کد خبر: ۲۰۸۰۹
تعداد نظرات: ۳ نظر

پژوهشگران دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران موفق به روش ابداعی تعیین جنسیت و مرحله جنسی ماهیان خاویاری در سنین مختلف با استفاده از سونوگرافی شدند.

«علیرضا وجهی» مجری طرح در گفتگو با خبرنگار علمی باشگاه خبرنگاران گفت: ماهیان خاویاری از ارزشمندترین ماهیان دنیا هستند که با توجه به قدمت آن‌ها به نسل زنده مشهور می‌باشند و به واسطه تولید محصول پربهای خاویار از دیرباز نقش مهمی در اقتصاد کشور ایران برعهده داشته‌اند، البته طی سال‌های اخیر جمعیت ماهیان خاویاری دریای خزر و صید آب‌ها به شدت کاهش یافته به گونه‌ای که از سوی کنوانسیون بین‌المللی تجارت گونه‌های در معرض خطر انقراض در لیست ماهیان در معرض خطر انقراض قرار گرفته و به منظور حفظ اندک ذخایر موجود صید این ماهیان از دریا کاهش و سپس متوقف شده است.

وی افزود: روش ابداعی محققین کشورمان، استفاده از تکنیک بی‌خطر و سریع سونوگرافی برای تعیین جنسیت و مرحله جنسی ماهیان خاویاری بوده است.

وجهی تصریح کرد: روش سونوگرافی غیر تهاجمی بوده و هیچ گونه خطری برای ماهی و مصرف کننده محصولات آن ندارد، در حالی که اکثر روش‌های کنونی تعیین جنسیت و مرحله جنسی اعم از لاپاروتومی، لاپاروسکوپی، تهیه بیوپسی و کاته تریزاسیون همراه با آسیب رساندن به ماهی و بعضا القاء و عوامل پاتوژن بوده که هم برای ماهی استرس‌زا بوده و هم اینکه امکان به خطر افتادن حیات حیوان وجود دارد.

 

 

انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
دکتر محمد لطفی زاده
|
-
|
۰۳:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۸
0
0
بسمه تعالی
با سلام و احترام به همگان
بنده به اساتید ارجمندمان در دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران که مجری و مبدع این طرح مفید بوده اند بسیار احترام می گذارم اما اگر این طرح همان است که قبلاً هم در سالیان گذشته در حکیم مهر در نشانی های زیر اطلاع رسانی شده بود بد است که دوباره مطرح می شود. مثل این می ماند که مسئولی چند بار یک پروژه را افتتاح کند.
لینک اخبار مرتبط :
خرداد 91 :
حاصل 10 سال تحقیق محققین ایرانی کتاب برگزیده فصل شد / دکتر وجهی : اولتراسونوگرافی ماهیان خاویاری انقلابی در دامپزشکی است + عکس
http://www.hakimemehr.ir/news/show_detail.asp?id=9263
----------------------
آذر 90 :
طرح تحقیقاتی منحصر به فرد اساتید دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران به زیور طبع آراسته شد / معرفی کتاب اولتراسونوگرافی ماهیان خاویاری برای تشخیص جنسیت و مرحلة رسیدگی جنسی + عکس
http://www.hakimemehr.ir/news/show_detail.asp?id=7612
----------------------
آذر 88 :
تشریح ابعاد طرح تشخیص جنسیت فیل ماهی (سه ساله) برای اولین بار در دنیا در گفتگو با دکتر مسعودی فرد + تصاویر
http://hakimemehr.ir/news/show_detail.asp?id=904

با تجدید احترام
ناشناس
|
-
|
۰۳:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۲
0
0
طرحه همون قبلیه
خوبه همه ی متخصصین آبزیان میدونن
طرحه هم الکیه
جواب نمیده
متخصص آبزیان
ناشناس
|
-
|
۰۹:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۳
0
0
تکرار مکررات... تبلیغاتی...
نظر شما
ادامه