کد خبر: ۲۰۴۲۰

نمونه‌های جمع‌آوری شده از قاره آسیا اعم از خوراک، پیش مخلوط، مواد آلی و معدنی آلودگی فراتر از استانداردهای اتحادیه اروپا نسبت به عناصر سمی را از خود نشان داده است.

به گزارش واحد بین‌الملل پایگاه اطلاع رسانی کشاورزی ایران (اگنا)، کمپانی تغذیه دام Alltech همچون سال‌های قبل در سال 2015 نیز بررسی را به منظور تشخیص سطح عناصر سمی از 500 نمونه جمع‌آوری شده از منطقه آسیا و اقیانوسیه انجام داد. عناصر سمی آرسنیک (As)، کادمیوم (cd) و سرب (pb) توسط روش استنتاجی (ICP-OES) در آزمایشگاه تخصصی این کمپانی اندازه‌گیری شدند.

 

آثار نامطلوب عناصر سمی بر سلامت انسان و دام

آثار نامطلوب عناصر سمی (فلزات سنگین) بر هیچ یک از کارشناسان و متخصصان پوشیده نیست. با توجه به تجارب به دست آمده طی بررسی‌های اخیر یکبار دیگر نتایج حاکی از سطوح بالای عناصر سمی در خوراک دام و طیور بود. طبق این بررسی 30% از 498 نمونه مورد بررسی، حداقل آلوده به یکی از سه عنصر سمی مذکور در حد فراتر از استاندارد اتحادیه اروپا بودند. با نگاهی عمیق‌تر به این نتایج، متوجه خواهیم شد که 14% مواد معدنی، 7% مواد آلی، 15% پری‌میکس‌ها و حدود 68% خوراک‌های کامل آلوده به عناصر سمی بوده‌اند.

«تارا جارمن» مدیر بخش مواد معدنی منطقه Asian-Pacific در این رابطه اظهار داشت: این بررسی نه تنها خطر کاهش عملکرد دام بلکه خطر جدی برای سلامت مصرف‌کنندگان را گوش زد می‌کند.

آلودگی نمونه‌های خوراک طیور به سرب

برخی نمونه‌ها حاکی از سطوح بسیار بالای عناصر سمی بودند، به طور مثال PPm) 2519) کادمیوم در نمونه برگرفته از سولفات مس و همچنین PPm) 3023) سرب در یک نمونه اکسید روی کشف شد. یک نمونه خوراک طیور جنوب شرقی آسیا آلوده به بالاترین سطح سرب حدود 722 PPm بود. سطح بالای آلودگی به عناصر سمی به طور معمول در مواد آلی خوراک‌هایی دیده شده که از کیفیت کمتری برخوردار بودند.

وی افزود: این تنها یک تحقیق با تعداد محدودی خوراک است و با توجه به اینکه عناصر سمی (فلزات سنگین) تهدیدی جدی برای سلامت انسان و عملکرد دام محسوب می‌گردند همواره می‌بایست از منابع مواد معدنی و آلی با کیفیت بالا در تولید خوراک دام استفاده شود.

 

 

برچسب ها: خوراک دام،
نظر شما
ادامه