کد خبر: ۱۸۸۵۲
تعداد نظرات: ۱ نظر

مدیرکل دامپزشکی کردستان از پرداخت غرامت به متضرران بیماری لمپی‌اسکین در ماه جاری خبر داد و گفت: بالغ بر 8 میلیارد و 800 میلیون تومان غرامت برای متضرران بیماری VHS این استان در نظر گرفته شده است.

به گزارش خبرگزاری فارس از کامیاران، دکتر کامران زیباکردار چهارشنبه‌ شب در جریان بررسی وضعیت دام‌های کامیاران، در خصوص بیماری‌های غیربومی دام و آبزیان در طول سال گذشته در این استان، اظهار داشت: سیستم مراقبتی دامپزشکی کردستان آگاهانه در حال شناسایی کانون‌های بیماری‌زا در راستای انجام عکس‌العمل به موقع و زودهنگام است.

وی اضافه کرد: شناسایی کانون‌های بیماری قبل از شیوع آن، نظارت بر واردات و صادرات انواع داروهای دامی، نظارت بر حمل و نقل دام، شناسایی و ممانعت از ورود بیماری‌ها و مبارزه با بیماری‌های دامی، مهم‌ترین رسالت‌های تعیین و تعریف شده برای سازمان دامپزشکی و ادارات تابعه آن در سطح کشور است.

زیباکردار در خصوص بیماری وی.‌اچ‌.اس که در اواخر 92 و ابتدای 93 شیوع یافت و تقریبا تمامی مزارع پرورش ماهیان بخصوص ماهیان سردآبی کشور را درگیر کرده بود، افزود: این بیماری در استان کردستان با همکاری بالای مزرعه‌داران طی انجام اقدامات مناسب و به موقع کنترل شد.

به گفته مدیرکل دامپزشکی کردستان، سیستم‌‌های هشدار‌دهنده و مراقبتی ادارات دامپزشکی در سطح استان با انجام کارهای بهداشتی تا ریشه‌کن ساختن این بیماری همچنان فعال است.

*کامیاران شاخص‌ترین شهرستان‌ کردستان در زمینه پرورش آبزیان

وی کامیاران را از شاخص‌ترین شهرستان‌های استان در زمینه پرورش آبزیان و پالنگان را از مطرح‌ترین مجتمع‌های پرورش ماهی در کشور عنوان کرد و افزود: تمامی ماهیان مزارع پرورش ماهی به خاطر خطرناک بودن بیماری در ایجاد تلفات سنگین و ویروسی بودن معدوم شدند که این امر خسارات و ضرر و زیان‌های سنگینی را به مزرعه‌داران وارد آورد.

زیباکردار تصریح کرد: بیماری وی‌.اچ‌.اس از سری بیماری‌های غیرمشترک بین انسان و دام است که هیچگونه خطری را برای فرد مصرف‌کننده به همراه ندارد.

مدیرکل دامپزشکی کردستان افزود: در صورت آمادگی مزرعه‌‌داران و انجام آخرین مرحله بهداشت عمومی، در آینده نزدیک مجتمع بزرگ پرورش ماهی پالنگان مجددا راه‌اندازی خواهد شد.

وی از تصویب مبلغ 8 میلیارد و 800 میلیون تومان برای پرداخت غرامت و موضوعاتی مانند خرید مواد شوینده و ضدعفونی‌کننده برای ریشه‌کن سازی این بیماری خبر داد و اظهار داشت: امیدوارم پرداخت غرامت به متضرران این بیماری، زمینه‌ای برای فعالسازی مجدد مزارع پرورش ماهی باشد.

زیباکردار در ادامه به بیماری لمپی‌اسکین و میزان خسارات ناشی از آن به دامداران استان کردستان اشاره کرد و افزود: این بیماری در خرداد سال 92 از کشورهای غربی وارد کشور شد و از بیماری‌های ویژه دام‌های سنگین است.

وی بیان کرد: با وجود اینکه خردادماه اوج فعالیت حشره‌هاست و این امر موجب گسترش زودهنگام بیماری‌ها می‌شود، سیستم مراقبتی اداره دامپزشکی به سرعت این بیماری را شناسایی کرد و با انجام اقدامات بهداشتی مانند واکسیناسیون، سم‌پاشی، وارد عمل شده و در کمتر از دو ماه موفق به کنترل آن شد.

*متضرران لمپی‌اسکین در آبان‌ماه غرامت دریافت می‌کنند

زیباکردار در ادامه از پرداخت غرامت به متضرران بیماری لمپی‌اسکین در ماه جاری خبر داد و اظهار داشت: در کردستان یک میلیارد و 500 میلیون تومان غرامت برای پرداخت به دامداران اختصاص یافته که در صورت تخصیص، هرچه زودتر به آنها پرداخت خواهد شد.

این مقام مسئول تصریح کرد: غرامت پرداختی به متضرران بیماری لمپی‌اسکین 700 میلیون تومان است که مکلف به پرداخت آن هستیم و کمتر از 800 میلیون تومان برای تأمین مواد مورد نیاز، واکسیناسیون، مواد ضدعفونی کننده، تجهیز اکیپ‌های عملیاتی و تأمین مواد آزمایشگاهی صرف شده است.

مدیرکل دامپزشکی کردستان در پایان خاطرنشان کرد: هدف از پرداخت این میزان غرامت به افرادی که از این بیماری دچار ضرر و زیان شده‌اند تشویق آنها برای ورود دوباره به چرخه اقتصادی است.

 

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
کارمند دامپزشکی
|
-
|
۱۰:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۵
0
0
با سلام و احترام خدمت مدیر کل محترم دامپزشکی کردستان،
با توجه به اعلام خبر تخصیص اعتبار 88 میلیارد ریالی توسط هیئت محترم وزیران در سایت رسمی ریاست جمهوری اسلامی ایران به نشانی http://www.president.ir/fa/82067 در مورخه 4 آبان ماه، اعتبار یادشدهبه نسبت مساوی برای کنترل، مبارزه، اقدامات و مطالعات پیشگیرانه بیماری ویروسی VHS در ماهیان سردآبی، در اختیار سازمان دامپزشکی کشور قرار گرفت. همچنین سازمان دامپزشکی کشور موظف شد تا با انجام اقداماتی از قبیل افزایش نظارت بهداشتی در واحدهای تکثیر و پرورش آبزیان و افزایش کنترل قرنطینه‌ای بر حمل و نقل آبزیان، موجب ارتقای امنیت زیستی واحدهای پرورش آبزیان و کنترل بیماری گردد.
و در کل متن خبر اشاره ای به پرداخت خسارت به متضرران این بیماری در استان کردستان نشده است!؟ لطفا در این خصوص اطلاع رسانی فرمایید.
با تشکر
نظر شما
ادامه