کد خبر: ۱۷۵۵

حکیم مهر -  مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی از شیوع نوع جدیدی از بیماری تب برفکی در جمعیت دامی استان خبر داد.

سعید حسینی افزود: متاسفانه علی‌رغم تلاش‌های صورت گرفته این بیماری که از حدود 15 اسفندماه در جمعیت دامی سبک و سنگین استان دیده شده است، مهار نشده و هم اکنون نیز به یکی از اولویت‌های مهم کاری در اداره کل دامپزشکی استان مرکزی تبدیل شده است.

وی در خصوص علایم این بیماری تصریح کرد: تب، ریزش بزاق و ترشحات چسب‌ناک از دهان، زخم و تاول روی زبان و بین سم‌های دام از جمله علایمی است که توسط خود دامدارن قابل تشخیص است.

حسینی با اشاره به میزان ابتلای دام‌ها به این بیماری گفت: از ابتدای شیوع تاکنون، حدود 20 کانون و 500 راس دام آلوده شناسایی شده‌اند و این در حالی است که بازرسان و کارشناسان دامپزشکی به صورت آماده باش، آماده ارایه هرگونه خدمت‌رسانی به دامدارن هستند.

وی مهم‌ترین راه را برای جلوگیری از ابتلای هرچه بیشتر جمعیت دامی استان، عدم خرید و فروش دام دانست و افزود: بنا به دلایل امنیتی در شرایط کنونی بهتر است به هیچ عنوان دامی نه از خود استان و نه از استان‌های دیگر خریداری نکنند، چراکه احتمال ابتلای تعداد بیشتری از جمعیت دامی استان به این بیماری نیز وجود دارد.

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی در پایان تصریح کرد: با توجه به این که تب برفکی در گروه بیماری‌های مشترک بین انسان و دام قرار ندارد، از این رو تا حد امکان باید از عبور و مرور دامدارن و وسایل حمل و نقل دامداری‌ها به یک دیگر جلوگیری کنیم چرا که در صورت رعایت نکات بهداشتی و ایمنی، هیچ خطری جمعیت دامی را تهدید نمی‌کند.

 

 

نظر شما
ادامه