کد خبر: ۲۰۴۲۶
تعداد نظرات: ۱ نظر

حمله‌ چندباره خرس‌های قهوه‌ای به مردم و دام‌ها در سمیرم

به گزارش خبرنگار ایمنا، منطقه سمیرم و کوه‌های اطراف آن از دیرباز یکی از نقاط مهم زیستگاه خرس قهوه‌ای بوده است و با وجود اینکه هیچ حفاظتی از این مناطق به عمل نمی آید، هنوز هم جمعیت خوب و زاینده‌ای از خرس قهوه ای در این مناطق وجود دارد.
جریمه شکار خرس قهوه‌ای اخیرا به صورت قابل توجهی افزایش یافته و به 50 میلیون ریال رسیده است که شاید بتواند گامی در جهت اعمال بازدارندگی مناسب برای شکار غیرمجاز آن در زیستگاه ها باشد. برخلاف بسیاری از کشورها که نمایش خرس های قهوه ای در سطح خیابان‌ها و رقص و نمایش آنها مشکلی جدی است، این پدیده در ایران بسیار کمتر دیده می شود و امروزه کمتر از
۴۰ خرس در ایران در اسارت هستند، هرچند که بیشتر آنها نیاز به ارتقای شرایط نگهداری و بهداشتی دارند.

حمله 3 خرس قهوه ای به گله گوسفندان در ونک سمیرم

چندی پیش ۳ خرس قهوه ای در منطقه حفاظت شده شمس آباد ونک سمیرم موجب وحشت چوپان و تلف شدن ۱۵ راس از گوسفندان وی شد.
محمد جواد صالحی چوپان گله به خبرنگار ایمنا گفت: این حمله در نیمه شب در حالی رخ داد که گوسفندان در میانه کوه و در بالای سخره‌ها استراحت می‌کردند و در سکوت شب به یکباره سر و صدای آنان بلند شد.
وی در ادامه گفت: با سر و صدای یکباره گوسفندان از جا پریدم و متوجه حضور سه قلاده خرس قهوه‌ای شدم که به گله حمله کرده و گوسفندان را از بالای کوه به پایین پرتاب می‌کند.
صالحی افزود: با فریادهایم قصد کمک طلبیدن داشتم که متاسفانه فریادم به گوش کسی نرسیده و مجبور به تماس شدم که وقتی مردم رسیدند کار از کار گذشته بود.
وی ادامه داد: سگ‌های نگهبان هم در این اتفاق کاری از دستشان بر نیامد و خودم نیز اگر هم مسلح بودم شلیک نمی‌کردم تا دوباره در موج رسانه‌ها گرفتار نشوم.
صالحی بیان کرد: در این منطقه حیوانات درنده و خطرناک مانند خرس، گرگ و گراز بسیار است و گاهی به گله‌ها و انسان‌ها حلمه ور می‌شوند و شاهد این اتفاق در آینده نیز خواهیم بود.

 

دو خرس قهوه ای در شهر ونک به گوسفندان حمله کردند
به گزارش خبرنگار ایمنا پس از گذشت یک هفته از ماجرای اول دوباره حمله خرس‌ها به آغل گوسفندان تکرار و موجب وحشت چوپان سمیرمی شد.
دو خرس قهوه ای در کوه‌های اطراف شهر ونک سمیرم با حمله به آغل گوسفندان، سه گوسفند را تلف کرده و موجب وارد شدن خسارت به این چوپان شده است.
حمله این دو خرس به آغل گوسفندان در منطقه کوه سرخ شهر ونک در
۴۵ کیلومتری مرکز شهرستان سمیرم صورت گرفت که موجب خسارت ۷۰ میلیون ریالی به چوپان سمیرمی شد.
دو خرس با حمله به آغل گوسفندان، سبب بالا رفتن سر و صدای گوسفندان شده که چوپان سمیرمی پس از بیداری شاهد این بود که دو قلاده خرس قهوه ای با حمله خود، موجب تلف شدن حدود هشت گوسفند گردیده است.
حمله خرس ها به مزارع کشاورزی ونک سمیرم
داوود شیرازی از کشاورزان منطقه تنگه ده شمس آباد ونک در گفتگو با خبرنگار ایمنا از سمیرم اظهار کرد:بر اثر حمله خرس‌ها به باغ‌ها و مزارع طی روزهای گذشته درختان زیادی شکسته شده و خسارت زیادی به کشاورزان وارد شده است.
وی افزود: حمله خرس‌ها به مزارع علاوه بر شکستن درختان موجب بروز بیماری‌های قارچی و خشک شدن در ختان می‌شود که به همین دلیل هر ساله خسارات جبران ناپذیری به کشاورزان این منطقه وارد می گردد.
شیرازی بیان کرد: فراوانی حیوانات درنده همانند خرس، گرگ و گراز در منطقه شمس آباد ونک بسیار است و گاهی با حمله به گله ها، مزارع و انسان ها موجب بروز خسارت های جانی و مالی می شوند.
باغداران شهر ونک از توابع سمیرم واقع در استان اصفهان یک قلاده خرس قهوه ای را که به داخل یک استخر بزرگ افتاده بود، نجات دادند.

نجات یک خرس قهوه ای در ونک سمیرم توسط کشاورزان

غلام امیری همراه تعدادی از کارگران که در یک باغ سیب مشغول سیب چینی بودند پس از مشاهده دست و پا زدن یک قلاده خرس قهوه‌ای در درون استخر، پس از دو ساعت تلاش، توانستند این خرس را نجات دهند.
آنها پس از ریختن تعدادی الوار و سنگ بزرگ به داخل استخر، امکان حرکت خرس روی الوارها و بالا رفتن از آن را برای او فراهم کردند تا خرس بتواند با رهایی از درون استخر به جفتش که در ارتفاعات منطقه شمس آباد منتظر او بود، بپیوندد.
منطقه شمس آباد و چشمه ناز ونک با وجود تعداد زیاد حیوان وحشی از جمله خرس قهوه‌ای و تنوع پوشش گیاهی و مرتعی بسیار عالی، هنوز بعنوان یکی از مناطق چهارگانه زیست محیطی محسوب نشده است. منطقه جنگلی شمس آباد و شهر ونک در
۳۳کیلومتری غرب سمیرم قرار دارد و هم مرز با استان چهارمحال و بختیاری است.

حمله خرس قهوه‌ای به دو جوان سمیرمی

و در آخرین ماجرا یک قلاده خرس قهوه‌ای در منطقه چشمه ناز ونک به دو جوان حمله کرده و هر دو را راهی بیمارستان کرد.
خاکباز رییس شبکه بهداشت سمیرم در گفتگو با خبرنگار ایمنا از سمیرم اظهار کرد: دو جوان اهل شهر ونک که از جوانان کارآفرین و دامدار منطقه ونک محسوب می‌شوند در هنگام گشت زنی در محدوده چشمه ناز ونک با یک قلاده خرس روبرو شده و خرس بلافاصله به آنها حمله کرده و هر دو را زخمی نموده است.
وی گفت: با دخالت طبیعت گردان و اهالی محل خرس از محل متواری و حادثه دیدگان برای مداوا به مرکز بهداشت ونک اعزام و بلافاصله مصدومین از ونک به بیمارستان سیدالشهدا سمیرم اعزام می شوند. خاکباز گفت: مجروحان این حادثه پس از مداوای اولیه برای ادامه درمان و انجام عمل جراحی به بیمارستان امیرالمومنین شهرستان شهرضا اعزام شدند.
ملک حسین انصاری یکی از اقوام مصدومین حادثه دیده در گفتگو با خبرنگار ایمنا از سمیرم گفت: خوشبختانه حال عمومی یکی از جوانان حادثه دیده مساعد است ولی دیگری بعلت شدت جراحات به اصفهان اعزام شده است.
تلاش زیادی برای مصاحبه با مسوولین مربوطه در زمینه نحوه حفاظت از خرس‌های قهوه‌ای و حفاظت از مردم و گله ها در برابر خرس‌های قهوی انجام شد که هیچ پاسخی در این زمینه تاکنون دریافت نشده است.
به گزارش ایمنا، منطقه حفاظت شده شمس آباد در
۸ کیلومتری شهر ونک سمیرم و در مرز استان اصفهان و چهار محال و بختیاری است که در ۴۵ کیلومتری مرکز شهرستان سمیرم واقع شده است.

 

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
-
|
۰۷:۳۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۴
0
0
چشم محیط زیست روشن!!!!
نظر شما
ادامه