کد خبر: ۱۷۹۱۸

دکتر ˈهمایون مهروانیˈروز یکشنبه در نشست با خبرنگاران در کرج گفت: با تلاش مسوولان و دست اندرکاران و با تولید بیش از 20 میلیون دز واکسن آبله گوسفندی مازاد بر سقف تعیین شده طی دو ماه گذشته این بیماری در سطح کشور تحت کنترل درآمده است.

وی ادامه داد: برای مهار بیماری ˈلمپی اسکین ˈ در بین گاوها باید از واکسن آبله گوسفندی با دز 10 برابری استفاده شود که این روش به کار گرفته شد.

مهروانی با اشاره به اینکه تعهد موسسه سرم سازی رازی به سازمان دامپزشکی کشور 50 تا 60 میلیون دز واکسن آبله گوسفندی در سال است، اظهار کرد: پیش بینی می شود تا آخر امسال 40 تا 50 میلیون دز دیگر از این نوع واکسن در کشور تولید و در اختیار سازمان دامپزشکی قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه این بیماری درمان به خصوصی ندارد و بهترین راهکار پیشگیری با واکسیناسیون است، گفت: برای پیشگیری از این بیماری تاکنون یک میلیون راس گاو در کشور علیه این بیماری واکسینه شده اند.

همچنین رییس بخش واکسن های ویروسی دام موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی نیز در این نشست گفت: اگر این بیماری کنترل نمی شد خسارات اقتصادی جبران ناپذیر به همراه داشت.

حمیدرضا ورشوی افزود: ایجاد لاغری در گوساله ها و نیز کاهش قابل توجه تولید شیر در گاوهای شیری از مهم ترین عوارض این بیماری است.

وی اظهار کرد:این بیماری، مشترک بین انسان و دام هم نیست و مردم بدون نگرانی می توانند فرآورده های دامی را مصرف کنند.

وی خاطرنشان کرد: لمپی اسکین با گزش پشه به گاوها منتقل می شودکه در گاوهای باردار سقط جنین به همراه دارد و حتی منجر به ناباروری در گاوهای نر و ماده می شود.

ورشوی تاکید کرد:این بیماری قبلا در کشور ما دیده نشده و به همین خاطر نیز نام خاصی به زبان فارسی برای آن در نظر نگرفته اند ، برای معرفی آن از اصطلاح وارداتی آن یعنی لمپی اسکین به معنای پوست متورم شده، استفاده می شود.

وی با اشاره به اینکه کشورهای همسایه مانند قرقیزیستان، افغانستان و تاجیکستان تقاضای واردات واکسن آبله گوسفندی از ایران دارند، گفت: بیشترین موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی بر تامین نیاز داخلی است اما در برخی مواقع به صورت موردی نیز صادرات داشته ایم.

بر اساس اعلام مسوولان سازمان دامپزشکی کشور، بیماری لمپی اسکین برای اولین بار در روز 13 خرداد ماه امسال در کشور گزارش شد.

موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی اکنون بیش از 95 درصد واکسن دامی، 60 درصد واکسن طیور و هفت واکسن مهم انسانی را در کشور تولید می کند.

این موسسه در کرج مرکز استان البرز مستقر است.

 

 

برچسب ها: لمپی اسکین،
نظر شما
ادامه