کد خبر: ۲۱۰۵۶
تعداد نظرات: ۶ نظر

دکتر علی ایرانپور عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی، در گفتگو با تابناک اظهار داشت: در سال‌های اخیر، کشور به دلیل تأمین نیاز کشور به گوشت قرمز، مجبور به ‌واردات این محصول از کشور‌های خارج است. سال‌هاست ‌ایران در حال وارد کردن گوشت قرمز است، اما عمده واردات ایران به دلیل برخی معاهداتی که وجود داشت از کشور برزیل صورت می‌گرفت، ولی در سال‌های اخیر کشور‌هایی مانند‌‌ هند نیز به این مجموعه اضافه شده است.

وی درباره کیفیت گوشت های وارداتی از هند گفت: وارد کردن گوشت اصولی دارد و نمی‌توان به این راحتی هر گوشتی را وارد کشور کرد. کشور هند از نظر بهداشتی و ‌صادرات گوشت از جمله کشور‌های بسیار رده پایین به شمار می‌آید، آلودگی این بوفالو‌ها به حدی است که در سال‌های گذشته خود سازمان دامپزشکی نسبت به واردات آن به صورت دام زنده واکنش نشان داد و هشدارهایی را در مناطق جنوب شرق کشو‌ر که این دام‌ها را ‌زنده از این قسمت کشور وارد می‌کردند، هشدار داد. 

این عضو کمیسیون کشاورزی با اشاره به اینکه ممکن است این گوشت‌ها به برخی بیماری‌های انگلی دچار باشند و همچنین در خصوص تکذیب بیماری توسط رئیس سازمان دامپزشکی کشور گفت: اگر می‌گویند ‌این گوشت‌ها مشکلی برای واردات ندارند، ‌چرا گوشت هند به کشورهای دیگر صادر نمی‌شود و کشور‌های متمدن ‌اجازه واردات این گوشت را به کشور‌شان نمی‌دهند. از سوی دیگر، چرا تنها مجوز استفاده در صنایع را به این گوشت داده‌اند؟ 

این نماینده مجلس گفت: متأسفانه در سال‌های اخیر، بخشی از واردات ما بدون توجه به نیاز کشور و تنها بر اساس برخی ملاحظات و یا طلب‌های مالی که از کشور‌ها داشته‌ایم، صورت گرفته است، البته این اثبات نشده، ولی اگر مشخص شود ما هشدار می‌دهیم ‌در اینجا سلامت مردم مد نظر است و نمی‌شود از کنار آن به سادگی گذشت.

وی در خصوص چرخ شده بودن این گوشت‌ها ‌گفت: این گوشت‌ها ‌چرخ شده وارد بازار می‌شود و آنقدر ظاهر آنها نا‌مناسب و بد است که غیر قابل عرضه در بازار است و برای عرضه در بازار مجبور می‌شوند آنها را چرخ کنند. 

وی با بیان اینکه کشور تمام زیر‌ساخت‌های لازم برای رسیدن به خودکفایی در تأمین گوشت کشور را دارد، گفت: سالانه کشور تنها نیاز به واردات ۲۰ تا ۲۵ درصد ‌واردات گوشت دارد، حال آنکه ‌بیش از ۳۰ درصد ‌ظرفیت‌های دامداری در کشور خالی است. 

وی با بیان اینکه دست‌هایی ‌پشت پرده است که مانع ‌خودکفایی می‌شوند، برخی از نزدیکان افرادی هستند که در رأس صدور مجوز واردات بوده و همین‌ها ‌می‌توانند به راحتی هر مجوزی را برای واردات گوشت بگیرند و‌ به سود کلان خود دست یابند، حال آنکه همین افراد نیز مانع از خودکفایی کشور در تولید گوشت نیز می‌شوند.

این نماینده مجلس در پایان تأکید کرد: این مسأله به این سادگی‌ها حل نمی‌شود و وزیر جهاد کشاورزی باید در مجلس حاضر شود و نسبت به این قضیه پاسخگوی نمایندگان باشد.

 

 

انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
دامدار ديروز
|
-
|
۰۲:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۲
0
0
آقاي دكتر ببخشيد خودكفايي به چه معني؟ دامداري كه علوفه اش وارداتي باشد، دام اش وارداتي باشد، كارگران ان خارجي ( افغاني) باشند؟ چگونه خودكفا شويم؟ كاش بجاي شعار كليشه اي خودكفايي نقشه آن را براي ما ترسيم كنيد
همكار
|
-
|
۰۲:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۲
0
0
كاش استيكر خنده داشت اين حكيم مهر!
آقاي دكتر چند لحظه تامل !
گوشت هندي مثل برزيلي و امريكايى و گاوميشهاي خوزستان و آذربايجان غربي و ميانكاله مازندران داراي ساركوسيست هست ، اما أيا اطلاعي از اپيدميولوژي و شدت و ميزان بروز و شيوع ان داريد؟!
منكر وضعيت بهداشتي نا مناسب هند نيستم اما كاش يه سوزن به خود ميزديم، چند كشتارگاه سنتي بدون نظارت و حضور دكتر دامپزشك و معاينه قبل و پس از كشتار در كشور داريم؟ براي تعطيلي انها چه كرديم؟ چه كساني نميگذارند كشتارگاههاي سنتي تعطيل شوند؟
آيا همه دامهاي كشور هويت دار شده اند؟ رديابي محصولات دامي كشور صورت ميگيرد؟
أيا توانستيم با وضع قوانيني دامداران را تشويق به كشتار دام بيمار در كشتارگاه صنعتي نماييم و غرامت لاشه ضبطي را به او بپردازيم؟
ممنونم از پاسخهايي كه خودم در ذهنم بايد جستجو كنم!
ايراني ايراندوست
|
-
|
۰۲:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۲
0
0
كشورهاي متمدن!!!!! كيان اونوقت؟!؟
نماينده ملت رو نگاه ... كاش ميگفت ساير كشورهاي متمدن... حداقل تمدن داريم شايد تكنولوژي نداشته باشيم
دامپزشك
|
-
|
۰۲:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۲
0
0
آقاي دكتر مقايسه ورود دام زنده با گوشت اشتباهه، الان كمتر كشوري اجازه ورود دام زنده رو ميده، بهرحال احتمال خطر واگيري بيماري در هر كشوري هست
ناشناس
|
-
|
۰۸:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۲
0
0
همه کامنتها عالی بودن و نشون میدن که این نماینده محلس حرفهاش قابل قبول نیست. بحث سر تمدن کشورها نیست و شعار کلیشه ای تولید!!!!
همكار
|
-
|
۱۸:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۲
0
0
شما كه زياد خيري براي جامعه دامپزشكي كشور نداري پس فكر كنم سكوت كنيد بهتراست.شما اگردامپزشكي راقبول داشتيد كه در تبليغات انتخاباتيتون عنوان رشته رو ...نمي گذاشتيد.
نظر شما
ادامه