کد خبر: ۲۰۷۴۳

سگ

دانشمندان استرلیایی معتقدند که هورمون اکسی­توسین نقشی کلیدی در ایجاد پیوند عاطفی بین انسان و سگ دارد.

به گزارش خبرگزاری آنا به نقل از ABC،­ دانشمندان استرالیایی در طی یک پژوهش کشف کردند که سگ‌­ها بعد از افزایش هورمون اکسی‌توسین بهتر از دستورها پیروی­ می­‌کنند.

به گفته جسیکا الیوا، سرپرست این تحقیق و دانشجوی دکتری زیست‌شناسی از دانشگاه موناش، یافته‌­ها می‌­تواند پاسخی به سوال‌های بی‌جواب درباره تکامل سگ و اینکه چگونه این حیوان به بهترین دوست انسان تبدیل شد، باشد.

هورمون اکسی­توسین در انسان به عنوان هورمونی که به ایجاد پیوند عاطفی میان مادر و نوزاد کمک می­‌کند، شناخته می­‌شود. همچنین این هورمون شیمیایی در مغز توانایی درک احساسات و حل مشکلات اجتماعی را افزایش می­‌دهد.

شواهدی وجود دارد که نشان می­‌دهد، هورمون اکسی­توسین نقشی کلیدی در ایجاد پیوند عاطفی بین انسان و سگ دارد. به گفته الیوا نوازش کردن و صحبت کردن با یک سگ تنها برای 3 دقیقه، میزان اکسی­‌توسین موجود در جریان خون انسان و سگ را افزایش می‌­دهد.

بر اساس این پژوهش هرچه انسان بیشتر به یک سگ احساس نزدیکی و دوستی داشته باشد، به همان میزان اکسی­توسین بیشتری در ادرار فرد دیده خواهد شد.

اولیوا در این‌باره می‌­گوید: «به نظر می‌­رسد میزان اکسی­‌توسین در احساس دوستی و نزدیکی که به سگ خود دارید، سهیم است».

اما به گفته او، اندازه‌گیری سطح اکسی‌­توسین خون لزوما نشانه آنچه در مغز اتفاق می­‌افتد، نیست.

اسپری بینی

اولیوا و همکارانش از اکسی‌­توسین استفاده کردند تا در آزمایشی تاثیر این هورمون را بر توانایی سگ­‌ها بسنجند. دانشمندان در این آزمایش به 31 سگ نر و 31 سگ ماده دوبار اکسیتوسین یا شبه‌دارو داده و با توجه به عملکردشان از یک تا 10 به آنها امتیاز دادند.

در این مطالعه اکسی­توسین به وسیله اسپری بینی به سگ­‌ها داده شد که از این طریق مغز به آسانی آن را دریافت می‌کند. نتایج این تحقیق که در ژورنال «شناخت حیوانات» منتشر شد، نشان می­‌دهد حیوانا­تی که به آنها اکسی‌­توسین داده شده بود عملکرد بهتری نسبت به بقیه دارند. علاوه بر این، بهبود در عملکرد سگ‌­ها تا 15 روز بعد از دادن اکسی­‌توسین در این حیوانات دیده می‌شد.

تکامل سگ­‌سانان

بر اساس گفته­‌های اولیوا، تحقیقات قبلی نشان داده است که سگ­‌ها در استفاده از علایم غیر کلامی انسانی بهتر از اجداد گرگ­‌شان عمل می‌­کنند و این در حالی است که گرگ­‌ها بسیار اجتماعی محسوب می­‌شوند.

الیوا می­گوید: «نظریه من این است که در طول پروسه اهلی شدن، چیزی در مغز سگ‌­ها رخ می­‌دهد که به آنها درک علایم انسانی را می­‌دهد».

وی معتقد است اکسی­‌توسین پیوند عاطفی میان انسان و سگ را ممکن می­‌کند. قدم بعدی در تحقیقات الیوا انجام آزمایش مشابه روی گرگ­‌ها است که امید می­‌رود پرده از رازهای بیشتری درباره تکامل بردارد.

الیوا خاطر نشان کرد که بعضی از سگ­‌ها عملکرد بهتری داشتند؛ برخی به صورت شانسی و برخی واقعا خوب بودند. در حال حاضر وی به دنبال این است که آیا تفاوت­‌های ژنتیکی در گیرنده‌­های اکسی‌­توسین موجب عملکرد بهتر در سگ­‌ها می‌­شود یا خیر.

به گفته او، این مسئله می‌­تواند باعث انقلابی در پرورش سگ­‌های راهنما، سگ­‌های نظامی و سگ­‌های گمرکی شود.

 

 

برچسب ها: اکسی توسین، سگ،
نظر شما
ادامه