کد خبر: ۲۰۰۷

حکیم مهر -  رئیس اداره دامپزشکی اردستان گفت: بیش از یک هزار و 100 دام بر اثر بیماری تب برفکی در شهرستان تلف شده‌اند و دو برابر این عدد نیز به این بیماری مبتلا شده‌اند.

محمد‌مهدی حسن‌پور در نخستین جلسه کارگروه آب، خاک و کشاورزی شهرستان اردستان با اشاره به اینکه بیماری ویروسی تب برفکی در حال حاضر کل کشور را فرا گرفته است، اظهار داشت: در استان اصفهان شهرستان‌های نائین، اردستان و نطنز زود‌تر از دیگر نقاط استان درگیر این بیماری شدند و دلیل آن هم قرار گرفتن این شهرستان‌ها مابین جاده‌های ترانزیتی است.
وی با بیان اینکه ابتدا تصور می‌شد این بیماری همان تب برفکی سابق است، افزود: پس از بررسی‌های صورت گرفته مشخص شد این ویروس فرق دارد و واکسن‌های موجود قابلیت مقابله با این ویروس را ندارند.
رئیس اداره دامپزشکی اردستان تعداد دام تلف شده در شهرستان اردستان را بر اثر این ویروس بیش از یک هزار و 100 راس اعلام کرد و تصریح کرد: در مرحله نخست گوسفندان درگیر این بیماری شدند و در مرحله بعد گاو و گوساله‌ها و در حال حاضر بیش از دو برابر دام‌های تلف شده در شهرستان اردستان درگیر این بیماری هستند.
حسن‌پور با بیان اینکه بیماری تب برفکی سابق 95 درصد واگیری و دو تا سه درصد تلفات داشت، خاطرنشان کرد: تلفات ویروس جدید بین 40 تا 50 درصد است و تاکنون 10 میلیارد تومان به دامداران استان خسارت وارد کرده است.
وی به اقدامات صورت گرفته در شهرستان در راستای مقابله با این بیماری اشاره کرد و اظهار داشت: در حال حاضر بحث ضدعفونی واحد‌های دامداری در دستور کار است اما با کمبود ماده ضدعفونی‌کننده مواجهه هستیم.
رئیس اداره دامپزشکی اردستان با بیان اینکه اگر با این شکل پیش برویم و منتظر اقدامات مسئولان استان باشیم کل دام شهرستان نابود می‌شود، بیان داشت: از طرف مسئولان استان پنج گالن چهار لیتری مواد ضدعفونی در اختیار ما گذاشته شده است که جوابگو نیست و حداقل نیازمند 10 برابر این مقدار است.
حسن‌پور همچنین تعداد اسپری مورد نیاز برای درمان دهان دام‌ها را 800 تا یک هزار اسپری اعلام کرد و گفت: ستاد بحران شهرستان قول مساعد برای کمک در راستای تهیه ماده ضدعفونی‌کننده را داده است.
وی با بیان اینکه این بیماری از دام به انسان منتقل نمی‌شود، افزود: پس از کشته شدن دام باید استخوان‌گیری شود و فقط گوشت آن قابل استفاده است.
رئیس اداره دامپزشکی اردستان به مشخص شدن محدوده این بیماری در شهرستان اشاره و تصریح کرد: این بیماری از طریق ترشحات دهان، بازدم و از طریق مدفوع و ادرار انتقال پیدا می‌کند و وزش باد در اسفند‌ماه سبب انتشار این بیماری در استان شده است.
‌جمعیت دام شهرستان اردستان افزون بر 200 هزار بز و گوسفند و 6 هزار گاو و گوساله است که پراکندگی این تعداد دام در سطح شهرستان سبب ایجاد مشکلاتی شده است.

 

نظر شما
ادامه