش خبرگزاری فارس از کامیاران، مهدی خلج شامگاه شنبه در جریان بازدید و انجام آزمایشات تکمیلی در خصوص ریشه‌کن‌سازی بیماری وی‌.اچ‌.اس در مجتمع پرورش ماهیان سرد آبی پالنگان، بر لزوم ساختار متناسب و کاملا بهداشتی در پرورش ماهیان تأکید کرد و اظهار داشت: مطلب عمده در این مسئله آن است که باید منابع آبی، منابعی کاملا سالم و بهداشتی باشد.

وی رشد جمعیت را از عوامل افزایش سطح آلودگی آب‌ها دانست و افزود: در مناطق ویژه پرورش ماهیان سردآبی که معمولا آب زلال، صاف و پاک را نیاز دارد، علاوه بر کاهش سطح آب‌ها، هجوم گردشگران به اطراف رودخانه‌ها و چشمه‌ها و عدم رعایت سلامت آب و محیط زیست از سوی آنان بر مشکلات افزوده است.

خلج، نشت فاضلاب برخی از روستاها به داخل رودخانه‌های بکر را یکی از آفت‌های پرورش آبزیان به خصوص ماهیان قزل‌آلا در مجتمع‌های پرورش ماهیان استان‌های کردستان و برخی از مزارع کرمانشاه دانست و اضافه کرد: گردشگران و مسافرانی که به صورت مستمر و یا در ایام تعطیل به این مناطق می‌آیند، علاوه بر شناکردن در رودخانه‌ها، زباله‌های خود در این فضاها رها می‌کنند که عامل مشکلات مضاعف سازمان دامپزشکی شده است.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور تصریح کرد: البته طبخ ماهی قزل‌آلا و رهاکردن پسماندهای آن در آب‌های جاری بالادست، از دیگر مشکلات مجتمع‌های پایین دست است.

وی علت حضور خود در مجتمع‌های کردستان و کرمانشاه را انجام بررسی‌های جدیدی از منابع آبی، ساختار پرورشی ماهیان و ساختار استخرها دانست و اظهار کرد: در نهایت بعد از بررسی‌های صورت گرفته و انجام تدابیر لازم، اصلاح این ساختارها بر عهده پرورش دهنده‌ها است.

خلج رعایت مقرارت بهداشتی توسط خود پرورش‌دهنده‌ها و در کنار ورود بچه ماهی‌های سالم و استفاده از خوراک بهداشتی سالم را از دیگر مباحث مهم مدنظر در این بازدید اعلام کرد.

وی در ادامه به کمک 6 میلیارد و 800 میلیون تومانی دولت در راستای مبارزه با بیماری وی‌اچ‌اس اشاره و اضافه کرد: ما توانستیم روند بیماری را کند کنیم، به طوری که در 45 روز نخست سال 1393 که 34 مزرعه به این بیماری آلوده بود، این تعداد را طی همین مدت در سال جاری به کمتر از 9 مزرعه رساندیم.

خلج تأکید کرد: البته در خصوص این مهم و در کنار اقدامات صورت گرفته، ما در حال بررسی تدابیر مکرر و مضاعف بوده تا با تکیه بر آنها با عزمی جدی‌تر به سمت جلو پیش برویم.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور به آلودگی آب‌های بالادست در پالنگان اشاره کرد و افزود: این آلودگی ناشی از عوامل متعدد از جمله ریختن انواع و اقسام زباله‌ها توسط گردشگران به داخل آب رودخانه است که استخرهای پایین دست را با مخاطره روبه‌رو می‌کند.

وی به نمونه‌برداری‌های مختلف از تعداد محدود تلفات یکی از مزارع مجتمع پالنگان اشاره کرد و اظهار داشت: در عین حال برای برخی از تلفاتی که ما در یک یا دو مزرعه از این مجتمع داشته‌ایم، نمونه‌برداری‌های مختلف انجام شد، که عامل ویروسی جدا نشده است.

به گفته وی، در نمونه‌برداری‌ها و بررسی‌های قبلی که توسط کارشناسان متخصص دامپزشکی کل کشور در این مجتمع صورت گرفت، نمونه‌ منفی از نظر بیماری‌های ویروسی نداشته‌ایم.

خلج حضور خود و متخصصان در کردستان را با هدف ارزیابی مجدد و دقیق‌تر محیط اعلام کرد و گفت: طی نمونه‌برداری‌های صورت گرفته از ماهی‌های تلف شده، برخی از مشکلات نتیجه خوراک این ماهی‌های تلف‌شده بوده و علاوه بر آن به نظر می‌رسد آلودگی آب هم می‌تواند موجب این حادثه باشد.

ساماندهی اوضاع نابسامان محیط زیست لازمه تولید سالم

وی ضمن تأکید بر مشخص شدن وضعیت شیلات پالنگان در کوتاه‌ترین زمان، تصریح کرد: تمامی این نمونه‌برداری‌های صورت گرفته از ماهیان مشکوک در این دو مزرعه واقع در مجتمع پالنگان، برای بررسی‌های مجدد، تکمیلی و قطعی به آزمایشگاه تخصصی سازمان دامپزشکی کل کشور انتقال می‌یابد.

خلج خاطرنشان کرد: سازمان دامپزشکی و شیلات کشور و صاحبان مزارع پرورش ماهی به عنوان نیروهای اصلی سرمایه‌گذار به همراه صندوق بیمه محصولات کشاورزی، سعی می‌کنیم با تدابیر مناسب، در راستای داشتن روندی روبه توسعه، کارها را پیگیری کنیم.

وی بر لزوم اقدامات جدی از سوی سازمان حفاظت محیط زیست برای آلودگی آب‌ها و ساماندهی گردشگران توسط سازمان میراث فرهنگی تأکید کرد و افزود: با توجه به اینکه برخی از گردشگران اصول اولیه بهداشتی را رعایت نمی‌کنند، اگر در این طبیعت بخواهیم ادامه حیاط و زندگی بانشاطی داشته باشیم، بایستی طبیعت و محیط زیست خود را سالم نگه داریم.

 

برچسب ها: خلج،
نظر شما
ادامه