کد خبر: ۲۰۴۸

حکیم مهر -  واکسن جدید تولید شده تب برفکی با سویه جدید در موسسه واکسن و سرم سازی کرج رونمایی شد.
این مراسم دوشنبه بیستم اردیبهشت ماه در کرج برگزار شد و وزیر جهاد کشاورزی و معاونان و رئیس سازمان دامپزشکی به همراه مسئولان و محققان موسسه واکسن و سارم سازی رازی در آن حضور داشتند.

رئیس موسسه تحققیات واکسن و سرم سازی در این مراسم گفت: واکسن تب برفکی از جمله واکسنهای کشته ویروسی است که عموما حاوی سویه های ویروسی در گردش کشور و تا حدودی کشورهای همسایه است.

دکتر عبدالحسین دلیمی ادامه داد: این بیماری از جمله واکسنهای ویروسی دام است که در زمان ابتلا سرایت بسیار فراگیر داشته و در مدت کوتاهی جمع کثیری از آنها را آلوده می کند.

وی بیان کرد: مهمترین نکته در گسترش بیماری در کشورهایی مانند ایران که بیماری در آنها اندمیک است، تشخیص سریع و به موقع سویه در حال گردش است که به عوامل تصمیم گیرنده مربوطه کمک می کند تا تصمیمات لازم را جهت انتخاب نوع واکسن و روش مبارزه و کنترل اتخاذ کنند.

نام سویه جدید تب برفکی را o2010 گذاشتیم

دلیمی اظهار داشت: نام سویه جدید تب برفکی را o2010 گذاشتیم که این سویه به سویه ویروسی O india 2001 قرابت 99 درصدی دارد و کاملا مشابه آن است.

وی خاطرنشان کرد: به سفارش سازمان دامپزشکی کار شبانه روزی بر روی تولید واکسن تب برفکی با سویه O به صورت مونووالان یا تک ظرفیتی و تتراوالان چهار ظرفیتی آغاز شد و در کمتر از دو هفته موفق شدیم واکسن جدید را تولید کنیم.

این مسئول اضافه کرد: از خصوصیات واکسن تهیه شده برای بیماری تب برفکی، تطابق سویه های ویروس موجود در واکسن با سویه در حال چرخش است که در این صورت، واکسن کارآیی لازم را خواهد داشت.

در این مراسم، آزمایشگاه مرجع علمی تب برفکی نیز افتتاح شد.
 

نظر شما
ادامه