کد خبر: ۲۰۰۱۲
تعداد نظرات: ۶ نظر
«دکتر سید مهدی بانان‌خجسته» دامپزشک و مدیر گروه جانوری دانشکده علوم طبیعی دانشگاه تبریز افزود: استاندارد جهانی این آمار 2 تا 3 درصد است ...
55

حکیم مهر - مدیر گروه جانوری دانشکده علوم طبیعی دانشگاه تبریز گفت: میزان تلفات در مرغداری‌های ایران 10.5 درصد گزارش شده در صورتی که در کشورهای توسعه یافته و استاندارد جهانی این آمار دو تا سه درصد است.

دکتر سید مهدی بانان‌خجسته اظهار کرد: مرغداری، صنعت حساسی نسبت به پرورش دام است چون تلفات مرغداری در قیاس با دامداری بیشتر است.

وی افزود: بهبود و اصلاح سطح زیرساختی و تسهیلاتی، افزایش کیفیت تولید را درپی دارد.

دکتر بانان‌خجسته با اشاره به یکی از مهم‌ترین بخش های زیرساختی در صنعت مرغداری تشریح کرد: استانداردسازی وسایل نقلیه در حمل و نقل جوجه، مرغ زنده و تخم مرغ از مهم‌ترین بخش های زیرساختی در صنعت مرغداری است.

وی یادآور شد: ساختار سنتی و قدیمی از عوامل اصلی در کاهش راندمان تولید است که با اعمال تغییرات، تلفات در مرغداری ها کاهش می‌یابد چون تهویه، تصفیه هوا و ضدعفونی به شکل استاندارد تنظیم می‌شود.

وی با اشاره به مزایای کنترل بیماری و افزایش تولید افزود: کنترل بیماری ها نیز در کاهش تلفات و افزایش تولید نقشی تاثیرگذار دارد، در حال حاضر ارتباط خوبی بین سازمان دامپزشکی و مرغداری ها برقرار است و اکثر مرغداری ها مسئول فنی دارند و دامپزشک بر بهداشت، بیماری ها و تغذیه نظارت دارد ولی باز هم کار برای انجام زیاد است.

دکتر بانان‌خجسته افزود: در مورد کنترل بیماری های شایع می توانیم با اجرای برنامه ریشه‌کنی آنها را مهار کنیم. واکسیناسیون، نابودسازی و از بین بردن محصولات مرتبطی که در اشاعه بیماری ها نقش دارند در برطرف شدن بیماری های شایع نقشی بنیادین دارند.

وی گفت: ضایعات خوراک یا دانِ مرغ زیاد است، رطوبت زیاد در دانخوری ها، کپک‌زدگی دان و آلودگی به قارچ را در پی دارد.

دکتر بانان‌خجسته کاهش ضایعات را در کاهش هزینه های تاثیرگذار دانست و ادامه داد: با استانداردسازی جایگاه و محل نگهداری و کاهش ضایعات، هزینه تولید نیز کاهش می یابد.

وی یادآور شد: افزایش کیفیت تجهیزاتی از قبیل دانخوری ها، آب خوری ها و قفس های نگهداری در واحدهای تخم‌گذار در کاهش ضایعات در مراکز تولید تاثیرگذار هستند.

به گفته وی آموزش مداوم به دست اندرکاران صنعت طیور، افزایش مهارت و همچنین افزایش درک عمومی از شغل با فراگیری دوره های آموزشی تحقق می یابد چرا که بهبود مدیریت و دانش کافی، تولید را بهبود می بخشد.

لازم به توضیح است که دکتر سید مهدی بانان خجسته، دارای مدرک دکترای دامپزشکی از دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز و دکترای تخصصی علوم تشریحی دامپزشکی از دانشگاه شهید چمران اهواز بوده و در حال حاضر مدیر گروه علوم جانوری و دانشیار دانشکده علوم طبیعی دانشگاه تبریز می باشد.

 

 

انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
آشنا
|
-
|
۲۳:۳۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۹
0
0
با سلام
آقای دکتر لطف کنند و رفرنس آماری خود را مرقوم فرمایند.ضمنا حرف تازه یا کاربردی در خبر ندیدم.بهتر بود تیتر می زدید آشنایی با دکتر بانان خجسته:-)
دکتر
|
-
|
۱۵:۴۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۰
0
0
دکتر بانان تخصصش آناتومی ست چرا وارد مباحث طیور شدند ! یعنی واقعا تو این کشور به این بزرگی کارشناس طیور نبود که در این رابطه اظهار نظر کنند!!!؟
دکتر علیرضا حسن زاده نجاری
|
-
|
۰۷:۵۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۱
0
0
از کرامات شیخ ما این است
شیره خورد و گفت:شیرین است !!!
آقای دکتر سید مهدی عزیز که افتخار همدورگی با جنابعالی را دارم...بفرمایید که آخرین بار کی دست به مرغ و جوجه و تشریح این موجود نازنین در فارم و فیلد کرده اید ؟؟؟!!!
از طرف تمام خاک خورده های طیور این مملکت این سوال رو جواب بدید ...لطفا...؟!
ناشناس
|
-
|
۱۶:۴۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۱
0
0
با عرض سلام خدمت دوست و همکار عزیزم آقای دکتر بانان
بنده از دانش آموختگان دوره تخصص دانشگاه شهید چمران هستم که افتخار آشنایی با دکتر را در این دوره داشتم؛ راستش با دیدن عکس دکتر و این که نزدیک 10 سال است که در شاخه طیور فعالیت می کنم سریع به لینک این خبر دسترسی پیدا کردم. با خوشبینی تمام می گویم ای کاش خود دکتر هم می دونست چنین خبری به نامش توی سایت نوشته شده!!!!!
ناشناس
|
-
|
۲۰:۳۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۱
0
0
مدیر گروهمون که اینطوری باشه، دیگه توقعی از دانش آموخته ها نمیشه داشت. کاشکی حداقل تشریف می آوردن اینجا یک پاسخی میدادن به سوالات دوستان.
ناشناس
|
-
|
۰۰:۱۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۶
0
0
خداخیرشون بده که بازواقعیتو میگن!!!
البته برمیگرده به منطقه جغرافیایی
جناب خجسته یه سوال!
این مرغهای تلف شده کجامیرن؟؟؟
نظر شما
ادامه