کد خبر: ۱۹۲۸۷

 پرورش متراکم فیل‌ماهی در حوضچه‌های بتنی

کارشناس موسسه تحقیقات بین‌المللی تاس‌ماهیان دریای خزر از پرورش متراکم فیل‌ماهی در حوضچه‌های بتنی در راستای کاهش هزینه‌های تولید خبر داد.

محمدعلی یزدانی ساداتی در نمایشگاه پژوهش گیلان با اشاره به شرایط آب و هوایی و وجود منابع آب شیرین در کشور اظهار کرد: ایران در ناحیه خشک و نیمه خشک واقع شده است.

وی ادامه داد: با توجه به محدودیت‌های زیست‌محیطی و تامین آب کافی مورد نیاز پرورش آبزیان در کشور و نیاز روزافزون جامعه به پروتئین قابل اطمینان استفاده از قابلیت‌های موجود آبی در مزارع ضروری است.

یزدانی ساداتی با بیان اینکه پرورش تاس‌ماهیان با سیستم‌های رایج پرورش در آینده توجیه اقتصادی لازم را ندارد، تصریح کرد: استفاده از حداقل آب مصرفی و ارائه سیستم‌های جدید پرورش در مصرف این ماده حیاتی حائز اهمیت است.

کارشناس موسسه تحقیقات بین‌المللی تاس‌ماهیان دریای خزر بر دستورالعمل فنی و توصیه ترویجی پرورش ماهیان خاویاری تاکید کرد و افزود: مناسب‌ترین درجه حرارت برای فیل‌ماهیان پرورش یافته در حوضچه‌های بتنی با وزن‌های دو کیلوگرم در دامنه حرارت 18 تا 23 درجه سانتی‌گراد است.

وی میزان آب مورد نیاز برای پرورش فیل‌ماهی در شرایط متراکم را بین تا دو تا چهار لیتر دانست و بیان کرد: فیل‌ماهی از 100 گرم تا یک کیلوگرم روزانه سه بار در ساعت‌های هفت، 14 و 22 نیاز به غذادهی دارد.

یزدانی ساداتی با اشاره به مزیت پرورش فیل‌ماهیان در فضای محدود و تراکم بالا، خاطرنشان کرد: فیل‌ماهی مانند گونه قزل‌آلا توانمندی استفاده بهینه از آب را دارد و طراحی سیستم حوضچه بتنی موجب افزایش تولید گوشت در مزارع پرورش ماهیان خاویاری با کاهش هزینه آب مصرفی می‌شود.

کارشناس موسسه تحقیقات بین‌المللی تاس‌ماهیان دریای خزر استفاده از حوضچه بتنی را سبب کاهش 30 درصدی هزینه تولید در مقایسه با استخرهای پرورش ماهی خواند و یادآور شد: حوضچه بتنی در راستای دست‌یابی بیوتکنیک پرورش متراکم فیل‌ماهی به منظور ترویج و توسعه آن در کشور طراحی شده است.

وی با بیان اینکه حوضچه‌های بتنی با هدف پرورش متراکم فیل‌ماهی از مرحله بچه ماهی تا وزن پرواری طراحی شده است، اظهار کرد: گوشت ماهیان خاویاری با استفاده از سیستم‌های متراکم به منظور بهره‌برداری از بیشترین فضای پرورشی موجب بهره‌وری بالای تولید می‌شود.

یزدانی ساداتی به توجیه اقتصادی پرورش متراکم فیل‌ماهی در حوضچه‌های بتنی اشاره کرد و گفت: هزینه ناشی از تولید یک کیلوگرم گوشت ماهی خاویاری در حوضچه‌های بتنی 250 هزار ریال است و هر کیلوگرم گوشت ماهی خاویاری 450 هزار ریال به فروش می‌رسد و سود حاصل از فروش هر کیلوگرم گوشت 200 هزار ریال است.

 

 

نظر شما
ادامه