کد خبر: ۱۶۰
علائم آنفلوآنزای خوکی شبیه به آنفلوآنزای معمولی انسانی است که با تب، سرفه، گلودرد، بدن درد، سردرد و خستگی همراه است. البته برخی افراد نیز به اسهال و استفراغ هم مبتلا می‌شوند...

نسخه جدیدی از ویروس آنفلوآنزای خوکی که پیش از این نمونه مشابه آن هرگز دیده نشده اخیرا در مکزیک عامل مرگ عده زیادی شده و در آمریکا و چند کشور دیگر با شدت کمتری شیوع پیدا کرده است.

در حالی که مقامات بهداشتی اعلام کرده‌اند: جایی برای نگرانی و وحشت وجود ندارد اما همزمان در حال انجام کارهایی هستند که بتوانند شیوع این بیماری را متوقف کنند و همچنین از مردم درخواست کرده‌اند که توجه دقیق و دائمی نسبت به آخرین هشدارهای بهداشتی داشته باشند و احتیاط‌های لازم را خودشان انجام دهند.

دکتر ریچارد بیزر، رییس فعال مرکز کنترل و پیشگیری امراض آمریکا با اشاره به این مطلب که تک تک افراد نقش کلیدی در کنترل این بیماری دارند، ‌در مصاحبه‌ای با خبرگزاری آسوشیتدپرس به تشریح این آنفلوآنزا و ویژگی‌های آن جهت آگاهی بیشتر مردم پرداخته است. اینها نکاتی هستند که دانستن آنها در جهت پیشگیری می‌تواند راه گشا و مفید باشد.

دکتر بیزر در پاسخ به این سوال که هر فرد چطور می‌تواند از خود و خانواده‌اش در برابر این بیماری مراقبت کند، اظهار داشت: در حال حاضر باید احتیاط‌های معمول برای آنفلوآنزا را انجام داد که شامل پوشاندن جلوی دهان و بینی به هنگام عطسه و سرفه کردن با یک دستمال کاغذی که باید پس از مصرف حتما دور انداخته شود و مخصوصا از عطسه کردن در کف دست باید خودداری شود. دستهایتان را باید مرتب بشوئید و در صورت نبودن آب و صابون از ژل پاک کننده استفاده شود. اگر هم بیمار شده‌اید در خانه بمانید.

وی درباره میزان سهولت ابتلا به این بیماری گفت: دانشمندان هنوز نمی‌دانند که ویروس این بیماری در صورت تماس زیاد و طولانی مدت از بیمار به افراد سالم انتقال می‌یابد یا اینکه حتی کوچکترین تماس می‌تواند باعث انتقال ویروس شود. اما به طور کلی ویروس آنفلوآنزا از طریق سرفه و عطسه منتشر می‌شود و در این میان آنچه بیشتر اهمیت دارد لمس کردن دهان و بینی با دستهای نشسته است. ویروسهای آنفلوآنزا می‌توانند تا چندین ساعت روی سطوح باقی بمانند و از دست و صورت بیماران منتقل شوند.

دکتر بیزر در پاسخ این پرسش که آیا استفاده از ماسک صورت ضروری است، گفت: ‌مرکز کنترل و پیشگیری امراض آمریکا معتقد است شواهد علمی کافی وجود ندارد که تایید کند که ماسک واقعا در خارج از تاسیسات مراقبت‌های بهداشتی کاربرد دارد اما بازهم برای جلوگیری از تماس مستقیم با افراد آلوده روش ایمن‌تری است و البته در اماکن شلوغی که احتمال انتشار بیماری وجود دارد استفاده از ماسک توصیه می‌شود.

همچنین به گفته این مقام مسوول؛ آنفلوآنزای خوکی با داروهای تامی فلو یا رلنزا قابل درمان است اما با داروهای قدیمی آنفلوآنزا درمان پذیر نیست.

دکتر بیزر در این خصوص که آیا می‌توان از داروی تامی فلو برای پیشگیری از ابتلا و درصورت سلامت نیز استفاده کرد، پاسخ داد: نه باید به یاد داشت که استفاده زیاد از داروهای ضد ویروسی می‌تواند میکروبها را به این داروها مقاوم کند.

وی درباره خطر احتمالی ابتلا به آنفلوآنزای خوکی تصریح کرد: برای اکثر مردم خطر ابتلا بسیار پایین است. در خارج از مکزیک تاکنون مواردی از ابتلا به بیماری مشاهده شده که به نظر می‌رسد با سفر به کشور مکزیک ارتباط دارد. برای مثال گروهی از دانشجویان نیویورکی و اعضای خانواده‌شان که به مکزیک سفر کرده بودند زمان بازگشت مبتلا شده بودند.

دکتر بیزر در پاسخ به این پرسش که چرا تعداد قابل توجهی از مبتلایان در مکزیک جان خود را بر اثر این بیماری از دست داده‌اند در حالی که برای مثال در آمریکا این آمار تلفات وجود نداشت است؟ توضیح داد: این رازی است که هنوز کشف نشده است. بعلاوه هنوز معلوم نیست دقیقا چند نفر در مکزیک بر اثر این بیماری جان خود را از دست داده‌اند.

وی درباره سفر به مکزیک افزود: تا این لحظه در اکثر کشورها توصیه می‌شود که مردم از مسافرت‌های غیر ضروری به این کشور خودداری کنند.

رییس فعال مرکز کنترل و پیشگیری امراض آمریکا در تشریح علائم این بیماری اظهار داشت: علائم آنفلوآنزای خوکی شبیه به آنفلوآنزای معمولی انسانی است که با تب، سرفه، گلودرد، بدن درد، سردرد و خستگی همراه است. البته برخی افراد نیز به اسهال و استفراغ هم مبتلا می‌شوند.

وی در خصوص واکسنی برای این بیماری گفت: هم اکنون واکسنی برای این آنفلوآنزا وجود ندارد و واکسنی که بعنوان واکسن آنفلوآنزا در پایان تابستان و ابتدای فصل پاییز تزریق می‌شود در این مورد کاربرد ندارد. بعلاوه شاید چند ماه طول بکشد تا متخصصان و روانشناسان علوم پزشکی بتوانند واکسن این بیماری را تولید کنند.

دکتر بیزر در پاسخ به این سوال که آیا خوردن گوشت ماکیان خطرناک است یا نه؟ تاکید کرد: خوردن مرغ و گوشت سایر ماکیان مجاز است و این آنفلوآنزا از طریق غذا منتقل نمی‌شود.

نظر شما
ادامه