کد خبر: ۲۰۰۹۵

دکتر بهمن نقیبی روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا به دامداران استان به طور جدی هشدار داد تا از سرمایه دامی خود در مقابل بیماری دامی با نام 'لمپی اسکین' محافظت کنند.

وی به اقدامات پیشگیرانه اداره کل دامپزشکی استان قزوین در مقابل بیماری لمپی اسکین اشاره و اظهار کرد: واکسیناسیون دام ها و سمپاشی جایگاههای دام در سطح دامداریهای استان از جمله اقداماتی است که در این راستا توسط تیم کارشناسی صورت گرفته است.

دکتر نقیبی بیان کرد: در حال حاضر 120 هزار راس دام طی یک عملیات علیه بیماری لمپی اسکین واکسینه شدند که این میزان جمعیت 80 درصد دامهای استان را شامل می شود.

وی اضافه کرد: لمپی اسکین یک بیماری ویروسی است که علائم آن شامل تب، افزایش ترشحات بینی و حلق، بی اشتهایی، کاهش تولید شیر و ضایعات پوستی به شکل برجستگی های دانه مانند است که ممکن است تمامی بدن را بپوشاند.

مدیر کل دامپزشکی استان قزوین با اشاره به اینکه پشه ها در انتقال این بیماری نقش مهمی دارند، بیان کرد: در فصل زمستان به دلیل کم بودن این حشره بروز بیماری لمپی اسکین نیز تا حد زیادی کنترل شده است ولی با شروع فصل گرما، دامداران باید مراقب بروز این بیماری باشند.

دکتر نقیبی افزود: کنترل پشه ها از طریق سم پاشی و سایر اقدامات برای بهسازی محیط دامداری در پیشگیری از بیماری موثر است.

وی در ادامه از اجرای طرح رایگان واکسیناسیون دامها علیه بیماری لمپی اسکین به مدت دو ماه به مناسبت دهه مبارک فجر خبر داد و گفت: در شروع فصل بهار عملیات واکسیناسیون و سمپاشی جایگاههای دام در استان نیز به صورت مجدد برای پیشگیری از بروز این بیماری اجرا می شود.

دکتر نقیبی تاکید کرد: هیچ گونه درمان اختصاصی برای بیماری ویروسی لمپی اسکین وجود ندارد و درمان غیر اختصاصی شامل آنتی بیوتیک برای جلوگیری از عفونت های ثانوی، داروهای ضد التهاب وداروهای تقویتی است.

وی در پایان از دامداران استان خواست تا در صورت مشاهده هر گونه علایم بیماری در دامهای خود مراتب را به نزدیک ترین واحد دامپزشکی گزارش کرده و از هرگونه نقل و انتقال دام ها بدون مجوز دامپزشکی و به ویژه ورود دام به دامداری ها از مبدا استان های غربی کشور خودداری کنند.

استان قزوین دارای 536 واحد صنعتی با جمعیت دامی 20 هزار راس گوسفند و 78هزار راس گاو و 884واحد روستایی با جمعیت دامی 930 هزار راس گوسفند و 75هزار راس گاو است.

 

برچسب ها: لمپی اسکین،
نظر شما
ادامه