کد خبر: ۱۸۱۰

حکیم مهر -  رییس پایگاه تحقیقاتی علوم سلولی پژوهشکده رویان اصفهان گفت: ایران آماده عرضه و فروش جنین‏های منجمد گاوهای شیروار به سراسر دنیا است.

دکتر محمد حسین نصر اصفهانی در جریان بازدید استاندار اصفهان از پژوهشکده رویان اصفهان افزود: این پژوهشکده موفق به تولید جنین‏های منجمد گاو شیروار جهت فروش به دامداران داخلی و خارجی با دستیابی به دانش افزایش شیرواری از طریق انتقال جنین شده است.
وی اظهار داشت: هر جنین گاو شیروار تولید کشور آمریکا با قیمت دو تا سه هزار دلار به فروش می‏رسد، در حالی که پژوهشکده رویان موفق به عرضه این جنین گاو به قیمت 300 دلار به دامداران داخلی شده است.
به گفته وی، این دستاورد در راستای اجرای طرح افزایش شیرواری حاصل شده است که منجر به درآمدزایی بیشتر و افزایش تولید شیر در بخش دامپروری و دامداری ایران خواهد شد.
رییش پژوهشکده رویان اصفهان گفت: تولید حیوانات تراریخت جهت تولید داروی TPA به منظور درمان بیماران سکته‏ای از طریق شبیه سازی، یکی دیگر از اهداف و طرح‏های این پایگاه تحقیقاتی است.
نصر اصفهانی با اشاره به این که تولید این دارو در انحصار آمریکا است، افزود: در صورت اجرای موفقیت آمیز این طرح، ایران نیز تا دو سال آینده قادر به تولید این دارو خواهد بود.
این پژوهشگر، حفظ گونه‏های در حال انقراض از جمله "قوچ قمیشلو" را یکی دیگر از اهداف و برنامه‏های پژوهشکده رویان اصفهان عنوان کرد و گفت: قوچ قمیشلو تنها گونه قوچ ایرانی ثبت شده در دنیا است که لازم است برای حفظ آن تلاش شود.
به گفته وی، برای دستیابی به این هدف از روش شبیه سازی قوچ وحشی در دل گوسفند اهلی استفاده شده است و در صورت عدم بروز مشکلات از جمله شیوع بیماری تب برفکی امید است تا یک ماه آینده، اولین مورد تولد حیوانات بین گونه‏ای را در ایران داشته باشیم.
نصر اصفهانی دیگر اهداف پژوهشکده اصفهان را پایه گذاری روش‏های نوین تولید حیوانات تراریخت، افزایش کارآیی روش‏های نوین درمان ناباروری از طریق انتخاب بهترین اسپرم و استفاده از سلول‏های بنیادین در درمان بیماری‏های صعب العلاج مرتبط با اعصاب مانند MS و قطع نخاعی اعلام کرد.
وی برخی از دستاوردهای مهم پژوهشکده رویان را تولد اولین نوزاد حاصل از انجماد جنین پس از 10 سال، تولید اولین رده سلول‏های بنیادین انسانی در ایران و خاورمیانه، تولد نوزاد از روش تشخیص ژنتیک قبل از لانه گزینی و تولد اولین گوسفند، بز و گوساله شبیه سازی شده در ایران و خاورمیانه عنوان کرد.
نصر اصفهانی یکی از مهمترین دستاوردهای این پایگاه تحقیقاتی را دستیابی به فناوری تولید سلول‏های بنیادین القایی به عنوان پنجمین کشور جهان برشمرد و گفت: اولین بانک خون بند ناف نوزاد در ایران و خاورمیانه نیز در اصفهان ایجاد شده است.
وی با اشاره به این که پژوهشکده رویان به تولید اولین رده سلول های مولد انسولین در ایران دست یافته است، افزود: امید است تا پنج سال آینده به اولین مورد درمان سلول‏های بنیادین برای انسولین دست بیابیم.
نصر اصفهانی با بیان این که نزدیک به 50 نفر کارشناسان رشته‏های زیست فناوری، ژنتیک و سلول‏های بنیادین در مقاطع فوق لیسانس و دکترا در پژوهشکده رویان اصفهان مشغول فعالیتند، گفت: در صورت تامین اعتبار برای احداث ساختمان جدید این پژوهشکده، زمینه اشتغال دو تا سه هزار نفر از متخصصان در اصفهان فراهم می‏شود.
پژوهشگاه رویان در سال 1369 با هدف ارائه خدمات درمان ناباروری و انجام پژوهش‏های بنیادی و کاربردی در زمینه علوم و فناوری های کمک کننده باروری (ART) با همت دکتر سعید کاظمی آشتیانی تأسیس شد.
این پژوهشگاه دارای سه ساختار کلی است که ساختار تولید حیوانات شبیه سازی آن در شعبه اصفهان قرار دارد.

 

نظر شما
ادامه