کد خبر: ۱۶۰۰

حکیم مهر -  دانشیار و مدیر گروه حشره شناسی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: افراد به محض اینکه دچار خارش‌های شدید یا احساس نیش پشه در مناطق آلوده شدند، بهتر است که با کوچکترین علامتی چون تب، به متخصص مراجعه کنند.

دکتر محمدرضا فکور زیبا به مسافران توصیه کرد که از کرم‌های دور کننده حشرات استاندارد استفاده کنند و به تاریخ و دوره موثر بودن آن اکیدا دقت کنند.

وی در خصوص توصیه‌های خود برای کنترل و پیشگیری از برخی بیماری‌های منتقله از بندپایان، حشرات و کنه‌ها، ادامه داد: اگر افراد در محیط‌ها و رستوران‌های سر باز می‌خوابند، از کرم‌های دورکننده حشرات و کنه‌ها استفاده کنند و حتی در مناطقی چون جنگل‌هایی که حضور پشه‌ها گسترده است از کلاه‌های زنبورداری استفاده کنند.

مدیر گروه حشره شناسی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: در مورد تعداد کمی از بیماری‌ها می‌توان از واکسن استفاده کرد.

دکتر فکور زیبا با بیان اینکه در این مناطق انواع گوناگونی از پشه‌ها وجود دارند که موجب انتقال برخی بیمارها می‌شوند که در ایران نداریم، در این خصوص به تب دانگ، تب‌های مغزی و انواع آنسفالیت‌ها اشاره و گفت: محافظت خود از نیش پشه‌ها، گامی به جلو در جهت حفظ سلامتی است.

وی با تاکید بر توجه مسافران به وجود پشه‌هایی به نام «Aedes» گفت: برخلاف انواع ایرانی این پشه‌ها که در شب به خونخواری می‌پردازند و مشکلی ایجاد نمی‌کنند، این پشه‌ها در روز خونخواری می‌کنند. بنابراین استفاده از پشه‌بند و کرم‌های دورکننده حشرات به صورت شبانه، برای محافظت از آنها کافی نیست.

وی اضافه کرد: بیمار باید در خصوص این که در چه منطقه، شهر و یا جنگلی دچار نیش پشه شده، به پزشک گزارش دهد، چون بسیار کمک کننده است.

این دانشیار دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز، در پایان توصیه کرد: بهتر است، زنان باردار حتی‌الامکان از انجام این نوع مسافرتها به خارج از شهر خودداری کنند.

 

 

نظر شما
ادامه