کد خبر: ۱۵۵۸۱

ه گزارش خبرگزاری تسنیم از جیرفت، ابراهیم توکلی در جمع خبرنگاران، با اشاره به اینکه در یک سال اخیر تعدادی مرکز عرضه شیر خام فله در سطح شهرستانهای منطقه به ویژه شهرستان جیرفت ایجاد شده، اظهار کرد: محصولات عرضه شده در این مراکز به دلایلی همچون عدم تامین شیر از مراکز جمع آوری استاندارد و دامداریهای صنعتی تحت پوشش و عدم امکان پوشش تست سل و بروسلوز در دامداریهای سنتی، غیربهداشتی است.

مدیرکل دامپزشکی جنوب کرمان با تاکید بر اینکه عدم وجود تانکرهای بهداشتی و استاندارد حمل شیر و عدم رعایت زمان و دمای مناسب جهت حمل شیر به مراکز عرضه از لحاظ بهداشتی مورد تایید این اداره کل نیست، گفت: به مصرف کنندگان توصیه می‌شود از خرید شیر خام از این مراکز خودداری کرده و فقط از شیر و فرآورده‌های لبنی پاستوریزه استفاده کنند.

 سرانه مصرف شیر در ایران حدود 75 کیلوگرم است

توکلی با بیان اینکه میزان مصرف سرانه جهانی شیر 144 کیلوگرم است که در کشورهای اتحادیه اروپا این میزان حدود 425 کیلوگرم و در بعضی کشورها حتی به 600 کیلوگرم نیز می‌رسد، افزود: در ایران نیز میزان مصرف سرانه شیر حدود 75 کیلوگرم است.

وی با بیان اینکه شیر به سبب دارا بودن مواد مغذی، نقش اساسی در تغذیه انسان دارد، گفت: حفظ سلامت، بهداشت و رعایت ضوابط  و اصول بهداشتی در تولید، حمل و نقل، نگهداری و فرآوری شیر اهمیت بسزایی دارد.

مدیرکل دامپزشکی جنوب کرمان تصریح کرد: عدم رعایت ضوابط بهداشتی در زنجیره تولید و توزیع شیر می‌تواند سبب انتقال بیماری‌های متعدد و مهمی همچون بیماری‌های عفونی مشترک و مسمومیت‌ها در انسان شود.

شیر خام از دو طریق مستقیم و غیرمستقیم انسان را آلوده می‌کند

توکلی با اشاره به اینکه شیر خام از دو طریق مستقیم و غیرمستقیم انسان را آلوده می‌کند، خاطرنشان کرد: در صورت ابتلای دام شیری به بعضی بیماریها مانند بروسلوز(تب مالت)، سل گاوی و غیره، عامل بیماریزا می‌تواند از طریق مصرف شیر خام دام بیمار، مستقیما به انسان منتقل شود.

وی افزود: همچنین در صورت وجود باقیمانده‌های آنتی بیوتیکی، سموم، فلزات سنگین و عدم انجام نظارت‌های کافی، مصرف شیر می‌تواند عوارض جدی برای انسان ایجاد کند.

مدیرکل دامپزشکی جنوب کرمان گفت: شیر می‌تواند از طریق غیر بهداشتی بودن محیط دامداری، دوشش ناصحیح و غیر بهداشتی، حمل و نقل و نگهداری غیر بهداشتی و عدم فرآوری مناسب و استاندارد، آلوده شده و به صورت غیرمستقیم سبب بیماری مصرف کنندگان شود.

توکلی با اشاره به نقش سازمان دامپزشکی کشور در تامین سلامت شیر اظهارکرد: دامپزشکی به عنوان یکی از متولیان بهداشت و سلامت جامعه، در راستای تامین بهداشت شیر اقدامات مفیدی انجام می‌دهد.

کنترل گاوداریهای صنعتی و نیمه صنعتی از نظر بیماریهای مشترک انسان و دام

وی از جمله این اقدامات را کنترل گاوداریهای صنعتی و نیمه صنعتی از نظر بیماریهای عفونی دام و نیز بیماریهای مشترک انسان و دام عنوان و تصریح کرد: برگزاری کلاسهای آموزشی – ترویجی جهت آشنایی روستائیان و دامداران و کنترل گاوداریهای سنتی از طریق واکسیناسیون علیه بیماری بروسلوز از دیگر اقدامات دامپزشکی است.

مدیرکل دامپزشکی جنوب کرمان با بیان اینکه متاسفانه به سبب مشکلات اعتباری، سیاست تست و کشتار در دامداریهای سنتی انجام نمی‌شود، خاطرنشان کرد: نظارت بر مراکز جمع آوری شیر از طریق  صدور مجوز بهداشتی جهت فعالیت مراکز استاندارد و مورد تایید و انجام نظارت‌های دوره‌ای از دیگر اقدامات دامپزشکی محسوب می‌شود.

توکلی خاطرنشان کرد: نظارت بر مراکز جمع آوری  و خودروهای حمل شیر از وظایف این اداره کل است، ولی به سبب اینکه مراکز و خودروهای موجود در منطقه استاندارد و برابر ضوابط  سازمان دامپزشکی کشور نیست، این اداره کل نظارتی بر مراکز مذکور ندارد.

 

نظر شما
ادامه