کد خبر: ۱۴۳۷۲
تعداد نظرات: ۲ نظر

حکیم مهر - نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو گفت: فقط ۱۰ تا ۲۰ درصد از دام‌های کشور از نظر بیماری‌ها مورد آزمایش قرار می‌گیرند.
به گزارش حکیم مهر به نقل از آنا، دکتر علیرضا منادی، نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو اظهار داشت: سازمان دامپزشکی یک سازمان حیاتی و استراتژیک برای سلامت انسان بوده و وظایف حاکمیتی مهمی در راستای حفظ سرمایه‌های کشور را به عهده دارد.

وی افزود: 1700 عامل بیماری‌زا در جهان وجود دارد که 50 درصد آن مشترک بین انسان و حیوان است. این مهم می‌طلبد که توجه جدی به سازمان دامپزشکی شود.

منادی گفت: بیش از 80 درصد دام‌های کشور تحت پایش بیماری‌های مشترک بین انسان و دام قرار نمی‌گیرند. این مسئله سبب می‌شود، خطری جدی جان انسان‌ها را تهدید کند.

وی با اشاره به اینکه هشت میلیون گاو در کشور وجود دارد، بیان کرد: متاسفانه شیر و گوشت تمام این گاوها یا گوسفندانی که تامین‌کننده غذای جامعه است، به دلیل نبود بودجه کافی و نیروی انسانی کارآمد، تست نمی‌شود.

نماینده مردم تبریز تاکید کرد: برای حفظ سرمایه‌های دامی و افزایش بهره‌وری در بخش تولید، همچنین دستیابی به خودکفایی واقعی در مواد پروتئینی، باید سازمان دامپزشکی مورد حمایت جدی قرار گیرد.

وی اضافه کرد: اختصاص بودجه کافی به سازمان دامپزشکی یک ضرورت است و وزارتخانه‌ای که این سازمان را تحت پوشش قرار داده است، باید حمایت کافی از آن داشته باشد و لذا هم وزارت جهاد کشاورزی و هم وزارت بهداشت باید به سازمان دامپزشکی توجه کنند.

این دامپزشک متخصص خاطرنشان کرد: اگر قرار است تغییری در مدیریت سازمان دامپزشکی انجام شود، باید قویترین مدیر‌یت‌ها برای این مجموعه انتخاب شود. در صورتی که همین مدیر فعلی در سازمان دامپزشکی باقی بماند، باید بودجه کافی برای انجام وظایف این سازمان در اختیارش قرار گیرد.

وی در پاسخ به این سئوال که چرا بودجه بیماری‌های مشترک به طور کامل در اختیار وزارت بهداشت قرار می‌گیرد و آیا بهتر نیست این بودجه به سازمان دامپزشکی اختصاص یابد، گفت: همه بودجه بیماری‌های مشترک در اختیار وزارت بهداشت قرار نمی‌گیرد و وزرات جهاد کشاورزی نیز برای مبارزه با بیماری‌های مشترک بودجه‌ای در اختیار دارد.

نماینده مردم تبریز با پررنگ توصیف کردن نقش سازمان دامپزشکی در حفظ سلامت جامعه، اظهار داشت: به عنوان نمونه اگر جمعیت سگ‌های جامعه کنترل نشود و کیست هیداتیک در کشور شیوع یابد، باید میلیون‌ها عمل جراحی باید روی کبد و کلیه افراد انجام شود که هزینه زیادی برای دولت ایجاد می‌کند.

وی ادامه داد: اگر یک دام تب مالتی را حذف کنیم، جان 50 نفر از این بیماری رهایی پیدا می‌کند.

منادی گفت: سلامت جامعه در گرو فعالیت دامپزشکی است و اگر وزارت بهداشت در همراهی با این سازمان کوتاهی کند، مثل آن است که سدی را باز کرده‌ایم تا سیل همه جای جامعه را بگیرد، در حالی که دامپزشکی همچون یک سد شیوع بیماری‌ها در بین مردم را از سرمنشا آن کنترل می‌کند.

 

خبر مرتبط :

راهیابی تنها دامپزشک مجلس هشتم به هیأت رئیسه موقت مجلس نهم + عکس

برچسب ها: منادی، دامپزشکی،
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
-
|
۰۹:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۱
0
0
واقعا من نگران سلامت روحی لطفی زاده هستم ، دکتر منادی به بهترین شکل ممکن خواسته جایگاه سازمان را تقویت کند ولی تیتر جنابعالی عکس این مطلب را نشان میدهد وقتی می گوین آدم مغرض در دامپزشکی زیاد است دور و اطراف را نگاه نکنید منظورشان دقیقا خود شماست جناب آقای لطفی زاده
همکار دولتی
|
-
|
۱۷:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۱
0
0
جناب لطفی زاده ، اظهار نظر در حوزه دامپزشکی نیاز به تحربه همراه با دانش دارد. لطفا در زدن تیتر دقت نمایید. وظیفه شما اطلاع رسانی دقیق منطبق بر واقعیتهاست. انشاء الله اگر اعتبارات کشور به اندازه لازم شد که غرامت همین تعداد دام تست شده در کمتر از یکسال پرداخت شود شما نوقع پوشش بیشتر داشته باش. ضمن اینکه تحت پوشش بردن روستاها بدون کنترل ورود و خروج دام فقط صرف هزینه است. اگر دام کشور توسط وزارت جهاد هویت دار شد، اعتبار لازم تأمین گردید، فرهنگ رعایت بهداشت دام و جایگاه نهادینه شد و اگر منطبق بر واقعیتهای جامعه و اصول توسعه و پیشرفت حرکت کردیم و اگر همه به قصد کمک به بهداشت جامعه و مردم حرکت کردیم آنگاه امید بهبود در کنترل بیماریهای مشترک وجود خواهد داشت.
نظر شما
ادامه