کد خبر: ۱۴۲۶۲
تعداد نظرات: ۱ نظر

حکیم مهر - رئیس هیات کوهنوردی سازمان دامپزشکی از صعود کوهنوردان این سازمان در تاریخ نوزدهم شهریورماه جاری به مرتفع ترین قله ایران یعنی قله دماوند خبر داد.
متن پیش رو، گزارش مهندس آتش بار از صعود کارکنان این سازمان به قله دماوند است:
کوهنوردان ساعت 4 صبح از مقابل سازمان به سمت پلور حرکت نموده، بدنبال آن در امام زاده هاشم نماز صبح بر پا کرده و سپس ساعت 6 و 30 دقیقه صبح در کمپینگ فدراسیون در پلور حاضر شدند.
تا ابتدای مسیر اصلی کوهپیمایی بیش از یک ساعت با وانت نیسان مسیر را ادامه داده، لذا چون همکاران  این بار جبهه غربی را انتخاب نمودند. پس از آماده شدن  اعضاء وطی مسیری 3 ساعته  سرانجام کوهنوردان راس ساعت 11:30 به جان پناه جبهه غربی رسیدند . درآن ساعت هیچ کوهنوردی به این جان پناه نیامده بود اما به تدریج دو گروه دیگری نیز به مجموعه رسیدند.کوهنوردان با ادای نماز ظهر وعصر و صرف ناهار و نیز استراحتی کوتاه ، حدود ساعت 4 عصر جهت هم هوایی کردن و نیز بررسی توان و روحیه خود  حدود 500 متر بالاتر از جان پناه (‌کمپینگ  4140 متری) صعود را ادامه داده و تقریباً کوهنوردان در ارتفاع 4700 متری قرار گرفتند و خود را به هوای آن ارتفاع هماهنگ کردند.
همان شب جلسه ایی باکوهنوردان تشکیل و مقررشد آن دسته از  کوهنوردانی که آمادگی کافی جهت حمله به جبهه غربی ندارد به اختیار خود در جان پناه بمانند؛ شایان ذکراست اطلاعات لازم درخصوص شرایط جوی در سایت های مختلف  از روز قبل اخذ گردید. بنابراین حداکثر دما 2- و  حداقل 7- وسرعت باد بیش از 40  کیلومتر  در ساعت اعلام شده بود اما شب هنگام بر سرعت باد افزوده می شد؛ با این شرایط تعداد 8 نفر از کوهنوردان آماده شدند صعود نمایند، قرار شد ساعت  4 صبح صعود انجام شود. اما اینجانب ترجیح دادم همکاران  نماز صبح را در کمپینگ بخوانند وبعد حرکت کنیم .
آنگاه با استعانت از خدای منان ساعت 6  به سوی قله استارت زدیم ، حدود 1 ساعت با هدلایت ( چراغ سر  )‌مسیراولیه راپشت سر گذراندیم(  کمی بالاتر از مسیر هم هوایی روز قبل.) همکاران باروحیه و آمادگی لازم به کوهنوردی ادامه دادند.
قابل ذکر است روز قبل ،گروهی درجان پناه را دیدم که تجربه زیادی داشتند واز اهالی محل و  بومی شهرستان پلور بودند که به گفته آنها حدود 11 بار این مسیر را رفته اند که تنها توانسته بودند سه مرتبه ازاین مسیر قله رافتح نمایند. آنها یکساعت ونیم زودتر از گروه ما حرکت کرده بودند در ادامه صعود آنهارا در مسیر دیدیم. با آرامش خاطر و اعتماد به نفس بالا و حرکت با سرپنجه های کوتاه وتقسیم انرژی از گروه آنها سبقت گرفتیم . کمی بالاتر که رفتیم سرعت باد بیش از 70 کیلومتر شده بود(که این مشکل در کوهستان بویژه در قله دماوند غیرقابل پیش بینی است) . با دوستان مشورت کردیم همگی به اتفاق قصد فتح قله را داشتند. گویا مدتها بود که کسی از این مسیر عبور نکرده بود. از مسیر دشوار بالا رفتیم که برف سختی از زمستان مانده بود و باد شدیدی می وزید اما عزم و اراده مصمم گروه و اعتماد به نفس آنها ونیز از همه مهمتر همگی با توکل به خداوند متعال تصمیم  خود را جهت صعودی موفق به قله دماوند جزم کرده بودند. وقتی که به ارتفاع 5200 متری رسیدیم هم شیب خیلی تند بود. وهم بادشدید اجازه حرکت را نمی داد و نیز راهی برای برگشت  وجود نداشت زیرا آسیب پذیری افراد در هنگام برگشت بیشتر از صعود بود و خوشبختانه گروه با  قرائت آیات قرآنی با آهنگ خاص از معابر سخت و مسیرهای صعب العبود گذشتند ونهایتاً ساعت 12 و نیم ظهر به قله رسیدند . هوای قله بسیار سرد و طوفانی شده بود باد از هر جهتی شن های گوگردی و  فوران گاز گوگرد را به صورت  کوهنوردان می کوبید به نحو ی که تعدادی از دوستان (علیرغم استفاده از تجهیزات کامل کلاه- عینک – دستکش) گازهای  گوگرد مورد آزار قرار می گرفتند نهایتاً با تمام مشقات به قله صعود کردیم.
درآنجا دورکعت نماز شکر بجا آوردیم از اینکه خداوند یکبار دیگر این توان را به ما داده بود تا به بام ایران مرتفع ترین قله ایران صعود کنیم شکرگزاری کردیم.
تعدادی عکس یادگاری گرفتیم و با توجه به ابری شدن هوا و اینکه هیچ گونه پیش بینی در قله دماوند نمی تواند صددرصد صحیح باشد مجددا با دوستان مشورت کردیم وتصمیم بر آن شد که بهتر است از جبهه جنوبی برگردیم.
کمی پایین تر از تپه های گوکردی کوهنوردان  از امکانات وخوراکی هایی که همراه داشتند تغذیه نمودند وچون که سرعت باد در جبهه  جنوبی کمتر و مسیر هموارتر بود کوهنوردان با احتیاط کامل پایین آمدند عکسهای یادگاری در  تپه های گوکردی وآبشار یخی و در مسیر برگشت گرفتند . لذا ساعت حدود 4 بعد از ظهر به  کمپینگ جبهه جنوبی رسیدیم پس از قرائت نماز ظهر وعصر و صرف  چایی مجدداً به برگشت ادامه دادیم که سرانجام ساعت 7 عصر با طی مسافتی بیش از 21 کیلومتر حدود 18 ساعت به کوسفند سرا رسیدیم ویک ساعت بعد درکمپینک پلور همه کوهنوردان بهم ملحق شدند .

برای مشاهده عکس ها اینجا کلیک نمایید.

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
-
|
۱۶:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۳۱
0
0
خب که چی!آخه این هم شد خبر!!
نظر شما
ادامه