کد خبر: ۱۷۵۷۵

‌مسئول پیشگیری از بیماری‌های واگیردار مرکز بهداشت استان کرمانشاه عامل اصلی انتقال بیماری تب کریمه کنگو را کنه "هیالوما" عنوان کرد و گفت: در راستای پیشگیری از این بیماری افراد باید به طور جد از کندن‌ یا له کردن کنه روی بدن دام‌ها خودداری کنند.

دکتر حسین بیگلری در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران‌(ایسنا)، منطقه کرمانشاه، تب کریمه کنگو را یکی ازبیماری‌های مشترک انسان و حیوان عنوان کرد و افزود: این بیماری در گروه تب‌های خونریزی دهنده قرار دارد.

به گفته بیگلری، تب‌های خونریزی دهنده بیماری‌های مختلفی را شامل می‌شوند که از جمله آنها می‌توان به تب زرد، تب دنگ و ابولا اشاره کرد.

وی تصریح کرد: از مجموع این بیماری‌ها تب کریمه کنگو شیوع بیشتری در ایران دارد‌.

بیگلری کنه "هیالوما" را عامل اصلی انتقال بیماری تب کریمه کنگو عنوان کرد و افزود: تب کریمه کنگو به سه روش له کردن و یا گزش کنه، تماس غیر محافظت نشده با دام یا مصرف فرآورده‌های دامی آلوده به ویژه گوشت فاقد استانداردهای بهداشتی و نیز از طریق خون و ترشحات آن در بیمارستان‌ها قابل انتقال است.

مسئول بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت استان کرمانشاه تب کریمه کنگو را یک بیماری نوپدید در ایران عنوان کرد و افزود: اولین مورد این بیماری 15 سال پیش در کشور گزارش شد.

بیگلری اظهار کرد: با ورود ویروس کریمه کنگو (CCHF) به داخل بدن پس از چند روز دوره نهفتگی، بیماری خود را با علائمی مانند تب بالا و سردرد شدید نشان می‌دهد.

وی افزود: پس از سه تا شش روز از این مرحله، علائم خونریزی دهنده بیماری مانند خونریزی از لثه ها، مخاط چشم و بینی و یا خونریزی وسیع زیر پوستی ظاهر می‌شود.

بیگلری اظهار کرد: ویروس تب کریمه کنگو پلاکت‌های خون را کاهش داده و سیستم انعقاد خون را دچار مشکل می‌کند و به دنبال آن خونریزی در بدن فرد شروع می‌شود.

مسئول پیشگیری از بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت استان کرمانشاه این بیماری را با 30 درصد خطر مرگ و میر همراه دانست و اظهار کرد: بیماری تب کریمه کنگو درمان اختصاصی نداشته و تنها درمان نگهدارنده و دارویی مانند تزریق پلاکت خون به بیمار برای آن تجویز می‌شود.

وی تنها مرجع تشخیص این بیماری را انستیتو‌پاستور ایران اعلام کرد و افزود: در مواردی که فرد مشکوک به ابتلای این بیماری است و سابقه تماس مشترک با دام را نیز دارد، نمونه خون آنها به انستیتو‌پاستور ایران فرستاده می‌شود.

بیگلری با اشاره به افزایش موارد ابتلا به این بیماری در فصل تابستان به علت افزایش فعالیت کنه در فصول گرم سال، توصیه کرد: افراد و به ویژه روستاییان از هر نوع تماس محافظت نشده با دام به طور جد خودداری کرده و کنه روی بدن دام‌ها را له نکنند.

وی همچنین در خصوص خرید گوشت از مراکز غیر مجاز هشدار داد و اظهار کرد: بهتر است در صورت خریداری هر نوع گوشت به منظور از بین رفتن میکروب‌های موجود در آن، آن را به مدت 24 ساعت در دمای صفر تا چهار درجه سانتی گراد یخچال نگه داشت.

بیگلری در پایان از شناسایی 70 مورد بیماری تب کریمه کنگو در کشور در سال گذشته خبر داد و اظهار کرد: از این تعداد تنها دو مورد مربوط به استان کرمانشاه بوده و بیشترین موارد بیماری از استان‌های جنوب کشور گزارش شده است.

 

 

برچسب ها: کنه،
نظر شما
ادامه