کد خبر: ۲۰۳۱۶
تعداد نظرات: ۶ نظر
هیترهای استفاده شده در هر چهار مرغداری از یک برند بوده‌اند / این هیترها نیم‌سوز شده بودند / این احتمال وجود دارد که گاز بصورت همزمان در این واحدها قطع و وصل شده باشد ...
55555

حکیم مهر - هیچ نشانی از بیماری عفونی در مرغداری‌های منطقه تاکستان وجود ندارد. این را رییس سازمان دامپزشکی به خبرنگار «اعتماد» می‌گوید و به تولیدکنندگان مرغ و مصرف‌کنندگان اطمینان می‌دهد که هیچ نشانی از بیماری واگیردار مانند آنفلوآنزای فوق حاد و نیوکاسل در مرغداری‌ها وجود ندارد.

وی به استناد همین بررسی‌ها تاکید کرد که قرنطینه منطقه برداشته شده است. او با بیان اینکه از زمان شنیدن این خبر کل منطقه قرنطینه شده بود، گفت: با ارسال نمونه‌های سرمی به چهار آزمایشگاه مرجع، موسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی، آزمایشگاه مرکز تشخیص و مرجع سازمان دامپزشکی و آزمایشگاه سم‌شناسی دانشگاه تهران مشخص شد نمونه‌ها فاقد هرگونه رخداد عفونی است لذا قرنطینه منطقه برداشته شد.

وی با بیان اینکه این تلفات در هر چهار واحد مرغداری به صورت همزمان و در طول یک ساعت اتفاق افتاده است، توضیح داد: با توجه به زمان بروز حادثه به نظر می‌رسد محتمل‌ترین عامل خفگی مرغ‌ها با نشت گاز CO بوده است.

دکتر خلج در پاسخ به این پرسش «اعتماد» که چقدر احتمال دارد این اتفاق حمله بیوتروریسم باشد تاکید کرد: تا مشخص نشدن قطعی دلیل این تلفات هر احتمالی قابل بررسی است و هیچ گزینه‌ای مگر اثبات شده باشد مردود اعلام نمی‌شود.
چند روز پیش مرگ یکباره ١٢٠ هزار قطعه مرغ در چهار مرغداری در حوالی تاکستان گزارش شد.

بررسی‌های انجام شده از تلف شدن ١٢٠ هزار قطعه مرغ در تاکستان قزوین، احتمال بروز بیماری، مصرف آب و غذای آلوده یا داروی فاسد را رد می‌کند. به این ترتیب محتمل‌ترین دلیل این اتفاق آلودگی هوا به گاز CO عنوان شده که خفگی مرغ‌ها را در پی داشته است. با بررسی‌های انجام شده، گروه تحقیق به دستگاه‌های هیتری برخوردند که در این چهار مرغداری به صورت نیم‌سوز درآمده بود. از این رو نوسان فشار گاز به عنوان یکی از دلایل اصلی بروز این تلفات مد نظر است. جالب آنکه محمودی مدیریت واحدی که بیشترین خسارت را دیده است، می‌گوید: دستگاه‌های گرمایشی (هیتر) استفاده شده در هر چهار مرغداری از یک برند واحد بوده است.

احتمال وجود صنایع آلوده‌کننده رد شد

دکتر جمال‌الدین جاویدی، معاون بهداشت و پیشگیری سازمان دامپزشکی نیز با تاکید بر احتمال آلودگی هوا به گاز CO به «اعتماد» گفت: این احتمال وجود دارد که در چهار مرغداری به طور همزمان گاز قطع و وصل شده و با اثری که این مساله بر دستگاه‌های گرمایشی داشته باعث نشت گاز در سالن‌ها و در نتیجه تلفات آنی مرغ‌ها شده است.

وی اضافه کرد: با بررسی هیترهای استفاده شده در مرغداری‌های مزبور مشخص شد این دستگاه‌ها نیم‌سوز شده است.

معاون سازمان دامپزشکی در پاسخ به این پرسش که چقدر احتمال دارد این آلودگی هوا مربوط به صنایع موجود در استان باشد، گفت: این احتمال به دو دلیل بسیار بعیدی به نظر می‌رسد؛ اول اینکه در نزدیکی این واحدها صنایع خاصی وجود ندارد و دوم که دلیل متقن‌تری است اینکه در صورتی که آلودگی صنعتی اتفاق افتاده بود، تلفات ادامه‌دار شده و هنوز هم به دلیل استشمام هوای آلوده باید شاهد تلف شدن تعداد بیشتری از مرغ‌ها بودیم.

وی اضافه کرد: ولی می‌بینیم که در یک مرغداری که ٩ کیلومتر دورتر از سه مرغداری دیگر واقع شده، ٢٠ درصد از مرغ‌ها در همان ساعت تلف شده و ٨٠ درصد باقی تا این لحظه مشکل خاصی نداشته‌اند.

آب و غذای مرغداری‌ها سالم است

وی همچنین آلودگی آب یا غذای مرغ‌ها را رد کرده و گفت: مرغ‌ها به صورت همزمان از آب و غذا استفاده نمی‌کنند. لذا در صورتی که آب یا غذای آنها آلوده بود باید تلفات در فواصل زمانی مختلف اتفاق می‌افتاد. بنابراین اینکه در هر چهار مرغداری در ساعت ٣:٥٠ تا ٤:٣٠ این اتفاق افتاده است استفاده از آب و غذای آلوده نیز رد می‌شود.

او در ادامه فرضیه عمد بودن بروز این تلفات را غیرمحتمل دانست و خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه این واحدها متعلق به چهار فرد مختلف است احتمال عمد بودن و داشتن انگیزه شخصی برای ایجاد این زیان بعید به نظر می‌رسد.

آقای محمودی با ٤٤ هزار قطعه، طاهری ٧٢ هزار قطعه، رحمانی ٢٠ هزار قطعه و عبدالله‌پور ٣٠ هزار قطعه، خسارت‌دیدگان این حادثه هستند.

امکان پرداخت خسارت در حال بررسی است

دکتر بهمن نقیبی، رییس اداره دامپزشکی استان قزوین نیز نظراتش همسو با سایر همکارانش است. وی درخصوص میزان و نحوه پرداخت خسارت نیز توضیحاتی مختصر داده و معتقد است بحث محاسبه خسارت برعهده وزارت جهادکشاورزی و پرداخت آن مربوط به بیمه است. وی اضافه کرد: تمام این واحدها تحت پوشش صندوق بیمه محصولات کشاورزی هستند اما اینکه نوع خسارتی که وارد شده تحت پوشش بیمه هست یا نه و میزان پرداختی‌ها به چه صورت باید باشد در صندوق بیمه درحال بررسی است.

خسارت ٤٥٠ میلیون تومانی به فارم ٤٤ هزار قطعه‌ای

محمودی، صاحب فارم ٤٤ هزار قطعه‌ای که یکی از افراد زیان‌دیده است، به «اعتماد» گفت: طبق تحقیقاتی که از سوی مسوولان استان و همین طور سازمان دامپزشکی کشور انجام شد، گازگرفتگی نزدیک‌ترین دلیل به واقعیت دانسته شده است.

وی بیان کرد: هیترهای استفاده شده در هر چهار مرغداری از یک برند بوده و از یک شرکت واحد خریداری شده است. حال اینکه چقدر این نشت گاز به کیفیت دستگاه‌ها مربوط بوده و چقدر به دلیل تغییر در فشار گاز بوده است، باید مورد بررسی بیشتر قرار گیرد.

وی اشاره کرد: با توجه به اینکه سن مرغ‌ها در مرغداری‌های زیان‌دیده متفاوت بوده است و از ٩ روز تا ٣٤ روز بوده‌اند، لذا من نمی‌توانم برآورد دقیقی از میزان خسارت داشته باشم اما فارم من با مرغ‌های ٣٤ روزه حدود ٤٥٠ میلیون تومان زیان دیده است.

 

خبر مرتبط:

مدیرکل دامپزشکی قزوین: ریه مرغ­های تلف شده در تاکستان در کالبدشکافی پر از خون بود که می­تواند در اثر خفگی با گاز باشد

مدیر کل دامپزشکی قزوین: علت تلفات مرغداری‌های تاکستان قطعاً بیماری عفونی واگیردار و آنفلوانزای مرغی نبوده است (+تصاویر)

تلفات 100 درصدی در چند مرغداری گوشتی در تاکستان / اعلام شرایط اضطراری در منطقه

 

 

انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
-
|
۲۳:۳۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۸
0
0
چرا کارکنان مرغداری ها دچار گاز گرفتگی نشدند. باز هم میگم.یا به عمد آب رو مسموم کردن یا خودکشی دیت جمعی بوده.
ناشناس
|
-
|
۰۳:۴۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۹
0
0
کاش،از کارشناسان خارجی هم نظر می پرسیدیم
ناشناس
|
-
|
۰۸:۰۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۹
0
0
شکر خدا مشکل هم شناسایی شد! بریم دیگه بخوابیم!
ناشناس
|
-
|
۰۵:۳۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۵
0
0
مگر مسمومیت با CO بدون نشانه است؟پرخونی در ریه نمیدهد؟
محمدی
|
-
|
۰۷:۳۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۵
0
0
به نظر من احتمال نقص فنی همزمان 4 هیتر در 4 فارم مجزا بعیده!
هاشمی
|
-
|
۲۱:۴۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
0
0
وقتی توی اون سازمان دکتر ........ مدیرکل .......... بوده. انتظار زیادی از دامپزشکی نمیرود.
سازمان دامپزشکی از کارش دور شده و همه رفتن سراغ تجارت و ساختن خونه های انچننانی.
پس حتما عامل مرگ هم بیماری نیست
نظر شما
ادامه