کد خبر: ۱۵۷۰

حکیم مهر -  مسئول اداره بهداشت و مبارزه با بیماری‌های آبزیان اداره‌ کل دامپزشکی استان کرمان گفت: مردم ماهی شب عید را از مراکز معتبر و تحت نظارت خریداری کنند.

مهدخت طالب‌همت در جمع خبرنگاران با بیان اینکه هماهنگی بین دامپزشکی و شهرداری شهرستان‌ها برای عرضه ماهیان قرمز شب عید انجام شده است، اظهار داشت: مراکز فروش ماهی تحت نظارت دامپزشکی و شهرداری قرار دارند.
وی افزود: برای عرضه ماهی شب عید نمونه‌برداری از مراکز عرضه ماهی در سطح شهرستان‌ها و آزمایش‌های مرتبط انجام شده است و در صورت مثبت بودن نسبت به جمع‌‌آوری و قرنطینه مرکز اقدام می‌شود.
طالب‌همت با تاکید بر اینکه مردم ماهی شب عید خود را از مراکزی که به صورت متراکم و غیربهداشتی ماهی نگهداری می‌کنند، خودداری کنند، تصریح کرد: در هنگام خرید ماهی باید به علائمی توجه شود که شنای بی‌قرار و بیرون‌زدگی چشم‌ها از جمله مهم‌ترین این علائم است.
وی خاطرنشان کرد: باله‌های تاخورده، داشتن لکه‌های سفید، قرمز و خاکستری و ساییده شدن لبه باله‌ها از دیگر علائمی است که در صورت مشاهده بر روی ماهی نباید نسبت به خرید آن اقدام کرد.
مسئول اداره بهداشت و مبارزه با بیماری‌های آبزیان اداره‌کل دامپزشکی استان کرمان با اشاره به عرضه ماهی‌های جنگنده و لاک‌پشت گوش قرمز به همراه ماهی شب عید گفت: دست زدن و تماس با این ماهی‌های مهاجم و لاک پشت ممکن است سبب بروز بیماری‌های عفونتی و باکتریایی شود.
وی با بیان اینکه مردم پس از خرید ماهی شب عید در صورت مشاهده علائم بیماری در ماهی باید به دامپزشک مراجعه کنند، اظهار داشت: اگر مردم از قبل در منزل ماهی نگهداری می‌کنند، ماهی قرمز خریداری شده برای شب عید را به صورت جداگانه نگهداری کنند. طالب‌همت برخورد و تماس با ماهی را سبب ابتلای افراد خانواده به بیماری‌های مختلف از جمله حساسیت دانست و افزود: با توجه به اینکه ماهی قرمز می تواند ناقل عامل بیماری باشد ، مردم بعد از ایام عید ماهی‌‌ها را در رودخانه‌ها و تالاب‌ها رها نکنند.
وی تصریح کرد: مردم برای آزاد کردن ماهی‌ها پس از عید، به مکان‌هایی که از سوی شهرداری تعیین می‌شود، مراجعه کنند.
مسئول اداره بهداشت و مبارزه با بیماری‌های آبزیان اداره‌کل دامپزشکی استان کرمان گفت: باید برای تعویض آب ماهی، آب نصف تنگ را خالی کرده و آبی را که از 24 تا 48 ساعت گذاشته شده را به آن اضافه کنیم.

 

نظر شما
ادامه