کد خبر: ۱۴۳۹۶
حکیم مهر - تاکنون در سطح هشت استان کشور سویه‌های آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان شناسایی شده است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایانا، معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور در مراسمی که به مناسبت روز ملی دامپزشکی در محل این سازمان برگزار شد، گفت: توزیع شیر خام چندی است که در کشور مسائل مختلفی را به همراه داشته است، اما باید گفت تا زمانی که محصولات دامی خام هستند، مسئولیت آن بر عهده سازمان دامپزشکی است، اما پس از فرآوری باید وزارت بهداشت وارد عمل شود.

دکتر محسن مشکات افزود: ماست‌بندی‌هایی که محصول سنتی را می‌فروشند، از وزارت بهداشت مجوز می‌گیرند و فروش محصولات آنها هیچ ربطی به سازمان دامپزشکی ندارد.

وی خاطرنشان کرد: برای توزیع شیر خام قوانین سختگیرانه‌ای از سوی این سازمان آورده شده است که تا این لحظه هیچ‌یک از تولیدکنندگان برای عرضه این محصول اعلام آمادگی نکرده‌اند.

مشکات ادامه داد: داشتن بار میکروبی پایین، آلوده نبودن شیر به بیماری‌های سل و بروسلوز از شش ماه قبل، داشتن ناظر پزشکی، بسته‌بندی‌های مناسب و هشدارهای پزشکی از مواردی است که باعث شده هیچ‌یک از دامداری‌ها اعلام آمادگی نکنند.

وی تصریح کرد: توزیع فله‌ای شیر خام به درخواست اتحادیه خراسان رضوی انجام شد که به‌صورت پایلوت بود، اما تحت نظارت سازمان دامپزشکی انجام شد.

مراقب پرندگان وحشی مهاجر باشیم

معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور درباره بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان یادآور شد: سویه H7 در گذشته وجود داشته و هنوز هم هست و باعث تلفات انسانی می‌شود، اما با پایش‌های مرتب سازمان دامپزشکی هنوز مشکل حادی در کشور به‌وجود نیامده است.

مشکات تأکید کرد: سویه H5 و H9 در کشور ردیابی می‌شود و تاکنون مشکل خاصی را به‌وجود نیاورده است.

وی اظهار داشت: این بدان مفهوم نیست که خیال ما راحت باشد که ویروس آنفلوآنزا نداریم، زیرا مهاجرت پرندگان وحشی امکان بروز چنین بیماری را در همه کشورها می‌دهد.

مشکات همچنین گفت: سازمان دامپزشکی کشور به تمامی مرغداری‌های تخم‌گذار گوشزد کرده است که مراقب این بیماری باشند.

وی در ادامه افزود: در سطح هشت استان کشور، سویه‌های آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان شناسایی شده است و ظرف مدت کمتر از یک روز می‌توان نتایج آزمایش‌ها را مشخص کرد.

معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور خاطرنشان کرد: تاکنون مشکل خاصی در کشور به‌وجود نیامده است و امید می‌رود در فصل زمستان نیز که بیماری‌های تنفسی در طیور افزایش می‌یابد، مراقبت‌های بهداشتی واحدهای تولیدی بیشتر شود.

مشکات درباره غرامت به دامداران آسیب‌دیده ادامه داد: سال گذشته چهار میلیارد و 100 میلیون تومان برای غرامت به دامداران در نظر گرفته شد که نیمی از آن اختصاص پیدا کرد.

وی تصریح کرد: این غرامت بابت معدوم‌سازی دام‌های مبتلا به سل و بروسلوز بوده است.

 

نظر شما
ادامه