کد خبر: ۱۶۵۲۵
تعداد نظرات: ۱ نظر

 

به گزارش خبرنگار ایرنا، ˈدکتر امیر نیاسریˈ روز پنجشنبه در همایش ملی توسعه و پرورش شتر که در دانشگاه گنبدکاووس برگزار شد، گفت: پرورش شتر دربرخی کشورهای افریقایی و حاشیه خلیج فارس، منبع درآمد بالایی را برای این کشورها به همراه آورده است.

وی با بیان اینکه 80 درصد مساحت کشور را اقلیم خشک و نیمه خشک تشکیل می دهد که برای پرورش شتر مناسب است، افزود: مقاومت بالا و سازگاری با شرایط آب و هوایی خشک و بیابانی این حیوان و نیز نوع تغذیه آن، شتر را در ردیف حیوانات با صرفه اقتصادی بالا قرار داده است.

دکتر نیاسری اضافه کرد: پرورش شتر می تواند جایگزین پرورش دام های سبک که هزینه بالایی دارند و مراتع بیشتری را نیز تخریب می کنند، شود ضمن اینکه ارزش غذایی و خواص دارویی شیر و گوشت این حیوان نیز درآمد زیادی را نصیب پرورش دهندگان آن و اقتصاد کشور خواهد کرد.
وی با بیان اینکه هیچ الگویی در زمینه پرورش شتر در کشور وجود ندارد، تصریح کرد: با تهیه این الگو و نیز تاسیس بانک اطلاعاتی از تعداد دقیق شترهای موجود درکشور می توان ضمن ترویج فرهنگ پرورش شتر، به ایجاد اشتغال و توسعه گردشگری در کشور کمک کرد.

رییس سازمان جهادکشاورزی استان گلستان نیز لزوم اتخاذ راهبرد دانش بنیان و عملیاتی برای توسعه و پرورش شتر در کشور را ضروری دانست و بر تحقق آن تاکید کرد.

ˈمختار مهاجرˈ گفت: ظرفیت های بسیار خوبی برای پرورش شتر در کشور و نیز استان گلستان وجود دارد که بایستی با اتخاذ راهبردهای دانش بنیان و عملیاتی آن را اجرایی نمود.

وی با بیان اینکه بایستی در اتخاذ راهبردهای دانش بنیان، جنبه های مختلف اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی پرورش شتر را در نظر گرفت، افزود: باتوجه به ویژگی های شتر و خواص آن، توسعه پرورش این حیوان می تواند یکی از راهکارهای مهم در تحقق اقتصاد مقاومتی درکشور نیز باشد.

وی تصریح کرد: برای توسعه پرورش علمی و صنعتی شتر در کشور باید مشارکت ملی وجود داشته باشد ضمن اینکه حمایتهای لازم نیز از فعالان این بخش صورت گیرد.

دراین همایش یک روزه برخی دیگر از سخنرانان نیز با تشریح ابعاد مختلف اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، ورزشی و ارزش غذایی و خواص دارویی و درمانی گوشت، شیر و دوغ شتر، برلزوم ترویج فرهنگ پرورش شتر و حمایت از پرورش دهندگان این حیوان تاکید کردند.

استاد دانشگاه گنبدکاووس دراین همایش با اشاره به اهمیت اجتماعی و فرهنگی پرورش شتر دراستان گلستان بویژه قوم ترکمن، گفت: استفاده از شتر در آیین های عروسی به عنوان کجاوه و نیز گوشت، شیر و دوغ شتر که خواص درمانی دارد، بیشتر دراین قوم رایج بوده است.

ˈآشور محمد قره باشˈ افزود: پرورش شتر بعد از اسب در بین ترکمن ها مرسوم و دارای قدمت بالایی بوده است بطوریکه پرورش دهندگان شتر را ˈدوجی یا دیه جیˈ می نامیدند که اکنون یک طایفه مهم و بزرگ ترکمن به این نام خوانده می شوند.

وی اضافه کرد: ترکمن ها علاوه بر استفاده از گوشت، شیر و دوغ شتر، دربرخی صنایع دستی ازجمله قالی، قالیچه و سوزن دوزی نیز تصاویر شتر را قرار می دادند.

دکتر قره باش، بابیان اینکه به دلیل برخی مشکلات و حمایت های اندک از پرورش دهندگان شتر در این منطقه، امروز نسل شتر تک کوهانه ترکمن درحال انقراض است، تصریح کرد: باید با رفع مشکلات و حمایت های لازم از پرورش دهندگان این حیوان، فرهنگ پرورش شتر را درمنطقه مجددا احیا نمود.

در پایان این همایش یک روزه که با شرکت فعالان پرورش شتر از 9 استان کشور و نیز برخی اساتید دانشگاه های کشور در دانشگاه گنبدکاووس برگزار شد، از مقالات برتر تجلیل شد.

 

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
-
|
۰۹:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۱
0
0
نام استاد دانشکده دامپزشکی آقای دکتر نیاسری است. لطفا اصلاح بفرمائید
نظر شما
ادامه