کد خبر: ۲۱۰۱۴

مدیر کل دامپزشکی استان مرکزی گفت: نبود کشتارگاه صنعتی دام در این استان خلاء جدی در بهبود زنجیره سلامت غذایی است.

دکتر علی رضایی پور روز شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: نبود کشتارگاه صنعتی دام در استان مرکزی موجب شده است مباحث و مؤلفه های بهداشتی آنگونه که باید در محصولات تولیدی گوشت قرمز رعایت نشود.

وی ادامه داد: استان مرکزی جزء چهار استان کشور است که از داشتن کشتارگاه صنعتی محروم است و رفع این معضل به سرپنجه تدبیر دولتمردان و مشارکت هدفمند بخش خصوصی نیاز دارد.

مدیر کل دامپزشکی استان مرکزی بیان کرد: روزانه 36 هزار و 500 کیلوگرم و ماهانه یک میلیون و 155 هزار و 350 کیلوگرم گوشت قرمز در استان تولید می شود و این مهم لزوم راه اندازی کشتارگاه صنعتی دام و عبور از کشتار سنتی را دوچندان کرده است.

وی اظهار کرد: تولید محصول پروتئینی صادرات محور نیازمند تقویت زیرساخت ها است که داشتن کشتارگاه صنعتی یکی از آن ها است.

رضایی پور در آستانه هفته سلامت (یکم تا هفتم اردیبهشت ماه) اظهار کرد: شعار امسال این هفته ایمنی غذا از مزرعه تا سفره است و یکی از زیرساخت های مهم برای تحقق این شعار فراهم کردن بستر شکل گیری کشتارگاه صنعتی است.

وی عنوان کرد: کشتارگاه های سنتی استان از نظر ساختار بهداشتی در جایگاه پایین تری نسبت به کشتارگاه های صنعتی برخوردار هستند که این اداره کل آمادگی دارد با حمایت دولت زمینه حضور هرچه بیشتر فعالیت بخش خصوصی را در این حوزه فراهم کند تا امنیت غذایی مردم بیش از پیش محقق شود.

وی نبود اعتبار لازم برای مایه کوبی دام ها در برابر تب مالت را از دیگر مشکلات دامپزشکی استان مرکزی عنوان کرد و گفت: با افزایش اعتبار و جذب آن در این حوزه و انجام صد در صد مایه کوبی دام ها از وقوع تب مالت در این استان جلوگیری می شود.

مدیر کل دامپزشکی استان مرکزی یادآور شد: سال گذشته با توجه به وجود زیر ساخت های مناسب از جمله وجود 10 کشتارگاه صنعتی طیور در استان، تولید 95 درصد از گوشت سفید استان در این کشتارگاه ها و وجود صنایع بسته بندی بهداشتی مرغ و به پیشنهاد کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی شهرستان اراک به عنوان پایلوت شهر سالم از منظر غذا معرفی شده است.

رضایی پور ادامه داد: این طرح با هدف تولید فرآورده های غذایی سالم و تامین امنیت غذایی و سلامت جامعه در حوزه عملکرد سازمان دامپزشکی اجرا می شود.

وی ادامه داد: این طرح برای سالم سازی فرآورده های خام دامی و مواد پروتئینی انجام می شود که ابتدا در شهر اراک و سپس در استان و کل کشور اجرا می شود.

مدیر کل دامپزشکی استان مرکزی تجهیز کدینگ محصولات پروتئینی، قرنطینه و بازرسی دام را از جمله موارد اجرایی در طرح شهر سالم از منظر غذا عنوان کرد و گفت: بر این اساس از ابتدای سال جاری سیستم کدینگ و ردیابی فرآورده های خام دامی برای دو محصول مرغ و تخم مرغ اجرایی شده است.

رضایی پور ادامه داد: در این سیستم اطلاعات مربوط به تاریخ تولید و انقضا و وضعیت بهداشتی محصول ثبت شده است و همشهریان با ارسال این کد به شماره های بازرسی سازمان می توانند از وضعیت تولید و پخش محصول را مورد ردیابی قرار دهند.

وی خاطر نشان کرد: همچنین در سال جاری برای تحقق شعار سازمان بهداشت جهانی مبنی بر ایمنی غذا از مزرعه تا سفره تولید مرغ با وزن یک کیلو و 800 گرم در استان مرکزی در دستور کار این اداره کل قرار دارد و محصول های تولیدی با وزن بیشتر به مراکز قطعه بندی ارسال می شود.

مدیر کل دامپزشکی استان مرکزی ادامه داد: کنترل فلزات سنگین و آلودگی میکروبی درخوراک مصرفی دام داری ها و واحد های تولیدی از دیگر اولویت های این اداره کل در سال جاری است که بر این اساس واحدهایی در این خصوص تذکر گرفته اند در صورت تکرار خط تولید آنان متوقف می شود.

وی بازرسی بهداشتی از مراکز عرضه گوشت قرمز و سفید را از دیگر برنامه های این اداره کل در سالجاری عنوان کرد و گفت: در این طرح گروه بازرسی از مراکز با همکاری اتحادیه های مربوطه تشکیل و مراکزی که از نظر بهداشت محل کار از شرایط خوبی برخوردار نباشند مورد بازرسی و آموزش قرار می گیرند.

روزانه یکصد راس گاو، 300 راس گوسفند و 200 راس بز در کشتارگاه های استان مرکزی کشتار می شود.

 

 

نظر شما
ادامه