کد خبر: ۱۷۲۸۱

مریم تاج آبادی ابراهیمی عصر یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا، افزود: در گذشته محصولات لبنی به شکل سنتی تهیه و مصرف می شد که حاوی انواع گونه های میکروارگانیسم بود، اما امروز صنایع برای ثابت نگه داشتن طعم محصولات لبنی و غذا تمام میکرو ارگانیسم ها را به غیر از یکی دو مورد از بین می برند و در واقع میکروارگانیسمی از طریق فرآورده های لبنی و غذاهای صنعتی وارد بدن انسان نمی شود.

به گفته وی، به مرور زمان با کم شدن فلور میکروبی روده جذب مینرال، کلسیم و ویتامین ها کاهش یافت و همین موجب ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن انسان های جهان شد.

وی اظهار داشت: همین امر باعث شد تا طی سال ها با رشد صنایع غذایی و کاهش تنوع میکروبی، فلور میکروبی روده مردم جهان نیز کم شود.

وی تصریح کرد: این در حالی است که انسان از زمان تولد با نوشیدن شیر مادر این میکروارگانیسم زنده را برای شکل گیری و ساخت سیستم ایمنی بدن دریافت می کند و تا زمان مرگ نیز بدن به این میکروارگانیسم زنده نیاز دارد.

رئیس انجمن پروبیوتیک ایران گفت: بنابراین در تمام دنیا برای کاهش بیماری ها و اینکه بتوانند تغییراتی در فلور روده ای جامعه ایجاد کنند، این سیاست حاکم شد که محصولات غذایی را از انواع میکروارگانیسم های مفید غنی کنند تا سیستم ایمنی بدن انسان ها همچون گذشته قوی عمل کند.

وی اضافه کرد: متاسفانه کودکانی که از شیر مادر تغذیه نمی کنند، سیستم ایمنی قوی ندارند بنابراین شرکت های تولید کننده شیرخشک رویکرد استفاده از پروبیوتیک در شیرخشک را دارند.

تاج آبادی ابراهیمی گفت: همچنین سیاست مصرف فرآورده های پروبیوتیک در کشورهای پیشرفته ای همچون ژاپن 50 سال و امریکا و اروپا حدود 30 سال است، که در حال اجرا است.

وی ادامه داد: در واقع از هر پنج مصرف کننده محصولات لبنی و غذایی حداقل 3 تا 4 نفر می دانند که چه فرآورده هایی را مصرف کنند و این پروبیوتیک به صورت روزانه استفاده می شود.

وی افزود: این در حالیست که درکشور ما این سیاست حدود 4 سال شکل گرفته و در حال اجراست که با توجه به ضوابط و استانداردها برخی صنایع به خوبی وارد عمل شده اند اما هنوز مردم ما نمی دانند که چه محصولاتی را روزانه باید به مصرف برسانند که این مهم نیاز به فرهنگ سازی از طریق رسانه ها دارد.

وی تاکید کرد: هم اکنون این نیاز احساس می شود تا فرهنگ مصرف فرآورده های پروبیوتیک برای غنای فلور میکروبی روده در جامعه نهادینه شود.

وی ادامه داد: متاسفانه هم اکنون تنها تعداد اندکی از صنایع بزرگ از پربیوتیک در محصولات خود استفاده می کنند، چرا که این محصولات خاصی دارای هزینه بالا، نیازمند تکنولوژی جدید و فرمول ویژه ای است که در حال حاضر تمام صنایع کشور قادر به تهیه و تامین چنین محصولاتی نیستند.

 

** لزوم مصرف پروبیوتیک برای بیماران دارای نقص سیستم ایمنی با تجویز پزشک

تاج آبادی ابراهیمی درخصوص مضر بودن این میکروارگانیسم برای برخی افراد جامعه گفت: توصیه می شود بیماران دارای نقص سیستم ایمنی حاد همچون بیماران پیوند اعضاء و بیماران ایدزی از مصرف فرآورده های دارای پروبیوتیک بدون تجویز پزشک معالج خودداری کنند چرا که این افراد حساس هستند و مصرف اینگونه محصولات باید به طور قطع با نظر پزشک باشد.

وی ادامه داد: البته محققان سال های طولانی تصور می کردند که بیماران ایدزی، سرطانی و پیوند اعضاء نباید از محصولات پروبیوتیک استفاده کنند اما با توجه به تحقیقات محققان آمریکایی، امروز این دسته از بیماران نیز پربیوتیک را همراه داروهای خود به مصرف می رسانند.

وی گفت: انجمن پروبیوتیک ایران در نظر دارد، شرکت های تولیدکننده محصولات فراسودمند را برای تامین اعتبار و تجهیزات و تکنولوژی تولید محصولات پروبیوتیک مورد حمایت قرار دهد.

 

 

نظر شما
ادامه