کد خبر: ۱۴۸۸

حکیم مهر -  ابتدای اسفند 88 ، محمد نصرتی کارشناس پستانداران دفتر حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست کشور خبر پیشکش کردن دو راس آهو به ولیعهد قطر را تایید می کند و به فاصله زمانی یک روز مدیر روابط عمومی سازمان حفاظت محیط زیست این خبر را تکذیب می‌کند و می گوید آهوهای ایرانی برای درمان تب‌برفکی به مرکز تحقیقاتی دوحه در قطر فرستاده شده‌اند و به محض پایان مراحل درمان به کشور بازگردانده می‌شوند.

از دکتر اسماعیل کهرم ‏‌کارشناس حیات وحش در رابطه با وضعیت آهوها در کشور سئوال می‌کنم ‏‏، ‏‌می گوید: در حاضر تعداد آهوها ی کشور نسبت به گذشته کاهش چشمگیری داشته و یکی از دلایل کاهش تعداد یوزپلنگ به کم شدن تعداد آهوها بازمی‌گردد. این کارشناس محیط‌زیست توضیح می دهد: آهو غذای یوزپلنگ محسوب می‌شود و چون آهو کم شده یوزپلنگ برای به دست آوردن شکار به تپه‌‌ها و دامنه‌ کوه‌ها می‌رود و تا قوچ و میش شکار کند و از آنجایی که قوچ و میش غذای پلنگ است، یوزپلنگ‌ها توسط پلنگ‌ها کشته می‌شوند. او می گوید هیچ آهوی اضافی در کشور برای پیشکش کردن نداریم.از اسماعیل کهرم سوال کردیم آیا ایران قادر به درمان تب‌برفکی آهوها نیست؟ این کارشناس حیات‌وحش گفت تب‌برفکی آهوها در ایران قابل درمان است.
اسماعیل کهرم در گفت و گو با خبرنگار ایلنا با بیان این مطلب و ضمن انتقاد از عملکرد سازمان حفاظت محیط‌زیست در زمینه عدم تنویرافکار عمومی نسبت به عملکرد سازمان گفت: سازمان حفاظت محیط زیست ادعا می‌کند که این آهو‌ها را برای درمان به قطر فرستاده است اما بعد از منتشر شدن خبر پیشکش این دو راس آهو به ولیعهد قطر که توسط محمد نصرتی کارشناس پستانداران دفتر حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست کشور به تایید رسیده باوراین موضوع برای افکار عمومی مشکل شده است.
این کارشناس حیات وحش ادامه داد: ‌وقتی دو مقام مسئول با فاصله زمانی یک روز در رابطه با یک موضوع مشترک دومساله مختلف را بیان می‌کنند‏‌، بدبین شدن افکار عمومی نسبت به عملکرد سازمان حفاظت محیط زیست بسیار طبیعی است.
اوتاکید کرد: ‌سازمان حفاظت محیط زیست باید یک سخنگو داشته باشد که در رابطه با عملکرد سازمان اطلاعات درست و صحیح به مردم بدهد تا افکار عمومی به بازی گرفته نشود.
کهرم تصریح کرد: ‌مشکل اصلی سازمان حفاظت محیط زیست این است که گویا ماموریت ها و عملکرد سازمان باید مخفیانه و محرمانه باشد و از اطلاع رسانی درست و به موقع به مردم خودداری می کند.
او اضافه کرد:‌این موضوع فقط شامل این دو آهو و علت فرستادن آنها به قطر نیست بلکه این سازمان در زمینه پروژه یوزپلنگ آسیایی هم اطلاعات خود را با مردم سهیم نمی شود.
این کارشناس حیات وحش گفت: ‌اگر سازمان حفاظت محیط زیست عکس‌هایی که با دوربین‌های اتوماتیک از یوزپلنگ‌های آسیایی در اختیار داشت به نمایش عمومی می‌گذاشت به طور قطع هم مردم اطلاعات بیشتری نسبت به یوزپلنگ‌ها پیدا می‌کردند و هم علاقه‌مندی مردم به سازمان و فعالیت‌های ان بیشتر می‌شد.
و حالا اظهارات رئیس سازمان دامپزشکی کشور درباره این موضوع :

رییس سازمان دامپزشکی کشور با بیان این که هر دامی که از کشور خارج می‌شود باید گواهینامه بهداشتی و کنترل سلامت را از سازمان دامپزشکی دریافت کند، اظهار داشت: در مورد دو راس آهو که به کشور قطر صادر شده‌اند، گواهینامه بهداشتی از سوی سازمان دامپزشکی ارائه شده است.
دکتر مجتبی نوروزی در مورد انتقال آهو از ایران به قطر برای درمان بیماری تب برفکی بر اساس گفته‌های سازمان حفاظت محیط زیست اظهار بی‌اطلاعی کرد و گفت: در این مورد سازمان مذکور باید به صورت رسمی این موضوع را به سازمان دامپزشکی ابلاغ می‌کرد.
وی با تاکید بر این که ایران شرایط پیشگیری، کنترل و درمان تب‌برفکی را دارد، گفت: ایران، پایلوت منطقه در زمینه بیماری تب‌برفکی است.
به گفته نوروزی ، ایران دارای آزمایشگاه تخصصی مدرن در حوزه بیماری تب‌برفکی در منطقه است،به همین دلیل او تاکید کرد: ایران در منطقه به لحاظ جغرافیایی پروژه EU-FMD با همکاری کمیسیون تب‌برفکی اتحادیه اروپا و FAO از چند سال پیش در دستور کار خود قرار داده است.
رییس سازمان دامپزشکی ایران با بیان این که این پروژه با محوریت ایران در آسیای میانه و خاورمیانه اجرا می‌شود، خاطرنشان کرد: در این پروژه همکاری‌های متقابلی بین 14 کشور منطقه در زمینه قابلیت‌های تشخیص، ارتقای سیستم‌های اطلاع‌رسانی، تحقیقات واکسن و غیره پیگیری می‌شود.
یک روز پس از آنکه خبری از پیشکش دو آهو به امیرقطر منتشر شد‏، روابط‌عمومی سازمان حفاظت از محیط‌زیست در اطلاعیه‌ای این موضوع را تکذیب و دلیل اعزا آنها به قطر را درمان اعلام کرد:«با توجه به وجود بیماریهای مشترک بین انسان و حیات وحش به ویژه تب‌برفکی در تلاش مشترک با دامپزشکی دو نمونه از آهوان مبتلا که دارای شناسنامه هم هستند برای مداوا در مرکز تحقیقاتی دوحه به کشور قطر ارسال و پس از انجام معالجات و آزمایش های لازم به کشور بازگردانده می‌شوند».

نظر شما
ادامه