کد خبر: ۱۵۸۰

حکیم مهر -  شکارچیان متخلفی که اقدام به شکار سه راس آهو در حریم پناهگاه حیات وحش میاندشت در استان خراسان شمالی کرده بودند به دنبال تعقیب محیطبانان آهوان را در منطقه رها کرده و از دست محیطبانان گریختند.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان جاجرم گفت: محیطبانان پناهگاه حیات وحش میاندشت، ‌در منطقه "برد بلند" در حریم پناهگاه، ‌متوجه حضور دو موتور سوار با لاشه آهو شدند که در جریان تعقیب و گریز آنها، شکارچیان آهوها را در منطقه رها کرده و از دست محیطبانان گریختند اما با شکایت اداره حفاظت محیط زیست جاجرم به دادسرا و پیگیری های قضایی، هویت شکارچیان و یکی از موتورهای آنان نیز شناسایی شده اما هنوز دستگیر نشده اند.

حسین هراتی افزود : آهوها با اسلحه ساچمه زنی و با گلوله چهارپاره کشته شده بودند اما با توجه به اینکه سر آنها نیز با چاقو بریده شده به نظر می رسد چون بعد از تیراندازی، ‌آهوها هنوز جان داشتند، ‌شکارچیان اقدام به بریدن سر آنها کردند. به گفته وی لاشه این آهوها توسط اداره حفاظت محیط زیست جاجرم ظبط شده تا دادگاه به این مسئله رسیدگی کند.
 این مقام مسئول در محیط زیست جاجرم گفت:‌ در این فصل سال به دلیل وجود دام در پناهگاه حیات وحش میاندشت، ‌آهوها احساس ناامنی می کنند و به حاشیه منطقه و حتی مناطق مجاور می روند که در این صورت طعمه شکارچیان سنگدل می شوند.
 

 

به گفته هراتی در سرشماری سال گذشته که در آبان ماه سال 87 انجام شد، 420 راس آهو در پناهگاه حیات وحش میاندشت شمارش شد و امسال نیز با تاخیر چند ماهه به دلایل نامناسب بودن شرایط جوی در بهمن ماه سرشماری صورت گرفت که تنها 277 راس آهو شمارش شد. وی علت این امر را آغاز فصل چرا و و ورود دام به منطقه میاندشت عنوان کرد که باعث می شود آهوها پراکنده شده و از منطقه بیرون روند.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست جاجرم تصریح کرد: در منطقه امن پناهگاه حیات وحش میاندشت که 16 هزار هکتار وسعت دارد،‌ دامها از عرصه خارج شده اند.
هراتی وجود آهو در میاندشت را برای ادامه بقای یوزپلنگ ایرانی و تامین غذای این جانور در خطر انقراض ضروری دانست.
پناهگاه حیات وحش میاندشت تنها زیستگاه دشتی کشور است که هم اکنون به عنوان یکی از زیستگاههای یوزپلنگ ایرانی تحت حفاظت قرار دارد.

 

نظر شما
ادامه