کد خبر: ۱۴۹۸

حکیم مهر -  زنی که توسط مردی ربوده و مورد تجاوز قرار گرفته بود در سال 2008 و در زمان برگزاری دادگاه با حضور مرد متجاوز نمی‌توانست علیه وی شهادت دهد تا زمانی‌که «الی» سگ 8 ساله تربیت شده‌ای در کنار وی قرار گرفت.

الن اونیل استیفن، دادستان کل منطقه کینگ کانتی در این باره می‌گوید «الی» یک مشاور حقوقی یا یک روانشناس نیست یک سگ از نژاد لابرادور است که برای کمک به آرام کردن شاهدان جرایم خشن از آنها استفاده می‌شود.
استفن گفت: به این ترتیب شاهد موفق شد بر "الی " تمرکزکرده و نحوه حمله را توضیح دهد. او به من گفت زمانی که قلاده سگ را گرفته بود کنترل بیشتری را بر روی خود داشت.
ایده بکارگیری سگ‌ها برای کاهش اضطراب شهود در دادگاه‌ها در آمریکا محبوبیت بیشتری یافته است. این کار از سیاتل شروع شد زمانی که استفن سگ فرزندش را به دادگاه برد و متوجه تأثیرات آرامبخش آن بر شهود جوان شد.
از سال 2003 دفتر دادستانی استفاده از دو سگ در دادگاه‌ها را آغاز کرد و هم اکنون این روند از سیاتل به مناطق دیگری مانند تگزاس، کالیفرنیا، فلوریدا، میسوری و میشیگان نیز سرایت کرده است.
استفن در این مورد به یو اس ای تودی گفت: وجود یک سگ در دادگاه برای یک کودک به عنوان شاهد تفاوت بسیاری دارد. این سگ‌های آموزش دیده می‌توانند احساس تهدید شدن در قربانی را که ممکن است نتواند در مورد یک جرم خشن صحبت کند را از بین می‌برند.
این سگ‌ها به مدت دو سال در مراکزی مانند مرکز سانتارزای کالیفرنیا آموزش می‌بینند. در این مرکز بیش از 300 سگ وجود دارند که 7 قلاده از آنها در دادگاه مورد استفاده هستند.
آموزش سگ‌ها شامل دو مرحله است که مرحله اول آموزش دستورات اولیه مانند نشستن و آمدن و ... است و سپس مرحله 6 ماهه‌ای برای آموزش دستورات پیشرفته تر مانند برداشتن اشیاء افتاده، باز کردن درها و سازگاری با جمعیت به آنها آموزش داده می شود.
عده‌ای از این سگ‌ها برای خدمت رسانی به معلولان آماده شده و عده‌ای دیگر به دادگاه‌ها فرستاده می‌شوند. هزینه آموزش و نگهداری یک سگ برای میانگین 8 تا 10 سال 45 هزار دلار است.
به سگ‌هایی که به دادگاه برده می‌شوند آموزش داده می‌شود در جریان گفت‌وگوها و شهادت‌ها کاملاً آرام و ساکت باشند.
در هیوستون هم کانون وکلای هریس کانتی از دادستانی منطقه درخواست ایجاد واحد سگ‌ها را کرد که منجر به اجرای این درخواست در ماه نوامبر شد.

 

نظر شما
ادامه