کد خبر: ۱۹۹۲۰
تعداد نظرات: ۳۰ نظر
«مهندس یعقوب منیری»، کارشناس شیلات و اکولوژیست، در مطلبی با عنوان «ماهی حلال خود را حرام نکنیم» در سایت «جوان پرس» نوشت ...
moniri

حکیم مهر - «مهندس یعقوب منیری»، کارشناس شیلات و اکولوژیست، در مطلبی با عنوان «ماهی حلال خود را حرام نکنیم» در «جوان پرس» نوشت:

 

«ماهی نیز همانند سایر حیوانات حلال گوشت یکی از منابع تأمین پروتئین انسانی است. پروتئین گوشت این ماهی با سایر گوشت­ها کاملاً به دلیل وجود امگا ۳ و اسیدهای چرب بسیار متفاوت می­باشد.

همانگونه که برای کشتن حیواناتی از قبیل پستانداران و پرندگان جهت مصرف خوراکی قانون و قاعده وجود دارد، برای کشتن ماهی نیز چنین قواعدی منظور گردیده است. در بین تمام قواعد حاکم بر این امور، قواعد وضع شده در دین اسلام کامل­ترین و پویاترین آنها تشخیص داده شده است، چرا که بعد از گذشت بیش از ۱۴۰۰ سال از بدو اسلام اکنون دانشمندان ثابت کرده اند که تمامی قواعد وضع شده در اسلام پایه و اساس علمی داشته و بر اصول علمی استوار بوده است.

اسلام بر ذبح جانوران تاکید کرده و تنها حلالیت گوشت مصرفی را منوط بر ذبح شرعی دانسته است. اکنون پس از گذشت چندین صد سال دانشمندان طی تحقیقات بعمل آمده به این نتیجه رسیده اند که با بریدن شاهرگ حیوانات در ذبح، کلیه خون حیوان از بدن آن خارج می­شود و حتی در مویرگهای آن نیز هیچ خونی باقی نمی­ماند، چون خون حاوی انگل­های مضر حیوان بوده و در صورت بقا در بافت عضلانی آن، موجب ایجاد بیماریهایی در انسان می­شود.

شاید تا بحال کسی در باره نحوه صحیح کشتن ماهی همانند سایر جانوران هیچ تفکری نداشته و اگر هم داشته نتوانسته به نتیجه ای برسد و آن را در مقایسه با ذبح حیوانات برای خود تفسیر کند و یا تاکنون هیچ صاحب­نظری در این مورد مشروحاً اظهار نظر ننموده است.

شاید به نظر بعید برسد که ماهی نیز جهت مصرف دارای عملیاتی همانند ذبح می­باشد. همانگونه که اشاره شد اسلام نیز تاکید می­نماید که ماهی موقعی حلال است که در خارج از آب بمیرد. دلیل این امر آن است که هنگامی که ماهی از آب بیرون می­آید چون قادر به نفس کشیدن در هوای اتمسفر نبوده و سازگار بر اکسیژن محلول در آب می­باشد، لذا جهت نجات خود شروع به تقلا نموده و این عمل موجب می­گردد تا کلیه خون آن از رگهای اصلی بدن و مویرگ­ها به طرف حفره های قلب سرازیر شده و در هنگام مرگ هیچ خونی در بدن و حتی مویرگ­ها باقی نمانده و همگی در قلب آن جمع می­شود، پس نهایتاً خون او نیز همانند پستانداران از بافت­های عضلانی خارج می­شود. اگر ماهی در آب مرده باشد چون بدون هیچ تقلائی می­باشد نهایتاً خون در مویرگ­ها و رگ­های بدن باقی می­ماند و چون ممکن است حاوی انگل­های خونی باشد، بنابراین برای انسان ضررآور است و به همین دلیل نیز اسلام اینگونه ماهیان را حرام اعلام نموده است.

با توضیحات مختصر در متن بالا که بر خود وظیفه دانسته و جهت آگاهی بیشتر نگاشتم، می­خواهم مشکلی را که هم اکنون جامعه ما گریبانگیر آن است را مطرح نمایم و آن این است که ما ماهی حلال خود را با دست­های خودمان حرام می­کنیم.

شاید گذرتان به ماهی فروشی هایی در سطح شهر افتاده باشد که ماهی را بصورت زنده می­فروشند (زنده فروشی). این ماهی فروشان زحمت کش بدلیل عدم آگاهی و تسریع در ارائه ماهی اقدام به ضربه زدن به مغز ماهی می­کنند و این عمل باعث مرگ مغزی ماهی می­گردد که در ظاهر ماهی بی­حرکت بوده و از دید عوام مرده بنظر می­رسد، ولی در اصل این ماهی مرگ مغزی را تجربه کرده و کلیه اعضاء بدن آن غیر از مغز، زنده بوده و فعال می­باشند، از جمله سیستم گردش خون آن که مرتب خون را در قسمت­های مختلف به جریان می اندازد. بنابراین خون این چنین ماهیانی هنگام مرگ مغزی از رگها و مویرگها خارج نمی­گردد و همان حکم ماهی در آب مرده را دارد و خوردن آن عین خوردن ماهی مرده در آب است.

در اینجا ضمن درخواست از ماهی فروشان عزیز جهت رعایت موارد اشاره شده، از مصرف کنندگان عزیز نیز در خواست می­نمایم به این موضوع اهمیت داده و حلال خود را حرام ننمایند.

بهترین و اصولی ترین روش در این مورد این است که ماهی به حال خود رها شده و بصورت طبیعی در خارج از آب بمیرد و یا بوسیله برش دادن برانش­های آن مردن در خارج از آب را بر آن تسریع نمائیم.»

______________________________________________________________________________________________

حکیم مهر - هر چند که کلیه احکام اسلامی دارای حکمت علمی و یا معنوی بوده و رعایت آنها برای هر مسلمانی واجب است، ولی ارائه تفاسیر عجیب و غیر علمی برای این احکام به هیچ عنوان صحیح نمی باشد؛ اصولاً دانش بشری قادر به درک حکمت بسیاری از این احکام نبوده و نبایستی بدون داشتن مستندات کافی نسبت به ارائه چنین تفاسیر غیرعلمی و بی پایه اقدام نمود.

 

 

انتشار یافته: ۳۰
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
سورخاي
|
-
|
۲۱:۲۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۱
4
2
هر چند ميزان خون ماهي در مقايسه با گاو و گوسفند و طيور كمتر است اما بهتر است موضوعي كه ايشان مطرح نموده اند توسط كارشناسان مورد بررسي بيشتري قرار گيرد.بطور مثال ماهي وارداتي تيلاپيا با دي اكسيد كربن صيد مي شود و پتشي را روي فيله ماهيان مي بينيم و يا در حوزه كارون از موج حاصل از انفجار مواد منفجره جهت صيد استفاده مي شود كه موجب خونريزي آبششي در ماهيان به اصطلاح آزاد كارون مي گردد.پيشنهاد مي كنم استاندارد شرعي جديدي كه مطابق با احكام مترقي اسلام مي باشد تعريف گردد
ناشناس
|
-
|
۲۱:۵۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۱
2
5
میشه بگید کجای این اظهارات عجیب بود؟؟؟؟
همکار
|
-
|
۲۳:۲۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۱
2
0
با سلام، حکیم مهر عزیز ، درود و ممنون بابت زحماتتان و خدا قوت به همه شما دوستان و همکاران ارجمند
با تمام احترامی که به دوستان حکیم مهری قائلم به نظر من تفسیر جناب آقای مهندس یعقوب منیری نزدیک به واقعیت علمی و مذهبی می باشد. تقلای ماهی و درگیری عضلات در خارج از آب می تواند به خارج شدن خون از رگها منجر شود. ولی اینکه آیا این خون به طرف حفره های قلب سرازیر می شود !!!جای بحث دارد. اگر محلی برای خروج خون باشد بله تقلای عضلانی حیوان باعث خالی شدن عضلات از خون می شود ولی آیا این مطلب در مورد ماهی هم صدق می کند؟؟؟
هومن
|
-
|
۰۰:۲۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۲
2
4
سلام بر شما عزیزان، مطلب نگاشته شده توسط جناب آقای منیری کاملأ بنظر جالب و نادر میباشد چرا که تا آنجا که بنده اطلاع دارم در ذبح حیوانات توصیه شده که با بریدن سیاهرگ حیوانات بدون قطع کامل گردن و نخاع از تخلیه کامل خون از کالبد جاندار مطمئن باشید.اکنون علم ثابت کرده که هنگامیکه سیاهرگ موجود زنده بریده میشود جاندار احساس خطر نموده و با صدور دستور از طرف مغز، محرکهای ثانویه قلب فعال شده و برای نجات خود ضربان قلب را تا 180 بار در دقیقه افزایش میدهد در صورتیکه ضربان آن در حالت عادی حدود 80 بار در دقیقه میباشد. این افزایش تعداد ضربان باعث تخلیه حداکثری(کل) خون ازبدن میشود چون اگر خون کامل تخلیه نشود ،زمانیکه حیوان جان خود را از دست بدهد دیگر خون آن توسط اندامهای داخلی تصفیه نمشود و نهایتأ خون آنها به محل تولید و ذخیره خطرناکترین میکروبها تبدیل میگرددو برای مصرف کننده بسیار خطرناک میباشد. احساس میکنم این مطلب در باره ماهی ،در مقایسه با ذبح حیوانات خشکی از طرف متخصصین مرتبط قابل تفسیر باشد. ولی عجیب اینجاست که حکیم مهر عزیز بدون درج دلایل کافی و اشاره به منابع خاصی این مطلب دوست دانشمندمان را بطور بسیار عوامانه عجیب خوانده است. با تشکر :دامپزشک
سلیم
|
-
|
۰۲:۴۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۲
6
4
با سلام و احترام
از دوستان شنیدم که مطلبی در زمینه حلیت ماهی در این سایت درج شده لذا آن را جستجو کرده و با عنایت به تحقیقات چندین ساله ام و ارائه مقالات متعدد در کنگره ها ، موارد ذیل را جهت اطلاع دوستان تقدیم می کنم
اول:ایشان حق ندارند ماهیهایی که بر اثر ضربه بیهوش شده و مرده را حرام تلقی کند چون در سایت پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری به آدرس http://www.leader.ir/tree/index.php?catid=49 این سوال درج شده که:«در بعضى از مراكزى كه ماهى را به صورت زنده می فروشند، بعد از گرفتن ماهى از آب، ضربه‏ اى به سر ماهى زده و فوراً شكم آن را پاره كرده و امعاء و احشاء آن را خارج می کننند در حالى كه هنوز ماهى زنده و كمى حركت دارد آيا خوردن چنين ماهی اى حلال است؟ جواب) اشکال ندارد.»
پس ایشان لطف کنند و در مورد فقه مداخله نکنند و بدانند که این ماهی حلال است.
دوم: ایشان فرموده اند که«اسلام بر ذبح جانوران تاکید کرده و تنها حلالیت گوشت مصرفی را منوط بر ذبح شرعی دانسته است» که این جمله نیز از نظر شرعی غلط است زیرا حلیت گوشت منوط بر تذکیه است نه ذبح و لازم است ایشان کمی مطالعه کنند. یکی از روشهای تذکیه ، صید است.
سوم: ایشان نوشته اند که «در ذبح، کلیه خون حیوان از بدن آن خارج میشود و حتی در مویرگهای آن نیز هیچ خونی باقی نمیماند» البته لازم است که بدانند در ذبح یا کشتار دام ، فقط پنجاه درصد از خون از بدن دام خارج میشود. ایشان بر اساس کدام مستندی خروج کامل خون از مویرگها را اعلام کرده اند.
اشتباهات متعدد دیگری نیز وجود دارد که امید دارم خوانندگان مطلب فوق ، از ادامه مطالب چشم پوشی کنند
ناشناس
|
-
|
۱۹:۲۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۲
0
3
سلام دوستان
با احترام خاصی که برای تمام دوستان قائلم اما با هر دو اظهار نظرات مخالف هستم. در کشوری که مصرف ماهی آلوده به V.H.S را بلامانع می دانند،نباید از حلال یا حرام بودن ماهی صحبتی شود،و آن هم صحبت های بی سند و بی مدرک!!
ال
|
-
|
۲۰:۱۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۲
0
0
خدا به خیر کنه دوباره ناظرین ذبح شرعی اشتغالزایی شد نه که در کشتارگاهها حضور دارند رو اسکله و کشتی هم جایشان خالی است
ناشناس
|
-
|
۱۶:۲۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۴
1
0
حالا طفل معصوم یه اظهار نظری کرده. البته خوب، بدون منبع نباید آدم حرف بزنه.ولی واقعا در این حد نبود که اینطوری تیتر بشه
ناشناس
|
-
|
۰۷:۵۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۰
2
1
الان رویه اینطوری شده که هرکسی در خواب یک موضوعی رو خوابنما میشه، میاد و بیان میکنه. بذارین دل این بنده خدا هم خوش باشه.
ناشناس
|
-
|
۱۸:۱۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۰
2
0
یه سابرینا هم به ایشون بدن فکرش متمرکز تر کار خواهد کرد.
محبی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۰
0
3
به نظر من نظر مهندس منطقی است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۰
0
3
نظر مهندس کاملا منطقی و یافته های علمی هم مؤید اونه،ممنون مهندس ،ای ول به این دین
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۸/۳۰
0
0
سلام من ماهی رو که از استخر گرفتم سریع با چاقو نصفش کردم و اونو با ماهی که کنار گزاشته بودم تا بمیره مقایسه کردم فرقی در مقدار خون موجود در بدن آنها ندیدم (در رگ کمری هردو مقدار خون یکسانی موجود بود )
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۱
0
1
اگه نصف ماهی در اب باشد و ماهی بمیرد خوردن آن چگونه است آیا باعث مریضی میشود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۰۳ - ۱۳۹۶/۱۰/۳۰
1
1
زیر نویسی عجیبی از شما دیدم .این کارشناس با توضیحات علمی بیان کرده اند که ماهی باید بیرون از اب جان دهد .ولی مراجع از کجا نظر میدهند ؟ با چه توجیه علمی ؟
زمان گذشته نیست که چشم بسته هر چیزی را قبول کنی .
اکر مراجع دلیل علمی بیاورند قابل قبول خواهد بود ولی من در هیچ رساله ای دلایل احکام را ندیده ام .
ولی کارشناس شیلات با توجیه علمی میگوید ماهی بیرون از اب باید جان بدهد .
پاسخ ها
م ش
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۳۷ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۷
سلام. مراجع هم بر اساس احکام الهی ک از قرآن و احادیث اهل بیت ع ب ما رسیده احکام رو استخراج میکنن. علم خدا هم ک دقیقتر از همه ست. اصلا برای همینه ک یه سری احکام حدود ۱۴۰۰ سال پیش بیان شده ولی از نظر علمی تازه امروزه دانشمندان بهش میرسن و ب دلیلش پی میبرن.
البته اگه نوشته های مراجع رو ببینید، گاهی دلایل علمی رو هم ک علم امروز بهش رسیده رو مینویسن هم در کتب تفسیر هم احکام و هم تفسیر احکام. ولی خب بعصی چیزها رو هنوز علم انسان بهش نرسیده
در رابطه با متن این سایت هم، جالب بود ولی کاش با مدرک بود، انگاری این مهندس شیلات نیت خوبی داشتند و میخواستن آگاهی بدن ولی خب مثل اینکه بعضی جاهاش اشکال داشته. نمیدونم ولی کاش از نظر علمی در آزمایشگاهها بررسی بشه ولی اون قسمتش برام جالب بود ک دلیل جان دادن رو خروج خون میدونستن و اینکه اگه خونی بمونه میتونه محل ذخیره میکروب باشه. این برام جالب بود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۱۰ - ۱۳۹۶/۱۰/۳۰
0
2
سلام در صورت امکان اقای مهندس توضیح بفرمایند که مدت زمان جان دادن یک ماهی چقدر هست .
قطعا ماهی های مختلف متفاوت خواهد بود .
ماهی قزل الا ظرف ۵دقیقه جان میدهند ولی امروز یکعدد ماهی سفید ۱۲۰۰ گرمی سفید پرورشی خریده ام الان ۶ساعت میگذرد کعب ماهی بیرون از اب هست ولی هنوز جان نداده است .ایا معمول هست ؟
منیری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۴
0
2
سلام. ببخشید .من الان فرصت کردم فرمایشات شما را ببینم . باید خدمتتون عرض کنم مدت زمان تخلیه خون ماهی مستقیما با وزن ماهی و گونه آن بستگی داره چون نیاز اکسیژنی ماهیان بسته به گونه آنها متفاوت میباشد. اگر ماهی که بنام ماهی سفید خریداری فرمودید مدت زمان تخلیه خون آن 6 ساعت طول کشیده مطمین باشید ماهی سفید (fryzi catum) نبوده چون اون ماهی یکی از حساسترین گونه ها محسوب میشود . گفتنی ها رو ما گفتیم حال باید ببینیم آیت الله حکیم مهر چه نظری دارد.....
رضا
|
United States of America
|
۲۱:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۱
1
4
ضربه به سر ماهی باعث می شود ماهی سریعتر بی هوش شود و درد و رنج کمتری را تحمل کند و این از نظر اخلاقی پسندیده تر است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۲
1
0
با سلام خدمت دوستان به نظر بنده وقتی با گذاشتن چند دقیقه وقت میتوان تمام این شبهات و تردید ها را حل کرد بهتر نیست .این طور ماهی را بدون استرس میل میکنید .نوش جان
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۱
این ظاهر قضیه است ،که ما فکر میکنیم حیوون داره درد میکشه،شاید درد ضربه زدن بیشتر از بی اکسیژنی باشه!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۵
0
0
ماهی بیرون از آب خفه میشه و زجر کش میشود و در بعضی موارد مدت زیادی طول میکشه تا بمیره.
این کار از نظر انسانی پسندیده نیست.
بهتر است به سر ماهی ضربه زده شود تا بیهوش شود و سپس سرش را جدا کرد یا از میخ های ایکجیمه استفاده کرد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۲۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۲
2
2
اگه ماهی در آب بمیرد حرام است؟. چرا پس صیادان با تور ماهی میگیرن اکثر ماهیا در آب میرم .تا با تور بیرون بیان... چرا حرام نیست...
Yones
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۵
0
0
پس ماهی که در اثر جزر و مد در خارج از اب جون داده باشه هم خونش تو قلبش جمع شده دیگه.چرا میگن اینجوری حرامه؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۵۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
1
1
سلام
خواهش میکنم از مهندس گرامی و عزیز درمورد احکام اسلام نظر فقهی ندهند،چون کاملا اشتباه است،ماهی که داخل تور ماهی گیری در آب بمیرد و اینکه بعد از صبد از آب به سر آن ضربه بزنیم بنا بنظر اکثر فقها حلال است.
وسلام
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۳:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۵
0
0
اگه اینطور که آقای مهندس فرمودند ماهی که باتور صید میشه حرومه
E
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۲
1
0
هم وطنان عزیزی که تا نام فقه و احکام اسلامی میاد رگ گردنتون میزنه بیرون،اگر احکام اسلامی با علم روز تطبیق داده نشه و اصطلاحا به روز رسانی نشه به درد ۱۴۰۰ سال پیش میخوره پس اینقدر به تحلیل های علمی حساس نباشید،فقها هم ممکنه اشتباه کنند
حسام
|
Germany
|
۱۳:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۲
1
0
اکثریت فراموش کردین،مگر دیگر می‌توانیم ماهی بخریم!!!!!!!!!که بابت حلال یا غیر آن بحث میکنیم
ناشناس
|
Canada
|
۱۰:۱۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۹
0
1
اسلام نگفته دنبال حکمت دستورات اسلام نروید ولی تا حکمت انها را نیافتیم ،برای خودمان عمل به دستورات اسلام مفید است. اگر وقتی متوجه حکمت آنها شدیم،ضرر نکردیم.
بهناز
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۱۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۳۰
1
0
حالا آدما ماهی نخورن میمیرن واقعا چقد سنگدل هستن که میمونن ضربه زدن و خون ازدهن ماهی که میریزه بیرون رو میبینن بعد اونو میبرن میخورن انسانها اگه گوشت حیواناتونخورن سالمتر و آرومترن
نظر شما
ادامه