کد خبر: ۱۴۱۰۸

حکیم مهر - نتایج مطالعات یک زیست شناس آمریکایی نشان می دهد زندگی در شهر حیوانات را با هوش تر می کند زیرا رفتار انسان ها در شهرها سبب تکامل مغز جانوران می شود.
به گزارش حکیم مهر به نقل از عرش نیوز، تحقیقات زیست شناسان دانشگاه مینسوتا واقع در آمریکا نشان می دهد برخی حیوانات با صنعتی شدن زیستگاهشان مثل زندگی در شهر در مقایسه با همتایان روستایی خود، مغز بزرگ تری دارند و باهوش تر می شوند.
امیلی اسنل رود زیست شناس تکاملی دانشگده علوم زیستی مینسوتا، ۱۰ گونه حیوان از جمله موش پوزه دار، موش علفزار، خفاش، سنجاب و موش کوچک را که در اوایل قرن بیستم میلادی می زیسته اند و اکنون جمجمه آنها در موزه تاریخ طبیعی بل (Bell Museum of Natural History) وجود دارد ، مورد مطالعه قرار داد. این حیوانات در داخل و اطراف متروی شهر زندگی می کردند.
نتایج بررسی نشان می دهد ظرفیت جمجمه دو گونه از این حیوانات که در شهر زندگی می کنند به طور قابل توجهی بیشتر است و پیش بینی می شود این حیوانات نسبت به هم نوعان روستاییشان باهوش تر بوده اند.
بر اساس نتایج این تحقیق، مغز موش های کوچک و موش علفزار پا سفیدی که در شهرها زندگی می کنند به طور متوسط ۶ درصد بزرگتر از مغز هم نوعانشان در زیستگاه های روستایی است.
به گفته محققان شواهد به دست آمده نمی تواند سیر تغییرات تکاملی بزرگ شدن مغز این حیوانات در طول زمان را مشخص کند. همچنین برخی از نمونه های مورد بررسی نظیر خفاش و سنجاب خلاف این نظریه را نشان می دهند.
پیش از این تحقیقات دانشمندان از ارتباط بین اندازه مغز و توانایی انطباق مغز آن ها با محیط های شهری در پرندگان خبر داده بود.

 

نظر شما
ادامه