کد خبر: ۱۶۳۰

حکیم مهر -  دکتر حسین جعفری معاون بهداشت و تضمین کیفیت سازمان میادین میوه و تره‌بار شهرداری تهران روز یکشنبه 23 اسفند ماه با حضور در برنامه زنده صبحگاهی(سلامت باشید) شبکه سه سیما به بیان توصیه‌های بهداشتی درباره خرید و مصرف ماهیان خوراکی پرداخت.
دکتر جعفری در این برنامه با اشاره به سرانه پایین مصرف آبزیان در کشورمان از عرضه محصولات نیمه آماده برای تشویق مردم به مصرف ماهی خبر داد و افزود : هموطنان با مراجعه به میادین میوه و تره‌بار شهرداری می‌توانند ضمن خرید محصولات بسته‌بندی شده و نیمه آماده سلامت محصول خود را به دلیل نظارت فنی و بهداشتی دکتر دامپزشک بر تولید و عرضه تضمین نمایند.
وی به مردم اکیداً توصیه کرد ماهی برای مصرف خوراکی را حتماً از مراکز عرضه مجاز تهیه نمایند ، زیرا در این مراکز نظارت‎های بهداشتی اعمال می‎شود ، کارکنان مراکز کارت بهداشتی دارند و ضوابط عرضه بهداشتی نظیر تحویل ماهی در مرکز به شرط ارائه گواهی بهداشتی از مبدأ رعایت می‌گردد.
دکتر جعفری درباره نشانه‎‌های سلامت ماهی به پوست درخشان ، شفاف و دارای جلای فلزی بعنوان اولین نشانه سالم و تازه بودن ماهی در نگاه خریدار اشاره کرد و افزود : فلس ماهی تازه ضمن آنکه شفاف است ، به بدن چسبیده و به آسانی هم کنده نمی‌شود.
وی چشم ماهی سالم و تازه را دارای سطحی محدب و براق دانست و استشمام بوی تداعی کننده گیاهان دریایی را هم  از نشانه‎های تازگی و سلامت ماهی عنوان کرد.
دکتر جعفری پرشدگی سریع جای انگشت دست بر روی بدن ماهی را از دیگر نشانه‎های تازگی ماهی عنوان کرد و افزود : مردم باید توجه کنند که ماهی تازه حتماً باید بر روی پودر یخ عرضه شود و اگر قرار است ماهی بصورت منجمد عرضه شود محل نگهداری آن فقط فریزر است.
وی شکم سفت و برجسته ماهی و عدم وارفتگی آن و همچنین رنگ قرمز روشن داخل شکم را نشانه دیگری از سالم بودن ماهی دانست و افزود : آبشش ماهی سالم باز نیست ، از بدن ماهی فاصله نگرفته و رنگ آن هم روشن است.


 

نظر شما
ادامه