کد خبر: ۱۸۹۹

حکیم مهر -  روغن‌ها گروه بزرگی از خوراکی‌ها هستند که مصرف مقادیر محدود (و البته از انواع مفیدشان) در تمام رژیم‌های غذایی توصیه می‌شود. روغن‌های مفید، آنهایی هستند که منشأ حیوانی ندارند و غیراشباع قلمداد می‌شوند. به طور کلی، چربی‌ها را به دو دسته اشباع و غیراشباع تقسیم می‌کنند که گروه دوم، خود، دارای دو عضو (تک‌غیراشباع و چندغیراشباع) است که دریافت هر کدام می‌تواند فوایدی برای مصرف‌کننده در پی داشته باشد. علاوه بر انواع یادشده، اسیدهای چربی از نوع ترانس هم وجود دارند که باید تا آنجایی که می‌شود دریافت‌شان را به حداقل رساند. در ادامه نگاهی انداخته‌ایم به مهم‌ترین نکاتی که باید درباره این گروه از خوراکی‌ها به خاطر داشته باشیم....


اسیدهای چرب تک‌غیراشباع/عـــالــــــی


این اسیدهای چرب، کلسترول و تری‌گلیسرید خون را کم کرده و HDL (چربی خوب) را بالا می‌برند. بنابراین احتمال بروز بیماری‌های قلبی با دریافت آنها کمتر می‌شود.


منابـع


زیتون


روغن زیتون


کره بادام زمینی


آووکادو


اسیدهای چرب چند غیراشباع/خـــــــــوب


این اسیدهای چرب به رشد طبیعی کودکان کمک کرده و برای داشتن پوستی سالم، ضروری هستند و در ساخت ترکیباتی به نام ایکوزانوییدها که در اعمالی مانند تنظیم فشار خون، پاسخ‌های ایمنی و انتقال تحریکات عصبی دخیل‌اند، شرکت می‌کنند.


منابـع


روغن ذرت


کنجد


روغن آفتابگردان


ماهی قزل‌آلا و شاه‌ماهی


گردو


اسیدهای چرب اشباع/نسبـتــا خـــوب


زیاده‌روی در دریافت این گروه، چربی خون را بالا می‌برد؛ یعنی موجب افزایش LDL (چربی بد) شده اما تأثیری بر HDL (چربی خوب) نمی‌گذارد و به این ترتیب احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی را می‌افزایند. در ضمن، میزان رادیکال‌های آزاد را در بدن بالا برده و سرطان‌زا خواهند بود. یادتان باشد که چربی خون، خود، عاملی خواهد بود برای افزایش قند خون و بنابراین دیابتی‌ها نباید این دسته از اسیدهای چرب را مصرف کنند.


منابـع


شیر پرچرب


خامه


پنیر


گوشت قرمز


کره


اسیدهای چرب ترانس/بــــــــــد


این اسیدهای چرب علاوه بر سرطان‌زا بودن، موجب افزایش LDL (چربی بد) می‌شوند و HDL (چربی خوب) را نیز کم می‌کنند. به این ترتیب، بیش از اسیدهای چرب اشباع، احتمال بروز بیماری‌های قلبی را بالا می‌برند.


منابـع


سیب‌زمینی سرخ‌کرده


بیسکوییت و انواع شیرینی‌


چیپس


انواع فست‌فود


 

نظر شما
ادامه