کد خبر: ۱۵۷۷

حکیم مهر -  رییس اداره بهداشت و مبارزه با بیماری‌های طیور، آبزیان و زنبورعسل اداره کل دامپزشکی استان زنجان گفت: در خصوص بیماری‌های مشترک بین انسان و دام، اهمیت بیماریهایی که از ماهیان زینتی به انسان انتقال پیدا می کند، کم است و تاکنون هیچ بیماری مشترکی بین انسان و ماهیان زینتی گزارش نشده است.

مجید اسکندرپوربا اشاره به اینکه ماهی قرمز در زمره ماهیان زینتی قرار دارد، اظهار کرد: خطر انتقال بیماری از ماهی قرمز به انسان کمتر است، همچنین در صورت بیمار شدن ماهی قرمز، علائم بیماری در این ماهی قابل تشخیص خواهد بود.

وی با اشاره به خرید ماهی قرمز از مراکز مجاز، تصریح کرد: بهتر است مردم ماهی قرمز را از مراکز مجاز تحت نظارت سازمان دامپزشکی از جمله مراکز فروش ماهی و میادین میوه و تره بار خریداری کنند.

این مقام مسؤول از راه‌اندازی اکیپهای بازدید و نظارت دامپزشکی در سطح شهر خبر داد و یادآور شد: در حال حاضر در سطح شهر، اکیپ‌های اداره کل دامپزشکی به صورت دوره‌ای بر عرضه ماهی‌ها نظارت می‌کنند و البته به منظور نظارت دقیق‌تر و ساماندهی بیشتر بر مراکز عرضه و فروش ماهیان قرمز، نیاز به همکاری شهرداری و اداره کل دامپزشکی است.

اسکندرپور با اشاره به شرایط نگهداری و بهداشت ماهیان قرمز، خاطر نشان کرد: از آنجایی که ماهی‌ها به تغییرات دمایی حساس هستند، دمای محیط نگهداری آنها باید بین 15 تا 25 درجه سانتیگراد باشد. همچنین باید آب نگهداری آنها نیز تمیز باشد؛ چرا که اگر آب ظرف ماهی‌ها کثیف باشد، این امر باعث بیماری، کوتاهی عمر و در نهایت مرگ آنها می‌شود.

وی با بیان اینکه ماهی‌ها به اکسیژن موجود در آب احتیاج دارند و این اکسیژن را از سطح آب می گیرند، ابراز کرد: به منظور مبادله گازی، باید ظرف ماهی دهن گشاد باشد. همچنین مقدار غذایی که به ماهی‌ها داده می شود، باید بین یک تا 2 بار در طول روز به مدت یک تا 2 دقیقه باشد، به گونه‌ای که غذا روی سطح آب باقی بماند.

اسکندرپور با اشاره به توصیه‌های بهداشتی در مورد خرید و نگهداری ماهیان قرمز در شب عید، گفت: مردم از خرید ماهی از فروشندگانی که ماهی‌ها را به صورت متراکم و در شرایط نامناسب بهداشتی و زیستی نگهداری می کنند، همچنین از خرید ماهیانی که دارای علایمی همچون تا خوردگی باله‌ها، ساییدگی لبه باله‌ها، وجود زخم یا لکه‌های متمایل به خاکستری روی سطح بدن آنها و ماهی‌های بی قرار، خودداری کنند.

وی با بیان اینکه ماهی قرمز باید دارای تحرک مناسب باشد، بیان کرد: استفاده از دستکش، شستشوی کامل دستها با آب و صابون بعد از هر بار دست زدن به ماهی، جلوگیری از دست زدن کودکان به ماهیان، تغذیه مناسب ماهیان و جدا سازی تمامی موارد اختلال و گندزدایی آب شرب شهری به دلیل بالا بودن کلر، از توصیه های بهداشتی در مورد نگهداری ماهیان قرمز است.

نظر شما
ادامه