کد خبر: ۱۸۸۴۷
تعداد نظرات: ۲ نظر

ایرنا نوشت:

طرح صدور اسب ترکمن از استان خراسان شمالی به عنوان خاستگاه اصیل ترین نژاد این اسب در ایران که از دو سال قبل مطرح شده، همچنان بین ادارات کل گمرک و دامپزشکی استان سرگردان است.

به گزارش ایرنا این در حالی است که روسای پیشین گمرک و دامپزشکی کشور، سال 91 در سفر به استان خراسان شمالی قول عملیاتی شدن صادرات اسب اصیل ترکمن از این استان را برای سال 93 را داده بودند.

اکنون با گذشت دو سال از وعده های دو مدیر ارشد ملی، هیچ اقدام عملی از سوی گمرک و دامپزشکی خراسان شمالی برای صدور اسب ترکمن از این استان انجام نشده و ایجاد امکانات و تجهیزات اولیه قرنطینه نیز در هاله ای از ابهام قرار دارد.

مدیرکل گمرک خراسان شمالی می گوید: گمرک این استان آماده صدور اظهارنامه برای صادرات اسب ترکمن است.

جواد جعفری به خبرنگار ایرنا گفت: صدور اسب ترکمن برای گمرک تفاوتی با سایر اقلام صادراتی نداشته و در صورت تایید دامپزشکی، در کمترین زمان اظهارنامه صادراتی این گونه نیز داده می شود.

وی اضافه کرد: البته صدور اسب اصیل ترکمن نیاز به ایجاد قرنطینه از سوی دامپزشکی و نگهداری آن، حداقل به مدت دو تا سه هفته دارد تا از لحاظ سلامت مورد بررسی قرار گرفته و برای صادرات آماده شوند.

مدیرکل دامپزشکی خراسان شمالی می گوید: دامپزشکی برای قرنطینه اسب به منظور صدور به خارج از کشور مشکلی ندارد.

دکتر علی اصغر شریفی به خبرنگار ایرنا گفت: اگر گمرک اختصاصی برای صدور اسب اصیل ترکمن ایجاد شود و صادرات اسب های سراسر کشور از طریق گمرک اختصاصی در این استان انجام شود، ما نیاز به قرنطینه اختصاصی داریم.

وی افزود: با شکل گیری گمرک اختصاصی اسب ایران در خراسان شمالی، گمرک باید فضای لازم را برای ایجاد قرنطینه در اختیار ما قرار دهد.

این مسوول تاکید کرد: در شرایط کنونی نیازی به ایجاد قرنطینه نداریم و کارهای موردی صادرات اسب و نیاز قرنطینه ای آن در استان قابل انجام است.

بخش مرزی جرگلان در شمال استان خراسان شمالی، خاستگاه اصیل ترین نژاد اسب ترکمن در ایران شناخته شده و حدود هزار راس اسب ترکمن در این استان وجود دارد.

 

 

انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
-
|
۲۲:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۱
0
0
پس مشكل كجاست چرا سرگرداني؟
دامپزشكي منطقه كه مي گويد مشكلي نيست و قرنطينه بشوند و صادر گردند. مشكل جاي نگهداري اسب ها براي قرنطيه است؟ مشكل آزمايشگاه است؟ مشكل دكتر دامپزشكي است كه مي خواهد سلامتي اسب ها را بررسي كند؟

بنظرم در اين خصوص سازمان معظم دامپزشكي بايد بطور شفاف وارد عمل شود و راه را براي صادرات باز نمايد كه به اشتغال، توليد و ثروت كشور كمك كند.
ناشناس
|
-
|
۱۹:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۴
0
0
اسب اصیل ترکمن یکی از نژادهای اصیلی است که در ایران وجود دارد خواهشمنم با صادرات این گونه زیبا به خارج ازکشور مثل خیلی چیزهای دیگر مثلا پرشین کت اونو از دست ندیم و توکشورهای دیگر دنبالش نگردیم دامپزشکی لطفا رو حرف خودت وایسا نزار این اسب زیبا از ایران خارج بشه
سوارکار
نظر شما
ادامه