کد خبر: ۲۰۴۳۳
تعداد نظرات: ۲ نظر

واردات مرغ از فرانسه پس از چهار ماه از ممنوعیت واردات از اتحادیه اروپا آزاد شد. این ممنوعیت در پی بروز آنفلوآنزای پرندگان در کشورهای اروپایی از مهر ماه ابلاغ شده بود.

جمال الدین جاویدی معاون بهداشت و پیشگیری سازمان دامپزشکی در گفت و گو با تابناک اقتصادی گفت: با بررسی‌های انجام شده و آزمایش‌های صورت گرفته از تولیدات این کشورها، مرغ‌های تولید شده در فرانسه عاری از بیماری و پاک اعلام شد.

او اضافه کرد: سازمان دامپزشکی پس از اطمینان از سلامت تولیدات این کشور از 10 روز گذشته واردات مرغ از فرانسه را آزاد اعلام کرد.

معاون سازمان دامپزشکی اظهار کرد: مهر ماه آنفلوآنزای جدیدی در اروپا گسترش یافت که گزارش‌های فائو این بیماری را برای کشورهایی با منابع مخدود تهدیدی جدی عنوان کرد. آنفلوآنزای پرندگان جدید شناسایی شده در اروپا شبیه به گونه گزارش شده سال 2014 در آسیا است. همین‌طور گفته شده این بیماری تهدید قابل توجهی برای بخش طیور به ویژه در کشورهای کم منابع در امتداد دریای سیاه و شرق اقیانوس اطلس که مسیرهای مهاجرت پرندگان وحشی است به حساب می‌آید.

در ابتدا آلمان، هلند و انگلستان وجود آنفلوآنزایHSN8 را تایید کردند و پس از آن سازمان دامپزشکی واردات هرگونه از ماکیان وفرآورده آن ار از کشورهای اروپایی ممنوع اعلام کرد.

به گفته جاویدی، در حال حاضر کشور از هر نوع آنفلوآنزای پرندگان پاک است و هیچ مورد مشکوک به بیماری مشاهده نشده است.

دلیل تلفات مرغ‌های تاکستانی بیماری نبوده است

وی در خصوص تلفات 120 هزار قطعه مرغ در تاکستان هم گفت: علت این تلفات بیماری نبوده و با آزمایشات انجام شده مشخص شد هیچ عامل بیماری‌زا و عفونی مسبب این اتفاق نبوده است.

معاون سازمان دامپزشکی توضیح داد: با توجه به اینکه تمام این تعداد مرغ در سه مرغداری مجزا و در یک ساعت به طور همزمان تلف شدند؛ احتمال بروز عوامل بیرونی مانند خفگی حیوانات از طریق هوای آلوده به گاز CO وجود دارد.

وی افزود: طی بررسی‌ها مشخص شد وسائل گرمایشی (هیتر) این مرغداری‌ها نیم سوز شده است که به این ترتیب تغییر فشار گاز و اثر آن بر دستگاه‌های مزبور احتمال قریبی است.

 


 

انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
سرلاتي
|
-
|
۱۷:۴۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۶
0
0
رءيس سازمان دامپزشکی کشور گفت: بالغ بر دو میلیون تن ظرفیت تولید گوشت مرغ در کشور وجود دارد اما از ابتدای سال جاری تاکنون فقط 50 هزار تن صادرات مرغ و تخم مرغ به کشورهای اطراف انجام شده در صورتیکه می توانیم 200 تا 300 هزار تن ظرفیت صادرات داشته باشیم؟؟؟؟؟؟ چرا صادر ميكنيم وقتي كه هنوز وارد كننده هستيم ؟؟؟؟؟
ناشناس
|
-
|
۰۳:۳۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۷
0
0
ای خاک
و چوک مرغداران که بدبخت می شوند از اون طرف پشتیبانی منجمد توزیع میکنه از اون طرف سردخونهها پر مرغ است و از اون طرف مرغ وارد میکنند اینجا چه خبره !!!
نظر شما
ادامه