کد خبر: ۱۵۱۷

حکیم مهررییس مرکز مجازی پژوهش‌های راهبردی دامپزشکی کشور با توجه به مطرح شدن شایعاتی درباره بروز بیماری تب کریمه کنگو در استان لرستان به مردم توصیه کرد برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری حتماً گوشت را خوب بپزند و شیر را به صورت پاستوریزه مصرف کنند.

دکتر محمد لطفی‌زاده  با اشاره به عامل ویروسی این بیماری اظهار کرد: به دلیل بروز این بیماری قابل انتقال بین حیوان و انسان برای نخستین بار در کریمه واقع در اتحاد جماهیر شوروی سابق و سپس در کنگو واقع در قاره آفریقا به نام تب خونریزی دهنده کریمه کنگو شناخته می‌شود و اولین گزارش آن در کشورمان هم به سال 1350 برمی‌گردد.

وی درباره خصوصیات ویروس عامل این بیماری گفت: ویروس عامل تب کریمه کنگو در برابر شرایط اسیدی و حرارت مقاومت کمی دارد و در دمای 56 درجه سانتیگراد پس از 30 دقیقه از بین می‌رود و پاستوریزاسیون شیر هم باعث از بین رفتن آن می‌شود و به این دلیل به مردم توصیه می‌شود حتماً گوشت را به خوبی بپزند و شیر را به صورت پاستوریزه مصرف کنند.

لطفی‌زاده ضمن توصیه به ذبح دام در محل‌های مجاز عرضه و ذبح بهداشتی دام زیر نظر سازمان دامپزشکی کشور، افزود: شستشوی محل ذبح دام و ترشحات آن با صابون و مایعات شستشودهنده ویروس را به‌طور کامل از بین نمی‌برد اما آن را قدری غیرفعال می‌کند و برای از بین بردن ویروس می‌توان از محلول یک درصد هیپوکلریت سدیم استفاده کرد.

رییس مرکز مجازی پژوهش‌های راهبردی دامپزشکی درباره نحوه انتقال عفونت اظهار کرد: کنه در انتقال این بیماری نقش مهمی دارد و از طریق گزش، حیوانات مختلف نظیر گاو، گوسفند و بز، شترمرغ و جوندگان را مبتلا می‌کند.

وی افزود: انسان در اثر تماس مستقیم با خون و ترشحات یا بافت‌های آلوده دام مبتلا می‌شود و احتمال انتقال بیماری به انسان از راه تنفس در مجاورت دام یا ترشحات آلوده هم وجود دارد.

لطفی‌زاده در ادامه گفت: دام مبتلا به ندرت نشانه‌های واضح بیماری را نشان می‌دهد و عموما پس از یک هفته از ابتلا، ویروس را به صورت ناقل دفع می‌کند و به دلیل آن‌که تشخیص ابتلای دام به راحتی و از روی ظاهر حیوان ممکن نیست لذا باید در هنگام تماس با دام‌ها، فرآورده‌ها و ترشحات آن‌ها از دستکش و ماسک استفاده کرد.

وی همچنین توصیه کرد: مردم در هنگام طرح شایعات بروز بیماری‌های قابل انتقال بین حیوان و انسان برای اطمینان از صحت یا عدم صحت شایعات، تنها به اطلاعیه‌های سازمان دامپزشکی کشور و مرکز مدیریت بیماری‌های وزارت بهداشت توجه کنند.

 

نظر شما
ادامه