کد خبر: ۱۶۷۹۸

به گزارش خبرگزاری تسنیم از تبریز، دکتر سیدرضا ثقلینی صبح امروز در حاشیه جلسه آموزشی بهداشت و پرورش آبزیان در جمع خبرنگاران اظهار کرد: با افزایش نظارت فنی بهداشتی در مزارع پرورش آبزیان ، ماندگاری ماهی و فرآورده های شیلاتی افزایش می یابد.
وی افزود: تولید آبزیان به ویژه ماهیان سردآبی در آذربایجان شرقی با توجه به شرایط آب و هوائی و افزایش استقبال عمومی مردم شریف برای استفاده از ماهی در جیره غذائی خود در حال افزایش است.
ثقلینی به مزیت های استفاده از گوشت سفید به ویژه ماهی و نقش آن در سلامتی جوامع بشری اشاره نموده گفت: نظر به سیاست های سازمان جهاد کشاورزی و مدیریت شیـــلات استان در ترویج تولید ماهیان به ویژه ماهی قزل آلا و همچنین با توجه به اینکه بکارگیری مسئولان فنی دامپزشک در دستور کار سازمان دامپزشکی کشور قرار دارد با همکاری اداره کل دامپزشکی استان، مسئولان فنی را ساماندهی خواهیم نمود.
وی گفت: اگر ماهی در شرایط غیر بهداشتی و بدون رعایت مسائل فنی فرآوری و بسته بندی شود و یا در موقع صید اعماء و احشاء ماهی تخلیه نگردد ارزش غذائی خود را در عرض 24 ساعت از دست خواهد داد.
 ثقلینی با بیان اینکه در شرع مقدس اسلام اگر ماهی داخل آب بمیرد از نظر شرعی مشکل دارد گفت: اکنون علم به این مسئله رسیده است که وقتی ماهی در داخل آب بمیرد اتولیز در آن بسرعت آغاز شده و در چند ساعت بیش از 80 درصد پروتئین خود را از دست خواهد داد ولی صید ماهیان به روش های غیر معمول مثل استفاده از مواد منفجره که سبب مرگ ماهیان در داخل آب می گردد علاوه بر غیر شرعی بودن در فاصله بسیار کم تا بازار مصرف ارزش غذائی خود را از دست می‌دهد بنابراین نباید به این محصولات اجازه مصرف صادر شود.
رئیس نظام دامپزشکی استان به دامپزشکان مسئول فنی بهداشتی توصیه کرد علاوه بر توجه به مسائل فنی بهداشتی با دید کاملاً علمی توجه به مسائل مورد نظر در شرع مقدس اسلام را نیز مد نظر قرار دهند.
وی در پایان ابراز امیدواری کردبا توجه به برنامه‌ریزی‌های انجام گرفته برای توانمندسازی دامپزشکان که بعنوان مسئول فنی بهداشتی مشغول بکار خواهند شد این دوره های بازآموزی همچنان در هفته‌های آینده ادامه می‌یابد.

 

نظر شما
ادامه