کد خبر: ۱۹۰۳
تعداد نظرات: ۱ نظر

حکیم مهر -  عضو هیئت علمی گروه پژوهشی مواد بیولوژیک جهاد دانشگاهی از تولید فرآورده‌های خونی و سرمی مشتق از حیوانات برای مصارف تشخیص پزشکی در جهاد دانشگاهی تهران خبر داد.

دکتر مجتبی کمره (دامپزشک) افزود: محصولات تولید شده بوسیله پژوهشگران جوان در گروه پژوهشی مواد بیولوژیک با منشا دامی در جهاد دانشگاهی واحد تهران انجام شد.
وی گفت: پژوهشگران جهاد دانشگاهی در سه گروه پژوهشی شامل میکروبیولوژی کاربردی، مواد بیولوژی حیوانی با منشاء دامی و گروه پژوهشی بیوتکنولوژی و فیزیولوژی باغبانی تحقیق می‌کنند.
وی افزود: در بخش میکروبیولوژی کاربردی تولید کودهای بیولوژیک و کار بر روی سویه‌هایی از قارچ‌ها برای مبارزه بیولوژیک انجام می‌شود.
عضو هیئت علمی گروه پژوهشی مواد بیولوژیک جهاد دانشگاهی افزود: در بخش مواد بیولوژیک با منشاء دامی فرآورده‌های خونی و سرمی مشتق از حیوانات برای مصارف تشخیص پزشکی تولید می‌شود ،بعنوان مثال سرم جنین گاو که مکمل محیط‌های کشت سلولی در آزمایشگاه به شمار می‌رود و خون دفیبرینه گوسفند که به عنوان مکمل محیط کشت باکتریایی، بلاد‌آگار در آزمایشگاه تشخیص پزشکی استفاده می‌شود.
وی افزود: این خون جایگزین خون تاریخ گذشته انسانی شده که قبلا همین وظیفه را انجام می‌داد و مشکلات و مخاطرات بهداشتی و تشخیصی داشته است.
کمره افزود: از دیگر دستاوردهای پژوهشگران این گروه در بخش مواد کشاورزی و دامپروری تولید واکسن استرپتوکوکوزیس برای ماهی قزل‌آلا است که علیه بیماری به همین نام استفاده می‌شود.
عضو هیئت علمی گروه پژوهشی مواد بیولوژیک جهاد دانشگاهی افزود: بیماری استرپتوکوکوزیس در ماهی قزل‌آلا خسارات شدیدی به ماهی‌ پرورشی وارد می‌کند که تولید این واکسن در سال جاری مرحله صنعتی را به پایان رسانده و وارد خط تولید خواهد شد.
کمره افزود: در حال حاضر نیاز به واکسن ماهی قزل‌آلا از طریق واردات و با یارانه دولت در حد سالانه 2 میلیارد تومان انجام می‌شود.
عضو هیئت علمی گروه پژوهشی مواد بیولوژیک جهاد دانشگاهی تصریح کرد: واکسن ماهی قزل‌آلا اولین واکسن باکتری برای آبزیان کشور به شمار می‌رود که در بخش غیردولتی تولید شده و این اولین بار است که یک دستاورد تولید واکسن نخستین بار در بخش غیردولتی بدست می‌آید.
وی افزود: عامل این بیماری در دانشگاه جداسازی شده و در جهاد دانشگاهی کارهای تحقیقاتی بر روی آن انجام و یکی از ظرفیت‌های موجود بیوتکنولوژی کشور در حال صنعتی شدن است.
کمره تصریح کرد: در بخش پیوند درخت گردو در زیربخش فیزیولوژی و بیوتکنولوژی باغبانی جهاد دانشگاهی کار اصلاح نژاد بر روی برخی گیاهان انجام شده که حاصل آن منجر به تولید نهال گردوی پیوندی شده و نتیجه دو سال کار پژوهشگران در عمل به دست آمد.
کمره افزود: گردو در حالت عادی پیوند نمی‌گیرد و یا درصد پایینی از نهال گردوی پیوندی با موفقیت انجام می‌شود اما به روش جدید پیوند گردو درصد بالایی از پیوندها با موفقیت انجام شده و قابلیت ماندگاری بیشتری دارد.
کمره تصریح کرد: نهال گردو معمولا به روش بذر تکثیر و نتاج و خصوصیات نسل قبل در گردوی بذری پیدا می‌شود اما گردوی پیوندی درصد بالایی از خصویات مطلوب را در خود حفظ می‌کند.
عضو هیئت علمی گروه پژوهشی مواد بیولوژیک جهاد دانشگاهی یکی از دستاوردهای جهاد دانشگاهی را تولید کودهای زیستی بارور 2 مخصوص باغبانی و زارعت دانست و گفت: کود زیستی بارافشان یک تنظیم کننده رشد گیاه است که توسط دکتر طباطبایی بدست ‌آمده است.

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
-
|
۰۸:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۷
0
0
واقعا خدا را شکر می کنم که کشور ما همچنین محققان با ارزشی دارد. امیدوارم خدا بهشان قوت دهد. ای کاش تسهیلاتی فراهم شود که اینها در ایران بمانند و کار کنند.
نظر شما
ادامه